varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
varroa

Bericht door Gosse » di 31 okt 2006, 16:17

Ik was afgelopen week weer op de najaarsvergadering van mijn bijenverenging en daar wordt altijd langdurig en uitvoerig gesproken over de varroa.
Er zijn mensen die mierenzuur gebruiken of oxaalzuur er is er zelfs een die zijn bijen berookt met marihuana.[:p]
Ik heb mijn laatste bestrijding alweer 4 jaar geleden gedaan en ondervind hier tot nu toe geen hinder van.
Wat doen jullie en zijn hier ook mensen die er niets aan doen en wat werkt er volgens jullie het makkelijkst of het beste?

Ben benieuwt Ærjen.[8D]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 nov 2006, 10:27

[img]../beeld/h/hansvdpost/hans_cahorsbijen.jpg[/img]
Gosse als je het forum goed leest kun je uit de forumleden opmaken wie er wel of niet de varroa bestrijd. Niet bestrijden is het gemakkelijkste maar of dit altijd gaat........... zonder dat het bijenvolk uitsterft is voor mij een vraag?


Er staan twee bijenkasten bij mijn broer in Zuid-Frankrijk (30 Km zuidoost van Cahors). In 2001 zijn er twee zwermen ingetrokken er wordt niets aan gedaan - niet nagekeken/bestreden/gevoerd. De volken halen ruim voldoende om te overwinteren. Er zijn geen imkers/bijenvolken in de buurt - 4 / 5 km - en nu een paar dagen geleden vond ik voor het eerst bijen voor de kast lopen met verminkte vleugels.

Ben benieuwd hoelang die twee volken het nog uithouden.
Hans

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door Gosse » wo 01 nov 2006, 15:55

Ja sorry ik kwam er later ook achter dat ik te haastig was met mijn vraag te stellen.
Maar dan alleen de alternatieven wie gebruikt er iets wat volgens hem ook werkt (beroken met marihuana) ?

aerjen

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door J.R. » wo 01 nov 2006, 21:56

Gosse schreef: [Maar dan alleen de alternatieven wie gebruikt er iets wat volgens hem ook werkt (beroken met marihuana) ?

aerjen
Voor de imker of tegen varoa

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door Gosse » do 02 nov 2006, 12:46

varroa

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 nov 2006, 19:17

Gosse schreef:
varroa
Gosse, je bedoelde met alternatieve middelen tegen varroa hoogst waarschijnlijk niet chemische en daarin kan je ver gaan zijn zuren zoals mierenzuur, oxaalzuur ook chemische middelen, ze komen in ieder geval in de natuur voor en hebben daar een functie.
Zo is bijvoorbeeld bienenwohl een middel op basis van oxaalzuur en citroenzuur met een aantal toevoegingen zoals propolis en etherische
olien dus als je de veilige verhoudingen weet is het zelf te maken.
Mensen hebben dit uitgeprobeerd zo is bienenwohl ontstaan en natuurlijk geven ze de formule niet prijs al zou een lab het spulletje kunnen ontleden.
Bienenwohl pakt de mijten aan op de bijen zeker niet 100 % maar veroorzaakt ook dat de bijen extra gaan poetsen en waarschijnlijk ook broedcellen die besmet zijn met varroa en waarvan de larve zwaar aangetast is verwijderd wordt al heb ik dat niet kunnen waarnemen, maar dat extra poetsen is wel belangrijk.
Ik heb de laatste jaren 50 a 60 wintervolken.
In het voorjaar verkoop ik ongeveer 20 a 30 volken en hou de volken die het groots overwinteren
Op die manier selecteer ik elk jaar.
De verkochte volken zijn ook goede volken maar net een raampje minder bijen na de overwintering.
Al wordt het de laatste jaren moeilijker om een keuze te maken omdat ze bijna allemaal goed overwinteren, dan wegen andere eigenschappen ook mee zoals extra zachtaardig, rustig op de raat, zeer weinig zwermdrift, praktisch altijd stille moers wisseling etc.
Wat behandeling van varroa heb ik een jaar of 8 alleen thymol gebruikt in verdampertjes boven in 2 ramen in de bovenste broedkamer
De thymol verdampertjes vul ik 3 x per jaar ongeveer 3 a 4 weken voordat er dracht te verwachten was maar de verdampertjes bleven tijdens de dracht in het volk.
Sinds 4 jaar gebruik ik oxaalzuur eind november als meestal het broed volledig is uitgelopen, verdampen of druppelen, liever druppel ik.
Sinds 1 jaar ben ik met 1 blokbehandeling bienenwohl begonnen.
Dat is mijn alternatieve behandeling van de varroa en ben tevreden over het resultaat, nooit zwakke volken in het voorjaar.
Soms zijn er een paar bij die een darrenbroedige koningin hebben door het te laat stil wisselen maar dat is normaal.
Hopelijk Gosse heb je hier iets aan.
Dirk


dertiende

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door Gosse » ma 06 nov 2006, 16:55

ja bedankt Dirk Blanken
groeten Ærjen

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varroa

Bericht door zoem zoem de bij » di 07 nov 2006, 01:53

Ja Gosse ik denk als je ze met marihuana gaat beroken en je staat nogal lang in de beroking je geen bijen maar de varoa gaat zien vliegen.
peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten