Kaarsen maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Kaarsen maken

Bericht door JANVANHAMONT » zo 01 jan 2006, 03:52

Heeft er iemand slechte ervaring met kaarsen gemaakt van zuivere bijenwas.
Als ik kaarsen maak dan heb ik de goede gewoonte om enkele kaarsen laten te branden als proef.
Ditmaal heb ik een kaars gegoten met een mal van Hobby Kreation. De aangeraden wiek van 09 veroorzaakte hevig lekken maar de kaars brandde tot onder. Dan nam ik een grotere wiek (12) en ditmaal was er praktisch geen lekken. Als de twee kaarsen voor bijna de helft op waren dan heb ik deze gedoofd om ze opnieuw een dag nadien verder laten te branden. De kaars met de kleinere wiek doofde al vlug uit en de kaars met de grotere wiek heeft het een beetje langer volgehouden. Wat het betreft het heving lekken moet ik wel zeggen dat de kaars zelf een Father Christmas figuur was, dun van boven maar dik van onder.
Mijn vraag nu is: hoe is het te verklaren dat deze kaarsen zich vanzelf uitdoven. Is er soms was die niet verbrand en als er genoeg vloeibare was van dit soort overblijft dat dan de kaars niet meer kan branden.
De was waarover we hier spreken is niet afkomstig van ontzegelingswas maar is was gesmolten in een zonnewassmelter met slechte raampjes en alle andere rotzooi.
Ik heb dit noog niet uitgeprobeerd met zuivere ontzegelingswas.
Ik heb een paar jaar geleden enkle kilo's was een een vriend gegeven. Die heeft er kaarsjes mee gemaakt en als kesrtgeschenkjes gegeven aan vrienden en familie. Geen enkele van deze kaarsjes wilde branden. Ik heb dan toen een test gedaan en kaarsjes gemaakt met de overschot van de was. Ik heb verschillende maten wiek geprobeerd maar ik telkens herzelfde probleem. Deze kaarsjes wilde niet branden. Waarvan deze was afkomstig was kon ik mij niet meer herinneren maar ik weet dat ik ooit was aangekocht heb die ik niet te veel betrouwde.
Heeft iemand hiermee ervaring.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door Hennie Peters » zo 01 jan 2006, 12:14

dag Jan,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar voor jou en alle andere forumbezoekers.
Je gebruikt een mooi oudhollands woord: "wiek". Ik weet niet of dit in Belgie nog gebruikt wordt, hier noemen we het een pit.
Mijn ervaring met zuivere bijenwas is beperkt, ik meng er zelf altijd restanten van kaarsen doorheen. wanneer het gehalte kaarsvet niet te hoog is dan behoud je toch de karakteristieke geur van bijenwas.
De enige kaarsen die bij mij uitdoven zijn degene die te dik zijn voor de pit. Deze worden hol na verloop van tijd en wanneer je ze dan een langere tijd laat branden dan verzuipt de pit.
Als je was hebt die je niet vertrouwt kun je ook eens proberen of een testexemplaar met kaarsvet erbij het beter doet. Misschien is het maar een illusie maar ik heb het idee dat een waskaars met een klein beetje kaarsvet erin beter brandt.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 jan 2006, 12:55

Zoals Hennie al schreef de verhouding tussen de dikte van de kaars en de pit - ook de dikte van de pit zelf - is belangrijk. Je zult dit zelf moeten "uit vinden".
Nog wat aanwijzigen kun je in het forum archief lezen.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=550

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1540
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 01 jan 2006, 13:14

Eerst mijn beste wensen voor alle imkers en familie en alle bezoekers van het forum. Moge het in 2006 met ieder van ons goed gaan en een goede honingoogst geven.

Ja Hennie. "wiek" is in België nog algemeen in gebruik. Een pit zit hier in fruit en nooit in een kaars. Toch prettig hé dat we dezelfde taal spreken, maar net toch weer iets anders.

Zelf heb ik nog geen problemen met zuivere waskaarsen die ik bij een collega haal. Hij verwerkt jaarlijks een kleine 100kg was voor kaarsen en heeft natuurlijk een hoop ervaring.

@ Jan Even een vraagje. Je gebruikt de wiek toch niet omgekeerd? Ik heb me laten vertellen dat het wel degelijk een verschil maakt als je ze omgekeerd gebruikt. De was zou als het ware niet naar boven "gezogen" worden. Zijn er forummers die hier meer uitsluitsel over kunnen geven?

mvg

Theo

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Kaarsen maken

Bericht door Frans vanTongeren » zo 01 jan 2006, 14:42

Beste Theo,
Je schreef o.a.:

Jan Even een vraagje. Je gebruikt de wiek toch niet omgekeerd? Ik heb me laten vertellen dat het wel degelijk een verschil maakt als je ze omgekeerd gebruikt. De was zou als het ware niet naar boven "gezogen" worden. Zijn er forummers die hier meer uitsluitsel over kunnen geven?
-
Dat is inmiddels 'ouwe koek' !

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door JANVANHAMONT » zo 01 jan 2006, 15:08

Theo,

Ik doe handel met de kaarsenmallen van Hobby Kreations gemaakt in Duitsland. Klanten met problemen komen steeds bij mij terecht en het is aan mij deze problemen op te lossen.Inderdaad de fabrikant heeft mij er indertijd opmerkzaam op gemaakt dat de "wick" (we zullen hier nu maar engels gebruiken en laat dan de mensen van de bijenklub in Helchteren maar stiekig lachen)) volgens de juiste richting moet geplaatst worden. Hij heeft mij dat toen uitgelegd hoe je de juiste richting moet bepalen. Ik het dat echter op mijn eigen nooit de juiste richting zelf kunnen bepalen. Het heeft iets te maken met de richting van de "V" in de wick, deze moet in met de tip naar boven ( of misschien naar onder, dat weet ik nu niet meer) maar als je de wick 90 graden verdraait (een wick is ongeveer vierkantig) dan zie je deze "V" juist andersom.
Ik heb indertijd de richtig van de wick uitgetest met identieke kaarsen en het maakte geen zier verschil.
In een van de lezingen op de Apimondia in Dublin in september werd er ook gesproken over de richting van de wick. Daar werd gezegd dat het uiteinde een beetje moet uitrafelen tusen twee vingers, of met een vinger verschillende malen op de kop van de wick tikken. De wick pluist dan uit en je kan dan het verschil zien. Ik heb het nu juist eens uitgeprobeerd en het is moeilijk te zien, zelfs bij het licht van een pitje!
Ik zal het eens opzoeken in mijn naslagwerken en later hier nog eens over hebben.
Het is nu hier middernacht en het licht van een pitje heb ik dit antwoord geschreven. Ik vond die anecdote over het verschil tussen wiek en pit wel pittig. Dat herhinnert mijn aan een geval dat ik hier meemaakte met een groep hollanders jaren geleden. Zij verstonden het woord "gans" niet ( als bijvoorbeeld geef mij die ganse doos in plaats van die hele doos). Een paar maanden later was in Budel op de markt en ik vroeg die man om mij een ganse kaas te verkopen. Die man verstond dat ook niet en toen herhinnerde ik mij dat voorval in Dallas. Uiteindelijk heeft hij mij toen een hele kaas verkocht.
Als ik terugkwam bij mijn broer in Hamont, juist over de grens, en hem dit voorval vertelde had hij de goede uitleg: de nederlanders kopen geen ganse of hele kaas maar beperken zich tot een paar velletjes.

Theo uw idee van de richting van de wick is een goede opmerking en ik zal dit nog eens uitproberen. Met de dikte van de wick heb ik al geeperimenteerd.
Ik ben van de veronderstelling dat er in de vloeibare "puddle" (soms is het makkelijker een engels woord te gebruiken) iets overblijft dat niet vergast en uiteindelijkt de wick vergiftigt.

Aan alle een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar. Ik stond verbaasd over het aantal leden die dit verhaal al hebben doorgenomen en over het aantal reakties. Dank voor alle reakties
NB: mijn nederlands klinkt misschien wel een beetje veroest maar ik been al 45 jaar in de vreemde en al die vernieuwing in de spelling daar zijn jullie zelfs nog niet mee eens. Ook heb ik hier geen nederlandse spellchecker op mijn computer.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door Hennie Peters » zo 01 jan 2006, 20:47

Jan,

Ik had het woord wiek nog niet eerder gehoord, niet anders dan een molenwiek. Daarom veronderstelde ik dat het een verbastering was van het engelse "wick".
Omdat mijn "Kramers woordenboek Engels" (inmiddels 35 jaar oud) dit woord wel kende en de website vandale.nl niet dacht ik dat het verouderd zou zijn. Jullie Belgen zijn meestal wat zuiniger op de oud hollandse taal. Het geeft wel wat extra flair aan het lezen van jullie bijdragen :-)

Frans,

Ik had nog niet gehoord dat je de pit op twee manieren kon verwerken. Uit Jan zijn verhaal begrijp ik dat hij het niet heeft kunnen aantonen. Jou is het blijkbaar helemaal duidelijk maar je geeft niet aan of het waarheid of nonsense is. Kun je het toelichten?

groet,
Hennie

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door JANVANHAMONT » zo 01 jan 2006, 20:49

Hennie,

Ik heb eens rondgekeken op verschillende websites. Wiek is een goed woord maar het schijnt dat pit het meest gangbare woord is in Nederland.
Wist je dat veel van de engelse woorden hun oorsprong hebben in het nederlands. Omdat wij hier wick zeggen in het engels heb ik dan maar wiek aangehouden. Dit woord wordt normaal gebruikt in Belgie en er is zelfs een nederlander die wiek fabrikeert in Hamont Belgie.
Een pit is een lont maar als een lont gebruikt wordt voor kaarsen dan noemt men dat pit. Ook bij vlierstruiken wordt de zachte kern in het hout pit genoemd. Zie ook pit bij kersen en appelen. Wiek of wick in het engels is ogenschijnlijk een juist woord want het is afgeleid van wicking, het opzuigen van iets.

Ik heb mijn naslagwerken eens geraadpleegd inzake de richting van de wick in de kaars. Ze geven een foto als voorbeeld en hierbij is de V naar onder gericht, dus de open V is de bovenkant van de kaars. Voor 100 % bijenwaskaarsen is een dikkere wick nodig dan voor parafinekaarsen. Dus als men parafine mengt met bijenwas is het net resultaat alsof men de wick in doormeter vergroot.
Mijn naslagwerk "Beeswax Crafts" gepubliceerd in Engeland vermeld dat bijenwas niet zo vlug omhoog gaat in de pit als andere kunstmatige was zoals parafine. Daarom heeft men een dikkere pit nodig. In dit boek wordt wel niet gezegd hoe men de richting kan bepalen, maar ze zeggen wel dat als het van de grote rol komt, het losse uiteinde de bovenkant van de kaars wordt. Gewoonlijk wordt dit aangegeven door een knoop in dat losse einde. Dus als men pit los zou kopen of gewikkeld op een klein kokertje dan zou men theoretisch aan een einde een knoop vinden. Dit is dan de bovenkant van de kaars.
Een kaars die verzuipt in zijn eigen vloeibare "puddle" heeft een dikkere pit nodig.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door hans hoogendoorn » ma 02 jan 2006, 20:59

Met warme interesse volg ik hier de discussie over lontproblemen, die de kop opsteken bij het zelf vervaardigen van bijen-was-kaarsen.
Onlangs heb ik een paar strengen lont ingeslagen bij een ambachtelijke kaarsenmaker bij mij in de buurt.

De goede man had zelf niet veel ervaring met bijenwas, maar wist mij met stelligheid te vertellen,
dat bijenwas om een RONDE lont (=wiek/wick) vraagt
integenstelling tot de PLATTE lont in zijn eigen kaarsen.

Nu vraag ik mij af of dit waar is, en hoop, dat het zelfs iets positiefs bijdraagt aan de lopende discussie.
Gewoon proberen. Bij deze dus.
Net als de kaarsen. De eerste niet al te dikke brandden in ieder geval naar tevredenheid. [:)]

Hans.

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door JANVANHAMONT » ma 02 jan 2006, 22:19

Hans,
In verband met het kaarsen-topic heb ik al mijn kaarsenboeken eens doorgenomen.
Wat U zegt, platte pit of lont voor parafine waskaarsen klopt en ronde pit voor bijenwaskaarsen klopt ook volgens de boeken.
Ik koop mijn pit aan in Duitsland bij Hobby Kreation. Die man heeft volgens zijn zeggen de pit van 12 fabrikanten uitgetest en volgens hem er de beste uitgekozen. Hij levert pit in vier maten (voor bijenwaskaarsen).
Ik heb deze pit nog eens bezien onder een vergrootglas en volgens mij zijn ze niet heel rond maar iets vierkantig of iets rechthoekig. Deze pit is een geweven pit.
De pit gemaakt in Hamont heeft een andere structuur. Deze pit is gevormd door vier a vijf bundeltjes met vezels in de langsrichting en een van de bundeltjes is geweven,. Deze bundeltjes zijn dan apart door een draadje samengebundeld maar hetzelfde draadje bundelt ook alles samen. Het geweven bundeltje loopt rechtlijnig langs de buitenkant

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten