Bijenhouders voor de toekomst.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:
Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » wo 20 okt 2004, 22:01

Na een praatje met twee oude imkers kwam de volgende vraag naar voren,

Wat zal er gedaan moeten worden om de bijenteelt voor jonge toekomstige imkers weer tot een aantrekkelijke en uitdagende hobby te maken?

Graag uw reactie hierop.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door LWPisa » wo 20 okt 2004, 23:31

Je zou kunnen inspelen op het "strategische spelelement". Veel jonge lieden spelen computerspellen als warcraft of red alert waarbij je met miniatuur legers manipuleert. Ergens heeft bijenhouden ook zoiets, een megaverzameling werksters die je kan manipuleren en die ook voor de liefhebber kunnen steken.
Bijen hebben een science fiction-achtige schoonheid, je kunt ze ietwat manipuleren om ze dingen te laten doen en ze leveren ook nog eens honing.

Ik denk dat er zeker jeugd is die het leuk vind, alleen komen die er niet mee in contact en zijn hun "natuurvoorzieningen" (lees tuin) vaak afwezig. Een paar volken op schooltuinen en een voorlichtingsoffensief op lagere scholen levert mogelijk iets op.

L.

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » vr 22 okt 2004, 23:30

Volgens mij heb ik de vraag verkeerd gesteld,
Na wat wikken en wegen is hetvolgende een betere vraag.

Wat moet er gebeuren om meer jonge mensen bij de bijenteelt te betrekken? En zo het voortbestaan wat meer veilig stellen. Ook van de diverse verenigingen. En wat kunnen we als huidige imkers daaraan doen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat oude imkers niet goed zijn, het staat er een beetje l*(ge wit wel)*ig[:)], maar er moet toch ook voor mensen van ver onder de 40 iets te beginnen zijn in de imkerij.

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door zwaakse liefde » za 23 okt 2004, 01:32

ik wacht al een jaar op een cursus in de regio maar komt al 2 jaar en nu voor het derde jaar niet van de grond. dus misschien cursussen plannen ook als er wat minder aanmeldingen zijn? nu ben ik zelf maar begonnen na 20 jaar geleden op de MTuS door Wim Oudshoorn bijenteelt geleerd te hebben maar niet op de hoodte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen.

met vriendelijke groet,

Peter Hundepool

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door piml » za 23 okt 2004, 09:20

In Haarlem groeit het aantal leden sinds jaren eindelijk weer eens! Van 27 leden naar bijna 40 dit jaar. Een kleine club, maar toch we zijn er heel blij mee!! Voor de nieuwe leden (leeftijd tussen de 35-50) zoeken we overigens een plekje voor hen om zelf bijen te gaan houden en betrekken ze vervolgens direct bij alle activiteiten.

Een aantal open dagen (gemiddeld 1200 bezoekers), cursussen, het organiseren van de tentoonstelling Bij De Bij Af i.s.m. Duincentrum De Zandwaaier in Overveen , het grootschalige scholenproject met de gemeente Haarlem en Heemstede, vier leskisten over de bijenteelt, goede contacten met de regionale/landelijk pers en de prachtige negenkantige glazen kast (bekend van de Floriade)op Kinderboerderij 't Molentje in Heemstede werpen na ruim een jaar al zijn vruchten af.

Ook voor volgend jaar staan er weer een groot aantal activiteiten op het programma:

Cursussen (jeugd/kennismakings/beginners)- start feb.
Open dagen (in de zomermaanden)
Demonstraties honing slingeren, waarbij kinderen zelf het werk doen
Bezoeken markten etc. etc.
Eigen website
Bezoeken van scholen
Kinderen helpen bij spreekbeurt over bijen
Nog een leskist over bijen

Een werkgroep binnen de Imkervereniging Haarlem e.o. gaat dit alles coordineren. Tuurlijk moet je binnen de club wel een paar mensen hebben die het leuk vinden om dit alles te organiseren! Ik realiseer mij dat dat voor veel verenigingen, met een teruglopend ledenaantal, wel steeds moeilijker zal worden!

Groeten,

Pim Lemmers

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Henk Klok » za 23 okt 2004, 14:50

Gerrit,
er is op het forum ook al een Links pagina.
Ik denk ook eerder in de richting van LWPisa, het moet interessanter worden voor jongeren. En Haarlem is natuurlijk een succesverhaal, als er nu ook nog meer jongeren bij betrokken kunnen worden is het helemaal mooi...
Nadeel is dat er tegenwoordig noodzakelijkerwijs steeds meer over bestrijding van ziektes en parasieten moet worden gesproken, dat maakt het er niet aantrekkelijker op.
Groet,
Henk

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » za 23 okt 2004, 16:34

Bedankt voor jullie reacties,

De groep waar ik eigenlijk op doel is die vanaf de middelbare school.
Dus vanaf een jaar of 15. Tot die tijd zijn ze (ik tenminste) vooral nog bezig bij een imkerende buurman, vader of grootvader. Na die tijd komen er vrienden, welke groepjes vormen, en dus zoiets "raars" als de imkerij niet meer de aandacht krijgt.

Wat betreft de cursussen, dit is natuurlijk een zeer goede basis voor de bijenteelt. Maar wanneer er in de buurt geen cursussen gegeven worden zal bijna elke imker er wel wat vrije tijd voor willen opofferen om kennis over te dragen, en je veel van het vak te leren. Ikzelf ben de bijenhouderij ingeloodst door een oud-oom van mij. Hij imkert al vanaf zijn zestiende, en is nu 84. Hij heeft ook pas in de jaren vijftig enkele cursussen in de bijenteelt gevolgd, al was het alleen maar voor de kasten die hij daarbij kreeg.

Het is natuurijk vooral zaak om de zaken als ziekten al dat soort dingen goed bij te houden, en wat de remedie daartegen zijn.

Het is hem toch ook gelukt mij (toen 17) te motiveren me verder in de bijenteelt te verdiepen.

Groeten Paul.

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Poulus Coset » za 23 okt 2004, 17:03

Het is natuurlijk van groot belang dat er een vereniging is die de jeugd het een en ander over het bieënleven bijbrengt. Wij hebben hier in de Bommelerwaard alleen de pech dat er in de dorpen zelf geen bijenverenigingen zijn met een eigen bijenstal.

Ik weet zelfs enkele mensen die wel bijen willen houden, maar dit niet kunnen omdat er geen vereniging met bijenstallen in de buurt zijn, en ze zelf geen plaats hebben. En de subvereniging Bommelerwaard van de VBBN is voor mij ook een beetje een ver van mijn bedshow. En ik denk zelfs voor vele anderen.

En om met een paar mensen een aparte vereniging op te zetten lijkt me ook wat ver gaan, voor iemand die 40 uur in de week werkt, en daarbij vele (soms 20) overuren maakt.

Maar adviesen zijn natuurlijk altijd welkom. We zijn per slot van rekening met meer mensen. (een van de belangrijkste vereisten voor het oprichten van een vereniging)

Groeten Paul.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door piml » za 23 okt 2004, 18:39

Met site's, en wat Henk al schreef het wiel opnieuw uitvinden, kom je er niet. Je moet naar de jongeren toe, ze moeten slingeren, honing proeven, beroker aansteken en dan rook maken, zich verkleden als imker en met eigen ogen de koningin zien!

In Haarlem lukt dit door het scholenproject dat we met de gemeente Haarlem hebben opgezet. Ieder jaar gaan de leskisten over de bijenteelt naar tientallen scholen, die na afloop een bezoek aan de bijenstal brengen. Hetzelfde gebeurt ook op het Thijsseshof in Bloemendaal en op de kinderboerderij in Heemstede.

Jeugd moet je niet nog meer met de computer benaderen, want daar zitten ze al uren per dag op, maar d.m.v. van het ze zelf dingen laten doen.

Voor de jeugdcursus van volgend jaar is dan ook nu al belangstelling.

Groeten,

Pim Lemmers

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenhouders voor de toekomst.

Bericht door Lammert van Beek » zo 24 okt 2004, 13:25

Poulus Coset schreef:
Wat moet er gebeuren om meer jonge mensen bij de bijenteelt te betrekken? En zo het voortbestaan wat meer veilig stellen. Ook van de diverse verenigingen. En wat kunnen we als huidige imkers daaraan doen?
In mijn woonplaats Woudenberg is de ANI afdeling Scherpenzeel/Woudenberg in het schooljaar 2002-2003 in samenwerking met een Natuur- en Milieu-Educatiecentrum begonnen met een '

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten