De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Harmen vd Ende » do 11 jan 2007, 18:50

Hallo Allemaal,

Ik wil een suggestie doen:

Misschien kan iemand van de kale feiten een lijst maken van deel 1 van dit item en alle emotie eruithalen, misschien is er dan van alle mensen die volken kwijt zijn een soort patroon te herkennen.

In een ander onderwerp wordt gepraat over van imkers die geen volken kwijt zijn, misschien is hier ook een patroon.

Ik wil niet beweren dat dit tot resultaat leidt, maar wie niet waagd wie niet wint

Groeten Harmen

Ik zou het graag zelf doen, maar ik zit midden in een verbouwing.[:)]

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door heidecap » do 11 jan 2007, 21:01

Vandaag heb ik de uitslag gekregen van de opgestuurde monsters bijen.

De letterlijke tekst van PPO luidt :

"Uw monster dode bijen is onderzocht op de bijenziekten acrapis-mijtziekte, nosema en amoebeziekte. In het monster is geen van deze ziekten gevonden.
Wel zijn er veel varroamijten in het monster gevonden"


Wat ik hier mee kan :

- in ieder geval weet ik welke ziektes ik kan uitsluiten (vorig jaar had ik last van Nosema)
- er wordt niet gesproken over virussen, maar is hier ueberhaupt wel onderzoek naar te doen op een monster dode bijen ?
- wat de opmerking over de varroa-mijten betreft. Ik heb om aan de minimale monster omvang van 50 stuks te geraken ongeveer de helft van de bijen van de varroa-bodem moeten plukken. Hoewel ik er met het oog wel op gelet heb zitten deze bijen doorgaans flink onder de gevallen mijten.
- Het betreffende volk was dus gedecimeerd van tienduizenden bijen op 2 bakken tot minder dan 100 plus moer in de hele kast in december.

Voor mezelf ben ik er van overtuigd dat virussen de indirecte ondergang van het volk hebben veroorzaakt. Varroa-mijten spelen door het door het pantser van de bijen heenbijten en vervolgens bloedopzuigen en de bijen verzwakken een grote rol in de verspreiding van virussen.

Het komend jaar geef ik de mijten beslist geen kans en ga ze meerdere malen op tijd te lijf, zodat er gezonde winterbijen geboren worden vanaf juli in nagenoeg mijtenvrije volken.

Thomas

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » do 11 jan 2007, 22:44

Harmen,
denk dat ik over 2 dagen met mijn - in deel 1 - aangekondigde samenvatting kom van de aangetroffen zaken in mijn 7 verdwenen volken. 'k moest eerst alle materiaal schoonmaken en opruimen. Iets opzienbarends nieuws heb ik niet gevonden, wel dat een aantal vermeende oorzaken naar het land der fabelen kunnen worden verwezen.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hugo » vr 12 jan 2007, 00:03

Beste,

De Amerikanen hebben toch al een naam gevonden voor de "Verdwijnziekte" die hier de gemoederen zo hevig beroerd : "Fall Dwindle Disease" (Herfstverdwijnziekte).

Interessante lectuur vind je op (in het Engels)

http://maarec.cas.psu.edu/pressReleases ... se0607.htm

mvg,

Hugo (1/2 bij)



Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Kroese » vr 12 jan 2007, 01:54

Hugo schreef:
Beste,

De Amerikanen hebben toch al een naam gevonden voor de "Verdwijnziekte" die hier de gemoederen zo hevig beroerd : "Fall Dwindle Disease" (Herfstverdwijnziekte).

Interessante lectuur vind je op (in het Engels)

http://maarec.cas.psu.edu/pressReleases ... se0607.htm

mvg,

Hugo (1/2 bij)



Nobodies prefetc
Bedankt Hugo voor het speurwerk

Volgens mij ook voor ons een belangrijk document.

Hier de directe link van het onderzoek wat op deze site stond.

http://maarec.cas.psu.edu/pressReleases ... windle.pdf

Er staan een aantal zeer belangrijke stellingen in.

Een onderzoek wat een voorbeeld voor Europa zou kunnen zijn.
Het Europese geld zou hier goed aan besteed zijn.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door marc » vr 12 jan 2007, 09:57

Degelijk labo onderzoek van die Amerikanen.

Wat me opvalt bij de groep die onderzocht wordt is het volgende :

"All were migratory beekeepers, all had moved their colonies at least 2 times in the 2006 season, with some colonies being moved as many as five times over the season."
Blijkbaar gaat het om meer professionele imkers die de grote velden met cultuurgewassen volgen.

"Chemical use : While all used antibiotics, the type, frequency of application, and method of application varied."
Ik dacht dat dit Chinese verhalen waren van enkele jaren geleden, hoe is dit nog mogelijk ?

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hugo » vr 12 jan 2007, 10:06

...

"Chemical use : While all used antibiotics, the type, frequency of application, and method of application varied."
Ik dacht dat dit Chinese verhalen waren van enkele jaren geleden, hoe is dit nog mogelijk ?
Marc,

Antibiotica worden in de US al eeueeeueeuwen (min of meer) systematisch toegediend bij de inwintering van de bijenvolken (vooral als "Grease Patties" ter preventie van Amerikaans Vuilbroed).

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 12 jan 2007, 12:40

Een korte reactie op het rapport:

1) ten eerste is het goed, maar tegelijkertijd ook bedroevend, om te weten dat het de verdwijnziekte geen Europees probleem is maar een van wereldniveau;
2) de omvang van de sterfte is waarschijnlijk nog niet in zicht;
3) al het onderzoek heeft nog geen concrete oorzaken opgeleverd: twee oorzaken lijken toch wel de meeste invloed te hebben:
stress factoren en pathogenen. De twee factoren staan niet los van elkaar.

Opmerkelijk was dat de getroffen imkers allemaal aangaven stress op te merken bij hun volken. Bijv. droogte en slechte voedselplanten. En wat te denken van varoabestrijding?
Ook de vele pathogenen die zijn gevonden (inclusief Nosema, wat lijkt te verschillen met de Nederlandse situatie) wijzen op een totale verslechtering! van de weerbaarheid van het volk tegen pathogenen. Opmerkelijk genoeg las ik niks over de genetische diversiteit van volken met betrekking tot de weerbaarheid van volken tegen pathogenen, terwijl alle getroffen imkers K. elders betrokken en zelf dus geen kwaliteitscontrole hierover kunnen uitvoeren.

jp

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Minne Bonnema. » vr 12 jan 2007, 17:58

J.P
Pathogenen zijn bacteriën die voedsel infectie of voedselvergiftiging veroorzaken.
Waarom niet de laatste zinsnede gebruikt,in plaats er direct maar een moeilijk woord te gebruiken.(pathogenen).Niet iedereen is student.
Vgr, Minne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 12 jan 2007, 19:42

Ik dacht dat pathogenen ziekteverwekkers waren...........en algemeen gebruik is.....en waar niet alleen bacterien onder vallen......maar ja ik ben maar student[:p]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten