De konijnen zijn terug

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

De konijnen zijn terug

Bericht door Ati » ma 04 jul 2005, 15:58

Mijn bijen staan in het bos. Een paar jaar terug waren er nauwelijks konijnen, gevolg van het mysterieuze virus dat in Nederland woedde. Maar het konijn heeft een bijzonder regenererend vermogen (na de myxomatose zijn ze ook weer teruggekomen) en inderdaad, ze zijn er weer!
Vorig jaar zag ik jonge konijntjes als ik bij mijn bijen kwam en dat vond ik toen erg leuk. Dit jaar heeft mijn konijnenliefde een flinke knauw gekregen. Toen ik met imkeren begon heb ik nl. allerlei drachtplanten gezaaid en geplant, toegepast op schrale zandgrond, het leek zo mooi.
Inmiddels zijn de lupine, de wilde peen, de pastinaak. de cichorei, de brem (? die is toch giftig?), de jonge kersenbomen, het bosliefje, de bosaardbei, de aardpeer en de theunisbloem 'vakkundig' uit het bos verwijderd. Er zijn alleen nog trieste stompjes over. Wat ze voorlopig laten staan zijn slangenkruid, hondstong en borage. Dat brengt mij op de volgende vraag: weet iemand nog andere goede bijenplanten waar konijnen NIET van houden?

Ati

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door hans hoogendoorn » ma 04 jul 2005, 16:50

[quote="Ati"]

Mijn bijen staan in het bos. ... Dat brengt mij op de volgende vraag: weet iemand nog andere goede bijenplanten waar konijnen NIET van houden?

Ati[/quote]

probeer eens reuzebereklauw, braam en japanse duizenknoop.
Woekeren wel als de konijnen ! [:)]

met vriendelijke imkergroet,
hans

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Piet Jager » ma 04 jul 2005, 16:53

Even voor de vuist weg! Hoe heet hij ook weer? Een snel groeiende plant als je de buurman wilt plagen. O ja, Springbalsemienen, daar komen de konijnen beslist niet aan. Maar of het een bijenplant is? En ....of het lekkere honing is ????

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door maartenkleijne » ma 04 jul 2005, 17:01

'IN het bos is' een rekbaar begrip: je noemt onder meer een aantal soorten op die echt in de volle zon moeten staan om te floreren. Zoals: lupine, de wilde peen, de pastinaak. de cichorei, de brem (? die is toch giftig?, klopt maar de jonge loten zijn eetbaar), de aardpeer en de theunisbloem. Als ze in de schaduw staan kunnen er ook stompjes overblijven doordat ze wegrotten.

In de bijentuin op de Muzemlaan in Huizen heb ik hetzelfde euvel, ook op magere zandgrond. Eerst waren er alleen een paar boshazen, maar die zijn vorig jaar verjaagd door de konijnen welke inmiddels welig tieren.
Andere drachtplanten die ze laten staan zijn onder meer: ossetong, mosterd, springzaad,
hondsdraf, melisse, munt, distels en korenbloem. Bosandoorn wordt wel aangeknaagd maar komt toch in bloei. Het is een evenwicht tussen weelderig groeien en opgevreten worden.
Een paar plantjes bladrammenas zijn zo weg, maar een veldje ervan blijft grotendeels in tact.
Konijnen zijn versnaperaars: ze zullen nooit een heel veld afgrazen. Het blijft een questie van uittesten, vooral omdat het aantal konijnen momenteel explosief toeneemt.
Hoe me op de hoogte van de resultaten, ik zal ook melden wat het echt goed doet.

Een ander punt is: als je eenmaal voldoende opgaande vaste planten hebt staan, blijven de konijnen weg omdat ze anders opgevreten worden door hun eigen teken; ze kunnen alleen op betrekkeljk kale bodems met afgegrazen begroeiing floreren, want de teken die op hun buik en poten komen kunnen tijdig ze zelf verwijderen. Teken die van boven komen -zoals teken graag doen- zijn voor konijnen moeilijker.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Ati » ma 04 jul 2005, 18:17

> je noemt onder meer een aantal soorten op die echt in de volle zon moeten staan om te floreren<
Klopt! Die stonden op de open plekken en ze deden het eerst heel goed. Het is echt konijnevraat, de planten zijn afgebeten en niet weggerot. Ik kan het ook aan andere planten zien: er was een heel veld zevenblad in het bos en dat is tot de grond toe afgeknaagd (best jammer want ze bloeit zo mooi). Het zevenblad was trouwens echt een heel veld. Als er maar genoeg konijnen zijn gaat alles er aan denk ik.

Bij jouw opsomming van planten zag ik een paar soorten die ik inderdaad ook heb staan (ik had er zo gauw niet aan gedacht, omdat deze al in het bos aanwezig waren en niet door mij met veel liefde en aandacht waren voorgetrokken in mijn bijkeuken, ach, ach): springzaad, hondsdraf, citroenmelisse en munt.

Maar hebben de bijen daar veel aan?

Overigens heb ik nog een konijnvrije plant: de vergeetmijniet, daar heb ik dit voorjaar bijen op gezien. Verder natuurlijk, zoals Hans al opmerkte, een overvloed aan wilde braam (waar ze trouwens druk op vliegen dit jaar, itt vorig jaar). Piet suggereerde springbalsemien maar dat is volgens mij niet zo'n plant voor de droogte.

Distels heb ik niet, omwille van de naburige boer.
Korenbloem had ik vorig jaar. Dat bleef inderdaad staan maar deed het niet geweldig.
Bosandoorn ga ik proberen.

Tja, als je eenmaal een grote hoeveelheid van één soort hebt zal het wel gaan, maar ik denk dat op het moment het evenwicht zoek is. Misschien ga ik nog konijnvrije eilanden maken van gaas. Het oogt niet zo natuurlijk, maar de planten kunnen van daaruit misschien de rest van het bos veroveren.

vriendelijke groet, Ati

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Oude Essink » ma 04 jul 2005, 21:22

Hoi Ati,

Vergeet niet er een flink aantal Vuilbomen in te zetten; de enige drachtplant waar de bijen maanden- en maandenlang iets aan hebben.

kijk onder zoeken, archief, dracht, vuilboom en je vind het een en ander over deze fantastische bos-drachtplant.

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Ati » ma 04 jul 2005, 23:05

Vuilbomen, die heb ik! Samen met lijsterbes en eik is dat eigenlijk het enige wat het wil doen op mijn schrale grond (hier was vroeger heide). Ik wil nu werken aan de opbouw van een kruidlaag.

Ik las dat vuilboom de hele zomer dracht biedt. Maar of mijn vuilboomareaal groot genoeg is weet ik niet. Vorig jaar hadden mijn bijen in augustus al hun honing opgegeten. Een aflegger is zelfs van de honger dood gegaan. Zo stom, ik zag wel dat het niet goed met ze ging maar ik dacht dat ze ziek waren. Dat zijn beginnersfouten die je niet had willen maken.

groet, Ati

?

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Æbe » di 05 jul 2005, 00:50

klimop,daar blijven ze wel van af,neem dan een soort die snel bloeit
groetÆbe

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Erik Speksnijder » di 05 jul 2005, 18:01

Hoi Ati,

Ik ken je probleem. Hier in de tuin is dit jaar de luzerne volledig opgevreten; ik had het zelf een 2e keer onder gaas gezaaid, maar daar knaagden ze grote gaten in. De phacelia is grondig getopt, de zonnebloemen zijn volledig verwijderd en de mosterd is enigszins uitgedund, maar(!) de borage lieten ze met rust, evenals de goudsbloemen. Verder kun je qua vaste planten natuurlijk denken aan o.a. smeerwortel, thijm, wilde marjolein, gamander, salie etc. Ook hier blijven ze van af.
Groetjes vanuit een heemtuin van 2 hectare met een konijnenpopulatie van enige tientalle dieren,


Erik

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De konijnen zijn terug

Bericht door Ati » di 05 jul 2005, 20:39

Ze knaagden toch geen gaten in het gaas, hoop ik?
Het lijstje met geschikte planten wordt al wat langer. Bedankt, suggesties blijven welkom.
Er schoot mij zelf nog een soort te binnen, nl. longkruid. Ook de pas geplante pol kattekruid blijft staan. Maar het van de Veluwe geroofde struikje blauwe bosbes (ssst, niet doorvertellen) is aangeknaagd.

Heee, ik kijk in het werkboek van Speelziek naar drachtgegevens en zie dat de genoemde planten allemaal tot een paar families horen. Konijnen lusten geen Boraginaceae en Labiatae, zo lijkt het. Maar ze zijn dol op schermbloemen.

groet, Ati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten