het nut van wespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
het nut van wespen

Bericht door DaanL » ma 14 aug 2006, 19:37

Wat is het nut van wespen?

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door Bart Maes » ma 14 aug 2006, 20:33

Voor de mens of in de natuur?

Wij mensen beschouwen dat geel-zwarte gevaar vaak als onnuttig en ambetant[}:)]. Onnuttig omdat ze niet zoals bijen en hommels voor onze 'bestuivingskar' te spannen zijn. Ambetant als je op een zomers terras zit met een frisse pint voor je neus en er dan weer dorstige wespen in de buurt zijn. Vrouwlief haalt uit met haar handen en voor je het weet zit een onschuldige (andere) terrasganger met de gebakken peren!! Kun je je het een beetje voorstellen:D:D

In de natuur eten wespen andere insecten. Als nut zou je ze opruimers of jagers kunnen noemen. In die functie zijn ze dan toch weer voor onze kar te spannen, ik denk aan mensen die in de serreteelt zitten: gebruiken die geen sluipwespen als biologisch bestrijdingsmiddel?

Maar ze lusten ook graag zoetigheid. Dek etenswaren daarom af en ruim ze op. Een enkele wesp binnenshuis is te vangen onder een glas. Breng het, afgedekt met een stukje karton, naar buiten.

U kunt een wespenval maken van een jampotje met zoetigheid, met daarop een papieren trechter. Ook zijn er wespenvallen te koop waarin u bier als lokstof gebruikt. Een wespennest in of vlakbij huis kan veel overlast veroorzaken. Wilt u niet wachten tot in de herfst de wespen vanzelf dood gaan, dan kunt u het nest weg laten halen. Zit het nest op een onbereikbare plaats, zoals in de spouwmuur, dan zijn bestrijdingsmiddelen de enige oplossing. Laat een nest het liefst verwijderen door professionele bestrijders, zoals de brandweer. Stop nooit de opening van een wespennest dicht. De wespen komen er op een andere plek weer uit.

Plaats enkele wespenvallen tussen de bijenkasten om zo de bijen te helpen hun kasten te bewaken. De zoetigheid (suikerstroop of honing) in de kast trekt ze immers aan.

Groetjes!!

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door Barry Sp » ma 14 aug 2006, 20:33

Hoi daanL,

Het nut van wespen is dat wespen bijna alles eten van zoet tot flees leg maar is een stukje flees buiten neer dan komem ze van zelf,en ze vangen veel insecten.

B.Speet

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door Bart Maes » ma 14 aug 2006, 20:36

Je zou ook kunnen een plastic fles doormidden snijden en de flessehals als een trechter omdraaien en er terug op zetten. Een beetje bruin bier erin en klaar is je wespenval.[:)]

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door Wim Joosten » ma 14 aug 2006, 20:43

Toevallig werd mij gisteren op een terras mij dezelfde vraag gesteld. Ik antwoordde dat wespen schadelijke insecten opruimen waarop mij de vraag werd gesteld wat het nut van die schadelijke insecten dan wel niet is.
Tsja, zo kun je nog wel even doorgaan.
De vraag is dan dus eigenlijk: welk nut heeft de wesp voor de mens? In de kassenteelt wordt de sluipwesp gebruikt als bestrijding tegen ongedierte.
En wespen doen ool wel aan bestuiving.

Met vriendelijke groet,
Wim

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 14 aug 2006, 21:59

Bart Maes schreef:
Maar ze lusten ook graag zoetigheid.
Klopt. Maar er zijn wespen van laat ons zeggen mei tot einde augustus. Waarom hebben we er tot midden juli geen of weinig last van?

De wespen koningin begint haar nest van 0 te bouwen. Ze gaat zelf fourageren en zelfs nectar verzamelen. Als eiwitten worden dierlijke eiwitten verzameld. Zien we niet regelmatig een wesp met het achterlijf van een bij wegvliegen? Zodra de eerste (werkster)wespen uitlopen gaan die de verzorging van larven en het vergroten van de nest voor hun rekening nemen. De larven scheiden een suikerachtige oplossing uit. De suiker voor de volwassen wespen. Zolang er open broed is, hebben we nagenoeg geen last van de wespen. Zodra echter het laatste broed gesloten wordt, krijgen de volwassen wespen een probleem. Ze gaan dan op zoek naar alles wat suiker bevat. Van rijp fruit tot cola. Op dat ogenblik zullen wij er last van krijgen. [:(]

Mooi zijn de nesten in alle geval.
Afbeelding

mvg

Theo

willemse
Berichten:3
Lid geworden op:do 06 jun 2002, 13:54
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door willemse » ma 14 aug 2006, 22:06

De laatste jaren is de teek sterk toegenomen. Ik heb eens gelezen dan de ree hier verantwoordelijk voor is. Ze brengen zeker teken over, maar ik heb mijn twijfels. Ik heb al teken gevonden op plaatsen waar absoluut geen reeen kunnen komen. Dus, heb ik daar mijn twijfels over. Zou de bestrijding van wespen(vooral brandweer) hier de oorzaak zijn?

Groeten,
Eddy

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door hans hoogendoorn » ma 14 aug 2006, 22:40

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord 'Wat is het nut'.
Ik kan me ook indenken, dat wij mensen dat antwoord niet vinden
en is het gewoon niets meer en niets minder als het evenwicht in de natuur .....

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door maartenkleijne » ma 14 aug 2006, 22:44

Lang geleden deed mijn geliefde biologie leraar een oefening met ons: 'hoeveel cm dode insecten zouden er aan het einde van de zomer op de grond liggen als er geen wespen en mieren meer waren'. Hij wist het goed te brengen en we kwamen uit op 2 tot 3 cm. Leve de wespen en mieren.

Teken zitten en zaten altijd overal. Maar de explosieve toename is zeker te danken aan de sterke groei van allerlei dieren die vroeger door (over)ijverige jagers werden afgeknald.
Niet alleen reeeen maar ook vossen (duizenden), verwilderde katten (tienduizenden) marters, etc..
100x zoveel zoogdieren betekent 1000-10.000 keer zoveel teken. Ook in de bebouwde kom tenzij er genoeg roofinsecten en vogels zijn die teken lusten.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door DaanL » ma 14 aug 2006, 23:20

Ik weet niks van wespen dus misschien zijn het domme vragen maar als we dan toch bezig zijn, als een wesp steekt, houdt hij zijn angel, maar zit er dan nog gif in? Ik vind het trouwens best intressant..
zal ik de bijen inruilen[:p]?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten