Bijenvolk zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » ma 26 jul 2004, 12:52

Goedenmiddag ervaren imkers !
Twee weken geleden heb ik een zwerm geschept ( van buckfast kast van mijn schoonzus )en weet zeker dat de koningin erbij zat... heb haar zelf gezien en zelf de kieps in zien gaan !

Heb ze een week lang suikerwater/ en honingwater gegeven..... ben daarna een weekje op vakantie geweest. Toen ik zaterdag weer bij mijn bijen was.. heb ik de kast geinspecteerd... er waren 3 ramen uitgebouwd....voldoende voeding. Viel me wel op dat ze nagenoeg geen stuifmeel vlogen !

Heb drie maal de ramen bekeken.... en geen koningin gevonden....zie ook totaal geen broed/ eitjes ed.
Zie wel her en der verspeid 5 tot 10 darrecellen.... en TWEE KONINGINNDOPPEN midden op een raam.
Tja...wat moet ik hiermee ? Zijn dat wel bevruchte eitjes geweest ? Of zijn bijen zo in nood dat ze zelf een koninginnedop gaan maken op een onbevrucht eitje ? Een dop is groot en lang...en gesloten...de andere dop was iets korter.... en nog aan de onderzijde geopend.

Heb er wel een raampje eitjes ingehangen van een carnica volk ernaast.....maar er worden nog geen doppen opgetrokken... :(

wat moet ik nu ? Zie gelukkig nog geen eierleggende werksters....
Wachten op de doppen ??? Een nieuwe koningin ( bevrucht ) invoeren ?
Is dit een stille moerwissel ? Raar....want zie helemaal geen eitjes verder !
Hulp !!!!
Ik hoop op een antwoord van jullie !
Groeten Teun

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door Wim Joosten » ma 26 jul 2004, 16:45

Hallo Teun,
ik heb pasgeleden ook een volk gehad, die doppen optrok vanuit darrenbroed. Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3764

Ik wilde het risico niet lopen, dat er eierleggende werksters in dit volk zouden komen. Ik heb daarom dit volk af laten vliegen en later nog alle ramen afgeslagen buiten de kast.

Ik had begrepen dat eierleggende werkster voor grote problemen kunnen zorgen. Bij verenigen met een moergoed volk zou je het risico kunnen lopen dat deze eierleggende werksters de moer afsteken.
Ik lees nu echter ook weer dat dit niet altijd hoeft te gebeuren: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3787
en: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3809



Met vriendelijke groet,
Wim

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » di 27 jul 2004, 00:54

Hoi !

Bedankt voor jullie hulp!

Kreeg een tip van een andere imker om het volk te verenigen !
Maar probleem is .... de zwerm is buckfast...en het andere volkje wat zich wel goed ontwikkeld is carnica ! Kun je buckfast met carnica verenigen ? of krijg je dan grote problemen ?

Ik zou het doen met de krante methode !

Carnica bovenop en buckfast onderop !

Groeten Teun

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door Hans van der Post. » di 27 jul 2004, 23:39

Zou maar niet verenigen als je de goede moer in leven wil laten.
Je moet eerst 110 % weten of er toch niet een moer goed of slecht in de zwerm zit.
Je schrijft:
Heb er wel een raampje eitjes ingehangen van een carnica volk ernaast.....maar er worden nog geen doppen opgetrokken... :(
Dat geeft al aan dat er iets niet pluis is. Ik heb al eerder beschreven; als je het niet zeker weet of er een moer in zit leg dan eerst op de bak waarvan jij denkt dat deze moerloos is een moerrooster en dan de krant om vervolgens het moergoede volk er op te zetten. Dan kan er in iedergeval geen moeren strijd ontstaan.
Hans.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » do 29 jul 2004, 21:30

Nou... een paar dagen verder... en gebruik gemaakt van ene broedbak waar ik alle bijen in afgeschudt heb.... en een moerrooster ertussen... zie ik dus geen koningin. Na betere inspectie van de raten zonder bijen zag ik dus wel weer meerdere eitjes per cel....dus ws toch weer eierleggende werksters ! :(
Deze zwerm zonder koningin is dus buckfast !

Mijn vraag nu is... als ik de kast ergens anders zet...en ze af laat vriegen ( de haalbijen ) op een kast ernaast met carnica's... is dat wijs ? Krijgen ze geen ruzie... buckfast en carnica ? Of moet ik weer afzwavelen [V]

Groeten Teun

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door wilde » do 29 jul 2004, 22:25

Teun, als de Carnica-moer je lief is, dan toch afzwavelen. Ik had enkele weken het omgekeerde: een mooi jong Buckfastvolkje en een klein bastaardvolkje, 4 weken zonder broed. Ik had er iets lang niet in gekeken. Er waren nog geen eierleggende werksters. Ik dacht dat het nog kon. Nu ben ik mijn Buckfastmoer kwijt, want ik controleerde na een week en zag redcellen en diverse ietjes in de cellen en tegen de wanden. Foute boel dus. Toen heb ik het hele volk af moeten zwavelen om ellende bij de andere buurvolken te voorkomen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik vind het ook iedere keer jammer om een volk af te zwavelen en probeer dikwijls te lang andere oplossingen.

Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door Hans van der Post. » do 29 jul 2004, 23:11

Helemaal mee eens Albert. Ook ik heb de afgelopen week zo'n instinker met als gevolg een ingebalde moer.(carnica nog niet bevrucht) Al een paar dagen eierleggende bijen. Bijenhouden is een schaakspel je moet vooruit kunnen zien. En soms moet je je verlies erkennen.
Hans.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » vr 30 jul 2004, 10:16

He....hier baal ik dus van !
Moet dus nog veel leren ! Had de gedachte dat de bijen dat beter zelf zouden regelen ! Is mijn 2e buckfast "volkje " dat ik moet afzwavelen [V].
Afijn al doende leert men he. Toen ik de zwerm geschept had....wist ik dus niet of het een voorzwerm of een nazwerm was....dat wist de eigenaar ook niet. Dus ik was voorzichtig met de 1e weken inspectie in de kast...omdat ik niet het risico wilde lopen dat de moer ingebald zou worden......zoals met het andere volkje gebeurt was ws !

Bedankt voor jullie hulp... vanavond dus een vervelend klusje te doen !


Groeten Teun

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door Hans van der Post. » vr 30 jul 2004, 12:57

Ik heb nog een oplossing! nog niet zelf uitgeprobeerd. Ik kan er op aan van de imker die mij dit vertelde en die ook dit meerdere malen heeft toegepast.
Het is simpel je moet een aangeblazen kon. cel in het eierleggende -volk- hangen dus geen eitjes maar een tot kon.larve gepromoveerde (aangeblazen dop bij een kon.teler)
Mogen er ook een paar cellen zijn kunnen de bijen kiezen welke er mag uitlopen!
De bijen verzorgen de larve de jonge moer loopt uit en langzamerhand, onder invloed van haar verdwijnen de leggende werkbijen. Dat wil zeggen door de invloed van het feromoon van de jonge moer slinken de eierstokken.
Hans.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » vr 30 jul 2004, 17:14

Nou.... ik vanmiddag ff kijken in de kast die bij mij thuis staat... om een mogelijke moerdop te vinden ( want die maakte ze wel soms aan....vaker speeldoppen )... doe de kast open en hoor getuut !!
Shit dacht ik !!!
Bij inspectie zie ik alleen nog gesloten broed.... geen eitjes.... enkele speeldoppen ( kleine doppen) en één moerdop welke open is. Hier zal ws de koningin uitgekomen zijn. De F1 carnica moer ( gemerkt uit 2002 ) was niet meer te vinden.
Alle doppen wegeghaald.... tussen de twee broedkamers een moerrooster gelegd....want als ze gaat leggen ( nadat alle gesloten broed uitgelopen is ) heeft ze voldoende ruimte...zowel boven als onder. En ook omdat ik haar dan makkelijker kan vinden !

Is dit nu een stille moerwissel ? En tuut de koningin ook als er geen meerdere koninginnen zijn ( in dop ) ??? en zij de enige is ?
Ik vond al dat ze minder stuifmeel vlogen dan de weken daarvoor...maar dacht dat het aan de dracht lag...en de regen die we hebben gehad. Ik heb de buurt niet horen klagen over een zwerm.

Ik neem aan dat ik nu 3 weken moet wachten met nog eens in de kast kijken ? vanwege de kans op inballen ? Of goed kijken naar de vliegplank...als ze meer stuifmeel vliegen wil zeggen dat er weer open broed is ? en dan nog anderhalve week wachten met de moer zoeken en merken en knippen ?

En ik dacht nog zo....dat ik de zwermneiging ondedrukt had ed....en de oude koningin ( welliswaar 2 jaar oud ) was nog zeer goed aan de leg !

Nou... morgen mijn schoonzus eens bellen of ik bij haar in de kast mag kijken of er nog moerdoppen zitten voor de moerloze buckfast...

Ik hoop dat jullie nog een antwoord op mijn vragen hebben !

Mvg .... Teun !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten