Koud geslagen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

paulwouters
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 apr 2006, 09:59
Locatie:Nederland
Contacteer:
Koud geslagen honing

Bericht door paulwouters » za 27 okt 2007, 14:10

Vandaag werd ik gebeld door een mevrouw die op zoek was naar 'koud geslagen honing'. Haar arts had dit geadviseerd ivm een hardnekkige open beenwond. Navraag bij collega-imkers leverde al net zo veel verbazing op als bij mij. :D
Voorlopig de dame dus moeten teleurstellen, maar wie weet er meer over 'koud geslagen honing' en/of het gebruik van honing bij wonden?

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Hugo » za 27 okt 2007, 14:41

Paul,

Volgens mij is dit gewoon "geslingerde honing" die niet werd opgewarmd voor het slingeren en die alleen maar door een zeef gelopen is.

mvg,

Hugo (1/2 koud geslingerde bij)

Nobodies prefetc

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Piet Jager » za 27 okt 2007, 14:47

Paul,

Adviseur haar maar om haar beenwond een kwartier lang in bio-tex groen te houden. 3 dagen lang elk dag een kwartier.

!Piet

paulwouters
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 apr 2006, 09:59
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door paulwouters » za 27 okt 2007, 14:54

Piet, laat ik haar maar niet adviseren, daar zijn doktoren veel beter in, alhoewel mijn uurtarief waarschijnlijk wel lager is.
Piet Jager schreef:
Paul,

Adviseur haar maar om haar beenwond een kwartier lang in bio-tex groen te houden. 3 dagen lang elk dag een kwartier.

!Piet

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door LWPisa » za 27 okt 2007, 17:44

Onverwarmde/koudgeslagen/rauwe honing werkt heel goed op open wonden, zowel qua antibiotisch effect (door glucose-peroxidase ea) als qua stimulering van weefselgroei (sneller meer fibroblasten enzo). Wijlen Postmes heeft daar veel onderzoek naar gedaan en er zijn ook mondiaal veel positieve publicaties over. Ikzelf heb er goede ervaringen mee voor grote schaafwonden en scheuren op honden en mijzelf.
Als je gaat zoeken op "honing/wondbehandeling/apitherapie" in het Engels krijg je veel nuttige hits.

L.

ps. Als iemand zocht naar een honing voor gebruik op wonden zou ik ze een koud geslingerde voorjaarshoning of acaciahoning geven.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 okt 2007, 20:54

Kijk allemaal op 1 Nov Ned 3 21.59 Keuringsdienst van waarde voor koudgeslagen honing.

Overgens zijn er behoorlijk wat mensen die honing op open wonden gebruiken , er wordt wel Imkershoning geadviseerd . Ik citeer uit:de geneeskracht van Bijen ; In honing komt het belangrijke enzym glucoseoxidaze voor , dat samen met zuurstof druivesuiker omzet in gluconzuur en waterstofperoxide . Deze stelt zuurstof in uiterste reactive vorm ter beschikking die weer zeer bacteriedodend en conserverend is.

Jaap v P

mjvaniersel
Berichten:1
Lid geworden op:ma 03 feb 2003, 14:47
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door mjvaniersel » zo 28 okt 2007, 12:01

Hugo schreef:
Paul,

Volgens mij is dit gewoon "geslingerde honing" die niet werd opgewarmd voor het slingeren en die alleen maar door een zeef gelopen is.

mvg,

Hugo (1/2 koud geslingerde bij)

Nobodies prefetc
Beste schrijver

Honing mag niet zomaar op wonden worden aangebracht. De suikerconcentratie is te hoog. Ten gevolge van onderzoek van Postmes naar honing op brandwonden is er een honingzalf ontwikkeld.

Zoek op internet met de woorden

honingzalf
mesitran
postmes honingzalf

Groeten
M.J. van Iersel

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 okt 2007, 15:37

Als ik mij de lezing van dhr Postmes goed herinner ,mocht in geen enkel gezin een pot met vloeibare honing ontbreken , om bij brandwonden na het afblussen DIRECT vloeibare honing op aan te brengen . Omdat na het aanbrengen van honing de wond niet verder doorbrand, sneller geneest, en mooier geneest. Hij sprak niet over verdunde honing.

Zoek op internet : honingzalf;
klik op wondgenezing ( Postmes )
En je zult tot dezelfde conclusie komen.

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door LWPisa » ma 29 okt 2007, 00:43

In het run-up onderzoek voor Mesitran is er flink geexperimenteerd met pure honing met naar te lezen bevredigend gevolg. Toevoegen van een vet substantie zou ook zin hebben, in ieder geval al om honing beter appliceerbaar* te maken.

Voordeel van Mesitran en andere preparaten lijken me de appliceerbaarheid, het feit dat ze onder farma kwaliteitssystemen zijn gemaakt en dat ze vast constant zijn wat hoeveelheid werkzame stof betreft.

Nadeel is dat er goed geld wordt gevraagd voor een medicijn wat ook uit je eigen kast zou kunnen komen en wat misschien per toeval beter zou kunnen werken...en in het geval van Mesitran vraag ik me af waarom al die kruidenpreparaten/zinkoxide/vit C erbij zitten...werkt dat beter dan 50/50 % honing/lanoline?

L

*pure honing verdunt snel en loopt van de wond af, in een vettige film blijft het beter zitten en kan je je het beter smeren

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Koud geslagen honing

Bericht door frits dalm » ma 29 okt 2007, 03:27

koud geslsgen honing is honing die koud
geroerd wordt.
dhr Posthumus heeft proeven gedaan met honing
op brandwonden bij varkens, zelfde huid als mensen.
Zijn bevindigen waren minder lidtekens en snellere
genezing.
Volgens hem was lindehoning het beste.
Genezing bij wonden was sneller bij gebruik van
honing .



Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 54 gasten