maken van vochtige suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
maken van vochtige suiker

Bericht door Bart Maes » wo 27 feb 2008, 19:46

Heeft iemand van onze noorderburen ervaring met het maken van vochtige suiker. Ze noemen het in Duitsland 'Maische', misschien dat een Nederlandse forumer het zelf ook maakt. Het is gemaakt van honing en kristalsuiker, de honing kan je weglaten en vervangen door invertsuikerstroop. Het gaat me vooral om de invertsuikerstroop.
Kan ik dat bij de drogist verkrijgen en wie heeft er handige tips?


met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bart de Coo » do 28 feb 2008, 00:25

Als ik je vraag zo lees, dan denk ik dat je 'suikerdeeg' bedoelt en niet 'vochtige suiker'. Gebruik de zoekfunctie eens en zoek op 'suikerdeeg'. Ik denk dat je vragen dan gauw beantwoord zijn.

Bart

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bieboerke » do 28 feb 2008, 20:15

Bart Maes schreef:
Heeft iemand van onze noorderburen ervaring met het maken van vochtige suiker. Ze noemen het in Duitsland 'Maische'
Bart
Dag Bart,
Misschien is het advies van een niet-noorderbuur ook goed?[;)]
Ik gebruik die "Futtermaische" reeds ettelijke jaren. Heel gemakkelijk om samen te stellen. Ik gebruik 10 kg Apipuder (soort poedersuiker voor bijen) + 25 kg kristalsuiker (ik gebruik fijne korrel) + 2,5 liter water waarin 0,5kg eigen honing is opgelost.
Om een goed mengsel te bekomen werk ik als volgt: eerst de suikers goed mengen, dan verdeel ik die in twee plastieken vaatjes en giet er het honingwater bovenop, luchtdicht afsluiten en na twee dagen worden de vaatjes op hun kop gezet voor een drietal dagen daarna is de maische klaar om verbruikt te worden. Vergeet echter niet steeds luchtdicht afsluiten om uitdroging te voorkomen. De mengeling moet steeds vochtig blijven zonder hard te worden.
Marco

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bart Maes » do 28 feb 2008, 20:57

Bieboerke,
Hoelang blijft het zo goed?
En voor hoeveel kolonies heb je deeg, het lijkt me een serieuze hoeveelheid om ineens te maken. Ik kan natuurlijk wel spelen met de verhoudingen.

met imkersgroet!
Bart

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bieboerke » do 28 feb 2008, 21:26

Bart Maes schreef:
Bieboerke,
Hoelang blijft het zo goed?
En voor hoeveel kolonies heb je deeg, het lijkt me een serieuze hoeveelheid om ineens te maken. Ik kan natuurlijk wel spelen met de verhoudingen.

met imkersgroet!
Bart
Eerst en vooral, het is geen deeg. Ik gebruik het nooit in EWK-bevruchtingskastjes. Het is een licht-vochtig gekorrelde melasse-achtige massa dat door de bijen goed opgenomen wordt. Ik geef het steeds na de winter als aanprikkelende voeding bovenop de toplatten (dit is ook nodig omdat ik slechts 12 kg suiker als wintervoeding geef). ik maak er steeds een 35 kg voor een 20tal volken. De absolute bewaartijd (goed gesloten): weet ik niet, de hoeveelheid is verbruikt binnen een tijdspanne van 15 daqen.
Voor mindere hoeveelheid heb je enkel de verhouding te gebruiken.
Marco

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bart Maes » do 28 feb 2008, 21:44

Leuk dat ik je terzelfder tijd 'online' tref. Mijn kolonies krijgen ook 12 kg suiker mee om de winter door te komen. En tot enkele jaren terug (de winters waren waarschijnlijk nog niet zo zacht als nu) hadden ze telkens wel enkele zware ramen over na de winter. Vorig jaar viel het ook nog mee, maar toen ik vorig weekend kort de kasten inspecteerde was het 'kantje boord'.
Op het forum las ik eens van een imker die altijd per 1ste februari werkte met voederdeeg, als extra. Ik denk het ook zo te doen, alle kolonies hebben reeds enkele ramen broed en moeten dus goed kunnen verder groeien zonder krachten te verspelen.
Alvast bedankt voor je reactie.



met imkersgroet!
Bart

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door kreydt » do 28 feb 2008, 23:17

"de hoeveelheid is verbruikt binnen een tijdspanne van 15 daqen"
"Ik geef het steeds na de winter als aanprikkelende voeding"

Een stomme vraag; Wordt de suiker niet opgeslagen in de raten en vervalst hij dan niet de lente honing?

Maische bevat, volgens mijn Duitse kenissen, nooit honing omdat hij langzaam moet opgenomen worden. Prikkelvoeding natuurlijk wel.



kg

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Jan Kruit » vr 29 feb 2008, 10:22

Er is verschil tussen suikerdeeg en invertsuiker.
Het woord "maische" is vertaalt beslag.
Beslag is volgend mij een mengsel zonder dat er een reactie plaats zal vinden.
Inverteren is iets anders.
De omschrijving zoals die in Wikepiea is gegeven:
Invertsuiker is een mengsel van gelijke hoeveelheden (aantallen moleculen) glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker).
Invertsuiker wordt uit gewone suiker (sacharose ofwel sucrose) gemaakt door de inwerking van zuren of enzymen


Dus geen appels met peren vergelijken.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door willem » vr 29 feb 2008, 20:22

Bart Maes schreef:
Heeft iemand van onze noorderburen ervaring met het maken van vochtige suiker. Ze noemen het in Duitsland 'Maische', misschien dat een Nederlandse forumer het zelf ook maakt. Het is gemaakt van honing en kristalsuiker, de honing kan je weglaten en vervangen door invertsuikerstroop. Het gaat me vooral om de invertsuikerstroop.
Kan ik dat bij de drogist verkrijgen en wie heeft er handige tips?
Inversuikerstroop koop je gewoon in de bijen benodidheden handel, o.a. onder de naam Trim O Bee en nog vele anderen. Dat kun je zelf maken door suiker op te lossen in water, ik weet niet meer de verhoudingen, en er een paar ml "Invertin" aan toe te voegen. De sacharose (suiker) wordt dan gesplitst in zijn afzonderlijke delen. Invertin is een enzym van de Fa. Merck en is in Nederland via de apotheek te bestellen.(liter fles)
Herr Schehle, grootimker in Allgau gebruikt voor de bereiding een bakkers kneedmachine. Daarin doet hij 50kg kristalsuiker van gemiddelde? korrel en voegt daar 12,5kg invertsuikerstroop aan toe.(Maakt hij ook zelf)
Het mengsel voert hij aan de bijen, ieder volk krijgt 12,5kg, direkt na de laatste honing afname. De bijen gaan direct aan de slag met broednest uitbreiding. Met een zo'n portie zijn ze enkele weken zoet.
De voerbak, over het gehele kast oppervlak, die hij hiervoor gebruikt is voorzien van een gaasbodem, met een maaswijdte van 0,8mm. Die maat is belangrijk, want bij een kleinere maat wordt niets meer opgenomen en bij een grotere wordt de suiker naar buiten gedragen. Vanwege het gewicht wordt de gaasbodem gesteund door twee 7mm dike ronde ijzeren staafjes. Onder die gaasboden zit op 15mm afstand de eigenlijke bodem, van 4mm triplex met daarin 4 - 5 gleuven van 330 x precies 6mm in warmbouw. Bij breedere sleuven wordt het gaas met propolis dichtgekit. (staan de ramen in warmbouw, dan de sleuven in koudbouw)
Tot zover Herr Schehle.
Zelf heb ik er geen ervaring mee. (Heb geen kneedmachine)
Groeten, Willem

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: maken van vochtige suiker

Bericht door Bart Maes » wo 05 mar 2008, 18:24

citaat van bieboerke:
Eerst en vooral, het is geen deeg. Ik gebruik het nooit in EWK-bevruchtingskastjes. Het is een licht-vochtig gekorrelde melasse-achtige massa dat door de bijen goed opgenomen wordt. Ik geef het steeds na de winter als aanprikkelende voeding bovenop de toplatten (dit is ook nodig omdat ik slechts 12 kg suiker als wintervoeding geef). ik maak er steeds een 35 kg voor een 20tal volken.
Ik heb het nu gemaakt met gewone kristalsuiker en honing, in een verhouding van 1 (honing) op 5 (suiker). De structuur is wel zeer korrelig, het is natte suiker, een deeg zou ik het niet noemen.
De 28ste februari een bakje gevuld met 1 kg van het goedje, op de kast gelegd en warm toegedekt. Vanavond eens gaan kijken en bijna alles was op, ook de kastbedekking voelde aangenaam warm.
Ik gebruik die "Futtermaische" reeds ettelijke jaren. Heel gemakkelijk om samen te stellen. Ik gebruik 10 kg Apipuder (soort poedersuiker voor bijen) + 25 kg kristalsuiker (ik gebruik fijne korrel) + 2,5 liter water waarin 0,5kg eigen honing is opgelost.
Om een goed mengsel te bekomen werk ik als volgt: eerst de suikers goed mengen, dan verdeel ik die in twee plastieken vaatjes en giet er het honingwater bovenop, luchtdicht afsluiten en na twee dagen worden de vaatjes op hun kop gezet voor een drietal dagen daarna is de maische klaar om verbruikt te worden. Vergeet echter niet steeds luchtdicht afsluiten om uitdroging te voorkomen. De mengeling moet steeds vochtig blijven zonder hard te worden.
Volgend jaar wil ik dit maken voor gans mijn bijenstand, mijn mening is dat de bijen er zeker wel door varen!

met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten