Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap » zo 18 dec 2005, 22:49

Dit weekend heb ik mijn 8 volken met oxaalzuur behandeld.
Helaas was 1 van de 4 produktievolken verhongerd !
Niet omdat er te weinig voer in de kast zat, maar omdat het voer blijkbaar enkel in de bovenste broedkamer was opgeslagen. In de onderbak zat geen voer. Alle bijen lagen onderin de kast.
Blijkbaar is de tros los van het voer geraakt. En zo extreem koud is het toch nog niet geweest! Heeft iemand anders dit wel eens gehad, en vooral, hoe voorkom je dit ??

In 1 van de ingewinterde 6-ramers trof ik nauwelijks voer aan. Het betreft het volkje dat eind oktober nog 3 ramen broed had. Blijkbaar heeft dit de bijen veel wintervoer gekost.

Morgen ga ik een kantraam uit deze kast vervangen door een raam borstplaat, gegoten in een leeg broedkamerraam :

Afbeelding


Thomas

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Dennis » ma 19 dec 2005, 09:02

Goedemorgen Thomas,

Waarom gebruik je de ramen voer niet van je produktievolk wat helaas is gesneuveld. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Vriendelijk groet,

Dennis van Randen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap » ma 19 dec 2005, 09:16

Hoi, Dennis,

dat overhangen vind ik niet zo fris vanuit een kast met dode bijen ... misschien sleep ik nog het e.e.a. aan ziektes mee.
Bovendien wou ik het borsplaat-recept zoals elders hier beschreven door Lammert van Beek eens uitproberen.

Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2005, 21:36

Thomas ik wil weten of er nogal wat bijen met de kop in de cellen waren gekropen?
Hans

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap » ma 19 dec 2005, 22:11

Weinig, Hans, ik heb vandaag de dode bijen opgeruimd.
Misschien in totaal een stuk of 10. Hoezo ; denk jij aan iets anders dan verhongeren ?
Wel belangrijk om misschien nog even te noemen dat de kast naast deze kast momenteel vol zit met varroa. Momenteel voer ik de oxaalzuurdruppelbehandeling uit. Bij de naburige kast vielen er de afgelopen 2 dagen in totaal ongeveer 400 mijten !!! Dus 200 per dag. Dit is het dubbele van de hoogste andere scores op de gehele stand.
Ik zou bijna vermoeden dat er zich op het laatst een paar bijen boordevol met mijten uit de onheilskast zich ingebedeld hebben bij de buren ...
(hierbij neem ik aan dat de mijten niet zelfstandig verkassen naar een naburige kast)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2005, 22:36

Als bijen verhongeren kruipen ze met de kop de cel in. Het lijkt me een geval van veroudering virus.
Niet alleen jij hebt daar last van maar ik ben al twee volken kwijt en het ziet er uit dat ik er nog meer ga verliezen. Veel dode bijen op de vliegplank en bij een temperatuur van +4 C. Celsius vliegen er bijen uit die niet meer terug keren.
Ook bij collega imkers is het mineur.
Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2005, 22:46

Thomas,

Hm, slecht nieuws.

Zoals je je misschien kunt herinneren, heb ik ook meegedaan aan dat gesprek waar dat borstplaatrecept in voor kwam. Hoe was het recept ook al weer? 1 deel water en 5 delen suiker, heel langzaam verhitten en de stroop in een raampje gieten waar je een krant of een stuk folie onder hebt gelegd? Maar ga je nú nog kasten openmaken om dat raam erbij te hangen dan?

(Wat ik me trouwens afvraag, dat is hoe je erachter komt dat een kast te weinig voer heeft.)

Bart de Coo

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap » ma 19 dec 2005, 22:55

Bart, hier staat het borstplaat recept ;

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5441

Ik kwam er achter dat het volk te weinig voer had bij de oxaalzuurbehandeling. Natuurlijk maak ik m'n kast nu dus nog open. De bijen krijgen hier echt niets vanhoor !

Hans,

je noemt het verouderingsvirus.
Wat me inderdaad opviel dat is dat er relatief weinig bijen in de kast (2 broedbakken) zaten. In een 3-ramer, war de bijen van de honger omgekomen zijn deze zomer trof ik bijvoorbeeld minstens net zo veel dode bijen aan ...
Darnaast moet ik opmerken dat bedoeld volk erg laat een nieuwe moer heeft ontvangen.
Maar toch, het aantal bijen lijkt mij ruim voldoende om te overwinteren, dus verouderingsvirus ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2005, 23:16

Ja dus; ouderdom virus! helaas. De bijenstand op mijn volkstuin zien er tot nog toe goed uit, geen abnormale bijensterfte te zien. Poelgeest en schuurdak volken "Huilen met de pet op".[:(]
Het is wel intersant dat ook jij ouderdom virus in je volken hebt. Je bestrijd de varroa intensiever dan dat ik doe. Wat dit betekent zal ik nog moeten brainstormen.
Verder kun je de raten die niet zijn beschimmeld gewoon weer gebruiken. Wel ontsmetten met ijsazijn -nozema spore-.
Je hebt azijnzuur 65% en ijsazijn = azijnzuur 90%. Deze 90% "stolt" = bevriest in de fles als deze beneden de 15 C. Celsius komt. Wordt dus gewoon weer vloeibaar boven de genoemde temperatuur. Je kan dit gebruiken boven de 16 C. Celsius. Niet binnen gebruiken!!
Hans

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door jveldik » di 20 dec 2005, 00:08

Ik heb op m'n volken een pak van 2,5kg suikerdeeg gelegd. Hierop een plaat isolatieschuim. Dit heb ik half november geplaatst.

Ik heb vorige week even gekeken hoe het er voor stond en een volk had al 1/3 op. Het andere volk heeft voer genoeg.

Zo hoop ik dat het volk de winter door te slepen.

m vr gr

Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten