Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » vr 08 jul 2005, 09:13

Beste Forumers, we hebben de koe bij de horens gevat!

Het komende jaar wordt door ons een experiment uitgevoerd met een roterende bijenkast! Elke stap in het proces wordt middels een aantal fotos en begeleidende tekst aan de leden van het forum voorgelegd. Voor de goede orde: Het betreft een test, een stukje praktisch onderzoek.

Serieuse opmerkingen, vragen en verzoeken zijn van harte welkom. Dit geldt met name voor de forumleden met een (ongefundeerde) negatieve blik op deze ontwikkeling. Wij dagen juist deze mensen uit om met zoveel mogelijk vragen en opmerkingen te komen. Deze zullen door ons met alle plezier en inzet beantwoord worden. Laten we het forum benutten waarvoor het is: bijenhouden dus!.


Dames en heren, forumleden hierbij presenteren wij u de door ons vervaardigde roterende bijenkast. Met dank aan de goede man uit Hongarije, de mensen die er een hebben, tecnisch monteur Marcel, moeders voor de vele bakken koffie en niet te vergeten de behulpzame dames van de Sliedrechtse Gamma.

Afbeelding
De roterendekast. Uitgangspunt was om het materiaal zoveel mogelijk in tact te laten. Alleen de meest eenvoudige, noodzakelijke aanpassingen. Niet meer niet minder! Simpel denken valt niet altijd mee. Het heeft ons een aantal avonden gekost, veel gezaag en getimmer maar het resultaat was daar!

Segerberger werkt wel makkelijk.De aandrijving komt nog ,ben op zoek naar een ruitenwissermoterje of iets dergelijks. Voor een experiment kun je het makkelijk met de hand doen. Totale kosten: 10 euro bij de plaatselijke aannemer. En een paar potjes honing zo hier en daar.

Bertus en Arno

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » za 09 jul 2005, 11:53

Beste mensen,

Zomaar een kijkje in de kast. Na 1 dag bouwen ze er rustig op los.Ik begin nu langzaam de raten een kwart slag te draaien
Afbeelding
Die kwart doe ik alleen in het begin, Als ze na een paar dagen redelijk gebouwd hebben, controleer ik of het "nest" mooi in het midden zit. Of ik verplaats enkele ramen zodat alles naar wens is Daarna iedere ochtend draai ik de raat van onderen naar boven,dus een halve slag, dan staat hij 12 uur stil. Nu gaan de bijen horizontale raat aan zetten en s'avonds weer een halve slag en dat is alles.

Je kunt dat oplossen met een klein motertje en een eenvoudige tijdklokje van de Gamma.

Ik heb goed opgelet als de ramen in 18 sec. de halve slag maken hoe de bijen dan reageren, dat was nul komma nul,geen enkele reactie

Ik krijg ook het idee dat de bijen niet buiten de ronde ramen gaan bouwen, maar dat zal de tijd leren.

Bertus

Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door croy » zo 10 jul 2005, 09:43

Ha die Bertus,

Heb je een tekening van de kast waar de maten op staan en de constructie??? hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden!!! Wat is de doorsnede van de ramen en zijn ze van multiplex gemaakt ??? Loopt de as door het midden van de kast af langs de randen van de raten???
Ben benieuwd naar je ervaring met deze kast!!! Hoe handel je bij een groot volk dat op 2 broedkamers hoort??? Hoeveel CM2 broedruimte heeft deze kast ???
Leuk experiment en zeer interessant
Croy

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 10 jul 2005, 11:19

(onderstaande tekst is op verzoek van Bertus wat beter leesbaar gemaakt)

Goedemorgen Croy,
Bedankt voor je reactie dat maakt het interessant. Ik zal proberen te vertelen wat ik heb gedaan, misschien met een tekeningetje erbij voor de duidelijkheid. Want ik denk dat er meer imkers zijn die hier wel oren naar hebben,maar nog teveel vast geketend zitten aan het oude vertrouwde. Wat de maat betreft is wat je wilt. Een spaarkast, een Segerbergerkast, een simplexkast, of zelfs een voor de gein een 6 ramerkast.

Ik werk met Segerbergerkasten, dus dat model heb ik als uitgangspunt genomen. In de kast passen 10 ronde ramen. De ramen zijn beduidend groter (max 37,5 cm in diameter) dan de reguliere rechthoekige ramen. In een rond raam past iets meer dan 1,5 stuk kunstraad. Een kast met ronde ramen heeft dus beduidend meer ruimte voor het aanzetten van broed.

Goed het vervaardigen van de ramen. Er zijn nog al wat mogelijkheden om iets mooi rond te krijgen. Ik heb bij plaatselijke aannemer wat multiplex (25mm) mee gekregen. Dit heb ik af laten vlakken tot een dikte van 22mm (past mooi tussen de afstandrepen). Ronde ramen met een diameter van 37,5 cm passen goed in de kast. Grotere diameter kan niet, minder is geen enkel probleem. Mijn ronde ramen hebben een diameter van 32cm. Meer multiplex had ik domweg niet. De ramen heb ik uitgezaagd met een goede decoupeerzaag; dik 2 cm. Dit is verreweg het makkelijkst. Andere werkmethoden vergen veel meer tijd.

Dan nog iets. Er heerst een misverstand wat betreft die as door het midden van de ramen.Die is er niet. De buitenste ramen zijn verbonden door 3 tot 4 afstandrepen.

Je zult je af vragen en wintervoer dan? Simpel dan zet je het hele geval stil en word het wintervoer normaal (dus ook in de ronde ramen) opgeslagen. In het voorjaar begint het kantelsysteem weer opnieuw. Wil men een koningin kweken, een volk laten afzwermen, oid dat zet je gewoon de kast een aantal weken stil.

Let wel op. Het draaien van de ramen is slechts enkele seconden en dan weer 12 uur stil in 24 uur slecht 30 sec. Dus het is geen draaimolen.

Goed ik heb hierbij een tipje van de sluier opgelicht. Ik heb soms wat moeite met het uitleggen van de diverse technische stappen. Ik zal pogen om in het vervolg het idee stap voor stap, met foto's en werkschetsen het idee nader toe te lichten. Onze doelstelling is duidelijkheid en eenvoud. Geen eindeloze verhalen maar praktisch wenken. Blijf deze rapportage dus volgen dan zal e.e.a. stukken duidelijker worden.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 10 jul 2005, 11:29

O,Ja ik ben vergeten dat wat bouwen en zwermen betrefd. Mijn Knotwilgboomvolk heeft de boom al voor 58cm volgebouwd. Wat zei Henk ook al weer? Gewoon laten zwermen!!

Bertus

Apiario-Florin-Brasil
Berichten: 52
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 09:00
Locatie: Brazil
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » ma 11 jul 2005, 01:28

Vraag: Hoe handel je met een volk dat op twee broedkamers zit?
In reactie op deze vraag (van de heer Croy) kan ik het volgende melden:
Een bijenvolk op produktiesterkte (honing) zit maximaal op 9 tot 10 ramen broed. Niet meer, niet minder. Sommige stellen dat de bijenvolken op twee broedkamers zitten! Als ik de biologie van de bijen bestudeer kan dit niet juist zijn. Lees met me mee

Reken uit: Een goede, jonge koningin legt 2.000 tot maximaal 3.000 eitjes per dag. Dat is grofweg een kant van een broedraam per dag. Tel maar uit een stuk kunstraad heeft 3000 cellen per zijde. Oke?!

In twee dagen tijd zit theoretisch gezien een raam aan beiden zijn vol met eitjes. Hier in Brazilie bevat een kast 10 ramen. In 20 dagen tijd zitten alle ramen vol met broed. Op de 21e dag zit de koningin dus zonder ruimte! Oef das lastig. Was het niet dat op de 21e dag het eerste raam vrij komt. Immers een bij wordt na 21 dagen geboren. In de vrijgekomen cellen gaat de koningin weer eitjes leggen. En zo draait de cyclus gestaag door.

Het bovenstaande proces is juist de reden waarom een kast 10 ramen bevat (model Langstroth). In Holland heeft men kasten met 11 ramen. Oke komt ook in de buurt. De praktijk is meestal dat een volk op haar top (drachtseizoen) op zo'n 9 ramen broed komt. De rest zijn voedselramen.

Terug naar het verhaal van een volk op twee broedkamers. Dit kunnen dus nooit 20 ramen met 100% broed zijn. Een groot deel hiervan is gevuld met honing en stuimeel. Het broednest zit meestal in het midden van de kast, deels in de benedenbak, deels in de bovenbak, de kantramen zijn gevuld met honing en stuifmeel.


Opmerking 1 '“ Agressiviteit van de bijen
Uit de eerste resultaten blijkt dat de bijen totaal niet agressief reageren op het twee-maal-daags roteren van de kast. Ook andere collega-imkers in Holland die ervaring hebben de roterende kast hebben geen enkel probleem ten aanzien van de agressiviteit van de bijen.

Op het forum lieten heren zich zeer stellig uit over een toenemende agressieviteit van de bijen. Er werd zelfs gestrooid met de term bijenagressie. Niets van dit alles is tot op heden waargenomen. Zouden de heren toe kunnen lichten waar ze deze bevindingen aan hebben ontleend. Wellicht dat wij iets over het hoofd hebben gezien? Is er sprake van een ander bijenras? En andere methode?


Opmerking 2 '“ Naamsduiding '˜roterende bijenkast'
De eerste resultaten laten duidelijk zien dat op geen enkele manier sprake is van een bijen-carrousel of kermisatractie, zoals door een aantal leden op het forum wordt stellig wordt gemeld. De kast wordt slechts twee maal per dag gedurende 15 seconde een halve slag gedraaid. Een maal smorgens vroeg, eenmaal aan de eind van de middag.

Het moge duidelijk zijn dat de benaming '˜roterende' bijenkast verwarring wekt. Het woord '˜roteren' en het ronde model ramen suggereert een continu draaiende bijen-carrousel. Voor diegene die de kast niet kennen wekt dit weerstand op. Een betere naamsduiding zou kunnen zijn: '˜kantelkast'. Immers de ramen worden een maal in de twaalf uur '˜gekanteld' (lees simpel:op zijn kop gezet).

Dat de ramen rond zijn moet worden gezien als een praktische bijkomstigheid. Het is wat makkelijker werken dan met de reguliere rechthoekige ramen. Bij deze ramen werkt het systeem in principe ook. Gewoon de kast op zijn kop zetten en avonds weer terugzetten. Echter dit is lastig werken tijdens de drachtperiode wanneer de honingkamers op de kast staan. Hoe dan te handelen? Dan zijn ronde ramen, met een kantelmechanisme, gewoon een betere oplossing.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door elmook » ma 11 jul 2005, 20:23

Een bijenvolk op produktiesterkte (honing) zit maximaal op 9 tot 10 ramen broed. Niet meer, niet minder.
waar komt dan het verhaal vandaan dat een goede buckfastkoningin de 12 dadantramen (+/- 2 simplexramen) volledig, tot in de hoeken moet kunnen vullen. er zou geen honingkrans aanwezig mogen zijn!!

ik zit met spanning te wachten tot mijn buckfast aflegger (jaja, mijn eerste volkje[:)]) de tweede bak gaat vullen. gaat dat dan gewoon niet gebeuren? ik snap het niet meer....

Elmar

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » ma 11 jul 2005, 21:39

gefeliciteerd met je eerste volk Ook ik was er 30 jaar geleden apentrots op, geniet er van en als je straks een mooi volk heb,och tel dan maar eens.
Al mijn kasten hebben momenteel een gordel voer boven in de ramen, bijna bij iedere imker is dat zo. Maar het schijnt, en van daar het experiment,bij ronde ramen niet zo te zijn, immers op een moment zit die pas gehaalde honing onder het broednest, schijnbaar houden ze daar niet van, volgend jaar kan ik daar met zekerheid iets over zeggen.Of je zou de vraag kunnen voor leggen aan imkers die al een ronde kast hebben.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » ma 11 jul 2005, 22:22

Hoi Croy
Ik had je beloofd een beetje op de hoogte te houden. Vandaag ben ik wat aan het "neusen" geweest naar een overbrenging voor het draaimechanisme in onze kantelkast.Ik heb nu een motertje dat er voor zorgt dat de ramen 'in de auto' op en neer gaan. 12volt klein handig sterk er traag met wormwiel en overbrenging (ideaal)

Maar de meeste tijd schakelaars kunnen op de minuut schakelen.En ik heb enkele sconden nodig. ik weet niet hoe ik hier uit kom. Weet iemand raad?

Bertus
Afbeelding

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door hans hoogendoorn » ma 11 jul 2005, 23:29

[quote="apiario"]
[Maar de meeste tijd schakelaars kunnen op de minuut schakelen.En ik heb enkele sconden nodig. ik weet niet hoe ik hier uit kom. Weet iemand raad?
Bertus
[/quote]

Bertus.

Je motortje moet twee keer per dag de raten een halve slag draaien niet ?
Het is dus niet de tijd van het draaien, maar het draaien tot de juiste positie. De positie kun je met een nokje of strip met een microswitch detecteren.

Als nu zowel je tijdklok als je microswitch 'omschakelen', dan kun je hier een 'hotelschakeling' van maken. Meer heb je niet nodig. De klok schakelt op tijd aan en de switch schakelt tijdig weer uit, wachtend op de volgende omschakeling van de klok.

Je tijdklok geeft daarbij een halve dag aan en een halve dag uit. Schakelt hij alleen aan-uit ipv om, dan kun je een relais plaatsen. Alles werkt dan ook nog op 12 volt en je bent nog gescheiden van het lichtnet ook.
Ik heb eens in mijn arme tijd zo'n tijdschakelaar gemaakt van een oude klok, een schijfje en een microswitch.

Als je geinteresseerd ben, werk ik het wel verder uit.

PS de stroom, die zo'n 12 volt motor trekt is niet voor de poes !


!HH!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten