1 dar in volk op 24 april

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Cristijn
Berichten:2
Lid geworden op:di 26 apr 2005, 14:54
Contacteer:
1 dar in volk op 24 april

Bericht door Cristijn » di 26 apr 2005, 14:58

hallo,

afgelopen zondag heb ik mijn volkjes geinspecteerd, en kwam ik een dar tegen. hoewel ik darrenraat heb, was deze nog helemaal niet bezet met broed. daarvoor zou het ook te vroeg zijn. kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat er zomaar een "verdwaalde" dar tussen de bijen zat en komt dit vaker voor?

alvast bedankt!


Cristijn

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: 1 dar in volk op 24 april

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 26 apr 2005, 15:17

Voor darren is het niet te vroeg. Ik heb ze ook al in de kasten zitten.
En er is op het forum ook reeds een melding geweest van een zwerm. (ik meen 25 april) Zo'n zwerm komt er nog niet af als er nog geen darren aanwezig zijn. Dus ze zijn er al wel. Dat er in jouw volk nog geen darreraat is zegt wel iets over jouw volk. Ze zullen nog niet direct aan zwermen gaan denken.
De dar in jouw kast is waarschijnlijk afkomstig uit een ander volk. Darren zijn niet zo volk vast en gaan graag vreemd. (Hoe kom je anders aan varoa?)

Jaap

Cristijn
Berichten:2
Lid geworden op:di 26 apr 2005, 14:54
Contacteer:

Re: 1 dar in volk op 24 april

Bericht door Cristijn » wo 27 apr 2005, 14:41

zou dit dan willen zeggen dat je met het gebruik van een darrenrooster voor de vliegspleet het verspreiden van varroa ernstig kan beperken als je zelf weinig last hebt van varroa?

cristijn

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 1 dar in volk op 24 april

Bericht door jacob mus » wo 27 apr 2005, 16:31

Darren worden in aanzienlijke hoeveelheden aangemaakt binnen een gezond volk. Teneinde dit volk harmonieus te kunnen laten bestaan lijkt het mij erg onwenselijk de darren in de kast op te sluiten. Dat wordt een gedrang van belang daar voor de uitgang. Daar komt geen werkster meer doorheen bij zo een samenscholing van gefrustreerde heren!

Mijn advies: Niet doen, laat vliegen wat vliegen moet muv bevruchtingstations maar daar probeer je al geen darren in je kastje te hebben naar mijn idee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten