Honing afnemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:
Honing afnemen

Bericht door ainanc » do 24 mei 2007, 10:50

Ik wil de lente honing slingeren. Kan iemand mij vertellen hoe ik de honingkamers het beste kan afnemen.

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hans van der Post. » do 24 mei 2007, 11:25

Heb je ooit van een uitlaatbord gehoord? Zelf gebruik ik dit al jaren met groot plezier. Geen gedoe = gevlieg. 24 Uur na het leggen van het uitlaatbord is 99,9 % van de bijen naar beneden gelopen. Soms heb je wel een paar eigenwijze maar dat weegt niet op van het gedoe van afslaan van de ramen. Een ding; er mag geen broed in de honingkamers zitten dus het gebruik van een moerrooster is sterk aan te bevelen. (De bijen blijven bij het broed)

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc » do 24 mei 2007, 11:47

Nee, nooit van gehoord. Ik heb inderdaad wel een moerrooster. Dat wat in de breodkamer zit, ga ik niet slingeren. Of kan ik dit ook wel slingeren. Ik weet dat er enkele ramen met honing inzit.

Abdurr Inanc

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door de vos roger » do 24 mei 2007, 12:05

Bovenkant
Afbeelding
Dit is mijn bijenuitlaat,tripexplaatje met rond gat uitgezaagd apparaatje erin en rondom nog een latje van ongeveer twee cm hoog en breed,zowel onderaan als bovenaan.


Afbeelding
Dit is de onderkant.
Er bestaan nog heel wat andere exemplaren van bijenuitlaten in de handel ,maar deze doet bij mij goed zijn werk.[;)]
Zo'n bijenuitlaat zorgt ervoor dat de honingzolder bijenvrij komt,geen afvegen van de bijen meer op de honingraten,geen opwekking van agressiviteit meer tegenover de bijen ,ze worden hun honing "gestolen" en ze beseffen het niet eens.

roger[;)]

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc » do 24 mei 2007, 12:19

Bijenuitlaat heb ik nu niet. Maar wilde morgen slingeren omdat het zo mooi weer is en ik speciaal hiervoor een dagje vrij heb genomen.
Betekent dat het nu te laat is voor een bijenuitlaat, omdat deze zo¡¦n dag nodig heeft.

Mijn volgende vraag is dan: Kan het ook zonder en hoe?? Æ’°



Abdurr Inanc

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door de vos roger » do 24 mei 2007, 13:12

Ja Abdurr het kan natuurlijk zonder,vroeger bestonden zulke apparaatjes niet en slingerden ze ook hun honing.[:)]
Je kan de ramen één voor één uithalen,ze met de ene hand vasthouden en met de andere hand bovenaan de lat ze een korte tik geven zodat de bijen erafvallen (terug in je kast)en de resterende bijen met een pluim of borstel verwijderen.De raten dan in een lege bak hangen.Van zodra ze geslingerd zijn ze er terug inhangen.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc » do 24 mei 2007, 13:41

Ja, met de zomerdracht denk ik wel aan de uitlaat.
Ik zal het nu afstoten en dan in een andere honingkamer meenemen naar huis.
Nu heb ik ook een honingkamer wleke wordt gebruikt als 2e broedbak. Hier zit ook nog veel honing, minstens voor de helft. Moet deze dan ook nu geslingerd worden of dient dit als voer voor de bijen in deze drachtloze periode? Ook in de onderste broedbak is er honing.


Abdurr Inanc

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Els Kleijnendorst » do 24 mei 2007, 13:51

Abdurr,

neem morgenochtend vroeg je honing af, en dan bedoel ik echt héél vroeg bij het eerste daglicht. Bijna alle bijen zitten dan op het broed en de ramen met honing zijn nagenoeg bijenvrij.

Heeft als voordelen:
. . . dat je de volken niet extra hoeft te storen om de bijenuitlaten te plaatsen.
. . . dat de toch nog aanwezige bijen direct na het afvegen terugvliegen naar de kast.
. . . dat er nog geen kans op roverij is.
. . . dat de honing nog 'warm' is als je ze slingert.
. . . dat 's avonds gelijk de ramen weer terug in de kasten kunnen.
. . . dat als je bijen in je achtertuin staan de buren geen last hebben van de toch nog opgevlogen bijen, ze slapen immers nog.
en . . . dat het de imker veel zweetdruppeltjes scheelt omdat het nog lekker koel [;)]

Veel plezier morgen,
Els

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc » do 24 mei 2007, 14:13

Els,

Mijn bijen staan gelukkig niet in de achtertuin, nog nietÆ’°.
Maar hoe vroeg is vroeg. En kan ik ze dan als ik ze naar huis haal, de kasten een paar uur laat staan. En dan later slinger. Dus ik haal ze op rond 07:00 uur. Is 7 uur goed?

En kan ik ze dan slingeren rond 10:00 uur. Dus een paar uur thuis lekker warm? Of is het beter om dat rond 10:00 uur. Dus om 10 uur de ramen halen?


Abdurr Inanc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door LWPisa » do 24 mei 2007, 15:03

Als je 7 uur kan dan is het lekker koel, als het later wordt dan wordt het later...

Ikzelf kan nooit om 7 uur en heb ook geen uitlaten, ik veeg de bijen gewoon van de ramen met een vegertje of takje met veel bladeren. De raten zet ik dan in een andere lege bak en dek ze af met een theedoek ofzoiets anders zitten er zo weer bijen op (om 7 uur zal dat minder zijn).

Ramen uit de BK vol met honing en verzegeld neem ik mee om te slingeren...onverzegelde of met een beetje broed laat ik hangen, ze moeten wel iets te eten houden.

Je raten wat warm laten worden binnen of ergens anders is makkelijker slingeren omdat de honing vloeibaarder is.

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten