1e keer bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
1e keer bijen

Bericht door UATheo » za 04 nov 2006, 09:20

Goeden dag , iedereen ehh is er ook een voorsteltopic? zoek ik zo even op [:)]
Goed, ik wil van het voorjaar startten met bijen, en zoals t er nu naar uitziet met Buckfastbijen. 3 kasten. Ik woon dan in nieuw buinen op de grens met Stadskanaal. Daar heb ik inmiddels al een gesprek gehad met een imker en volgende week met een andere imker. Vraag die ik nu al heb nav vele lectuur, wat maakt een volk een goed!! volk. Daarmee voorkom je veel ellende. Hangt dat puur af van de moer? En wat is de beste tijd om bijenkasten/volken aan te schaffen? Is dat na de 1e vluchtige voorhjaarsinspectie of na 1 april? Daarnaast begreep ik dat t bijenhuis vrij prijzig is. Dat je bij een grote imker Kees ??? ook goed spul kan kopen tegen goedkopere prijzen. Is dat ook jullie ervaring? Hoop op veel reakties.
Hartelijke groet Theo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door LWPisa » za 04 nov 2006, 11:06

Hoi,

Goed volk: combinatie van eigenschappen van de moer, haar dochters en de standplaats. Over het algemeen is denk ik een goed volk een volk wat goed overwintert, goed groeit en toch zwermtraag is, geen ziektes vertoont, veel honing haalt en niet stekerig is.

Dat is alleen lastig te beoordelen als je het koopt. ALS ik een 6-raams volk (groot volk aanschaffen lijkt me niet slim) zou moeten kopen in juni-juli zou ik het nemen als:
- het op nieuwe raten zit
- veel jonge bijen heeft (lichter van kleur en niet vliegend)
- een mooi broednest heeft (mooie "cirkel" volledig gesloten broed met eromheen veel larven/eieren en een mooie stuifmeelgordel/randje honing)

Bijen zou ik kopen in mei-juli, in het vermeerderingsseizoen.

Bijenhuis is duur maar dat hangt ook af van op welke afstand je zit van een winkel met materiaal.

L.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door Dirk Blanken » za 04 nov 2006, 17:43

Theo hallo,
Je hebt al enkele waardevolle adviezen gekregen.
Je wilt met buckfastbijen beginnen dan kan je beter dadantkasten aanschaffen i.p.v.spaarkasten maar het kan natuurlijk ook in spaarkasten maar dan heb je twee broedkamers.
Bij dadantkasten heb je maar 1 broedkamer na te kijken dus minder werk.
Een nadeel is dat je slecht materiaal kan uitwisselen want de meeste imkers imkeren met spaarkast, ook veel imkers die buckfastbijen hebben
Dadantkasten zijn speciaal voor buckfastbijen ontworpen en hebben een broedkamer met 12 of 13 dadantramen afh. of je de raamafstand
38mm of 35mm neemt.
35mm is de afstand die bijen van nature aanhouden en waarbij ze het broed veel beter kunnen warmhouden.
Bij raamafst. van 35mm heeft spaarkast 11 ramen i.p.v. 10 en een dadantkast 13 ramen i.p.v. 12.
Die speciale afstandsstrippen zijn te krijgen bij het Ielgat in Amen.
De kasten kan je het beste in de winter aanschaffen en klaarmaken ook extra ramen etc.
Het kopen van buckfastbijen is een apart hoofdstuk.
De meeste grotere buckfastimkers maken namenlijk geen kunstzwermen zoals gebruikelijk is bij bijenrassen die meer zwermdrift hebben.
Wel maken ze vaak in de zwermtijd van bijvoorbeeld 3 of 4 volken na de koolzaad oogst, ongeveer eind mei, een kunstzwerm met uitsluitend jonge bijen, dit verhoogt de kans dat de volken niet gaan zwermen.
Of ze gebruiken deze jonge bijen voor koninginnenteelt.
Dat wil zeggen dat ze overtollige volken in het voorjaar verkopen.
Om direct 3 volken te nemen, 1 of hoogstens 2 lijkt me beter of je moet heel veel tijd hebben.
Je bent als beginneling meestal alleen theoretisch geschoold.
Imkeren is vooruit zien.
Je moet aan de volken kunnen zien wat je moet doen om problemen te voorkomen en dat leer je niet in een jaar.
Sneller krijg je het onder de knie als je met een bevriende imker meeloopt.
Dirk




dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door buckfast_beekeeper » za 04 nov 2006, 18:03

Hallo naamgenoot,

3 kasten vind ik haalbaar om mee te starten. Ik wilde dit ook doen. Door omstandigheden (niet nee kunnen zeggen en enkele vriendelijke imkers in de buurt) had ik mijn eerste winter 5 volken. Dat is denk ik wel zo een beetje het randje om alles nog overzichtelijk te kunnen behandelen.

Als je echter goed bent gestoken door het bijenvirus is het wel haalbaar. 1 vind ik te weinig om te starten. Je hebt geen vergelijk. Alles wat dat volk doet, denk je dat dit normaal zo hoort. Ik verduidelijk even. Bij mijn eerste 3 volken (de 2 andere kwamen enkele weken later) was er 1 dat zeer stekerig was en constant zonder eten zat. De andere 2 waren heel anders. Ondanks hetzelfde drachtgebied. De koningin gewisseld en het probleem was enkele weken later volledig van de baan. Gelukkig kon ik voor een F1 Buckfast koningin terecht bij een vriendelijke imker in de buurt. Ik wist ook direct hoe ik een koningin moest invoeren. Dit was nochtans niet de bedoeling dit reeds na enkele weken te leren.

Je hebt een hele winter voor je. Je kan dus ook nog een hoop zelf maken als dit in je mogelijkheden ligt. Dit drukt zeker de prijs.

Bijen kopen? Persoonlijk heb ik geen enkel volk gekocht. Ook mijn eerste F1 koninginnen heb ik gekregen. Het is als beginner zeker moeilijk in te schatten wat een volk waard is. Het zal ook niet simpel zijn om in te schatten dat het een goed volk is. Met wat goede wil kan er toch een imker in de buurt een aflegger of 2 maken. Eind april tot einde mei is perfect. Enkele weken wachten tot er een leggende koningin op zit en dan hup naar huis er mee. Je bent dan zeker van het zwermen verlost voor het eerste jaar. Direct een zorg minder.

Zorg in alle geval voor een goede eerlijke mentor die je wil begeleiden bij je eerste stappen.

In alle geval veel geluk met de (Buckfast) bijen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door UATheo » za 04 nov 2006, 19:05

Dank voor de reakkties tot nu toe. Ik heb inmiddels een imker bezocht. Die verhuis is uit de randstad. Misschien kennen jullie m. De gouden moer. Bij hem kan ik terecht voor advies ed. Contact was erg leuk. Daarnaast ga ik volgende week in Stadskanaal een andere imker bezoeken, die ook examinator is tijdens cursussen. Zo hoop ik snel de belangrijkste dingen mij eugen te maken. Ik zag trouwens bij de gouden die dan moeilijke naam kasten staan, maar t grote nadeel daarvan is lijkt mij dat ze zo zwaar zijn. Nog een vraagje. Als je met 2/3 volken begint en er zwermt een nieuw volk af ed, en dan mix je weer es wat. Krijg je dan nooit te maken met inteeld?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 nov 2006, 10:56

Je eerste bijenvolk in de tuin - bijen- in de tuin!! dit telt[:)] Als je nu nog een volkje weet te bemachtigen zou ik het doen. Bijenvolken zijn nu nog niet in winterrust - door de hoge temperatuur -. Niets is mooier dan een "ontwakend" bijenvolk - de eerste reingingsvlucht in het vroege voorjaar!
Hans

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door UATheo » zo 05 nov 2006, 18:25

Lijkt me wel leuk, nu al een volk, maar ik wil mij er eerst goed op hebben voorbereid.Dwz eerst alles hebben aangeschaft wat ik nodig heb.
K heb nog geen idee wat mij dat gaat kosten.
Wel kan ik van een imker uit de buurt de slinger lenen.

K had nog wart vragen.
1) Als ik nu een volk neem, is dan dan altijd van een veger? en dus met een oude(re) moer? Immers t overgebleven volk maakt een verse moer aan.

2) Daarnaast de vraag. Als ik zeg maar 3 volken heb, en de koninging vliegt lekker uit wordt bevrucht. Wordt zij dan altijd bevrucht door darren uit haar eigen kast? zo ja, krijg je dan geen inteeld?

En nog een vraag.
3) Als ik een volk heb en wil daar een hele goede moer op zetten. Hoe werkt dat dan? Moet ik dan gewoon de oude eruithalen, en die doden en dan de nieuwe erindoen???

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 06 nov 2006, 11:07

Hallo Theo,

Een Buckfast volk vermeerderen kan gebeuren op net dezelfde wijze als Carnica of de nigra (inlandse zwarte bij). Heb je echter "zwermtrage" volken en je wil vermeerderen met zwermen? Dan zal je geduld moeten hebben.
Bij standbevruchting ga je ongekende paringen hebben en heb je op de kortste tijd geen Buckfast/Carnica meer. Een F1 wordt zo snel een F16 met meestal ongewilde eigenschappen (steeklust, minder raatvast, meer zwermlust,...).
Wil je zo "raszuiver" mogelijk werken, zal je op termijn ofwel nateeltmoeren moeten aanschaffen ofwel zelf laten aanparen op een bevruchtingsstation ofwel larfjes of F1 koninginnen betrekken bij een collega imker.

Of beginnen met Buckfast verstandig is? Waarom zou het onverstandig zijn? Indien je mentor Buckfast bijen heeft, is het handig om hier ook mee te starten. Heeft hij Carnica, is het misschien verstandig om met Carnica te starten. Meestal is een mentor wel zo goed om een paar moertjes extra te telen voor een beginner (eventueel tegen een kleine vergoeding). Als ze dan van hetzelfde ras zijn, is dit natuurlijk meegenomen.

Wil je binnen afzienbare tijd een andere weg inslaan, kan dit natuurlijk nog altijd. Volg in het begin echter de aanwijzingen van je mentor. Zodat ook hij nog zicht heeft op wat er gebeurde.

Indien je spaarkasten gaat gebruiken dien je nog een beslissing te nemen. Ga je als honingzolder een broedkamerformaat gebruiken of een zogenaamd halfhoogsel. Maak je gebruik van een broedkamer formaat? Dan heb je slechts 1 raammaat (persoonlijk vind ik dit het handigst). Dit heeft dan ook voordelen bij eventuele moerteelt later. Gebruik je een halfhoogsel heb je een 2de raammaat.

Stel dat je gaat voor 1 raammaat. Voor 3 volken zou ik zorgen voor 4à5 bodems (wisselen en eventueel reserve in de zwermperiode), een 12-tal hoogsels, 4à5 deksels, 3 moerroosters en 150à200 raten . Misschien een 2-tal 6 ramers.

Sart je in het voorjaar met afleggers, kan je normaal de eerste zomer al volstaan met 3 bodems, 6 hoogsels, 3 deksels en een 60-tal raten. De rest kan er nadien nog bijkomen. Start je met productievolken, zal je al direct het zwermen moeten verhinderen of zwermen opvangen.
mvg
Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door Ati » di 07 nov 2006, 00:32

Beste Theo (ik bedoel nu de beginnende imker Theo), ik zou als ik jou was lid worden van een imkervereniging. Er zit vast wel een afdeling in de buurt. Je hebt daar zoveel baat bij: allemaal mensen die nog wel eens materiaal over hebben, of een moer of een volkje, of die je anders met raad en daad terzijde kunnen staan.

vr gr Ati

UATheo
Berichten:9
Lid geworden op:ma 30 okt 2006, 13:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 1e keer bijen

Bericht door UATheo » di 07 nov 2006, 19:54

Wel, as morgen heb ik in stadskanaal een ontmoeting met een imker, die ook examinator is! Bij hem kom ik weer wat verder verwacht ik. Alleen heeft deze weer carnicas en de vorige imker bij mij in de buurt hier had buckfast! Dank allen voor de tot nu toe geleverde info. Nu verdiep ik mij weer verder in het handboek bijenhouden. Enne, een cursus volgen was ik al wel van plan. K wil goed beslagen ten ijs komen als ik hier bijenkasten neerzet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten