Kempische kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Kempische kast

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 13:29

Pas onlangs kwam ik de Kempische kast tegen, terwijl deze in Vlaanderen zelfs nog gewoon in de handel is.

Ik kan echter weinig informatie over deze kast vinden. Zo heb ik de volgende vragen:
  • Wordt deze alleen in de Kempen gebruikt?
  • Wat is de oorsprong, de achterliggende filosofie van deze kast?
  • Wanneer is deze kast ontstaan?
  • Heeft iemand er een foto (voor Imkerpedia) van?
Kan iemand me aan dergelijke informatie helpen?

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door kbrnld » ma 11 okt 2010, 16:18

Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 19:14

kbrnld schreef:zie http://bijenhof.e-motions.be/cataloog/l ... p_code=161 voor prijzen en fotootje.
Bedankt kbrnld, maar die site had ik met Google natuurlijk ook al gevonden (vandaar ook mijn zinsnede dat deze kast nog in de handel is).
Dit is een van de weinige sites waar ik iets over de Kempische kast vond.

Zo'n foto kan ik (vanwege copyrights) niet zomaar naar Imkerpedia dupliceren (moet ik eerst toestemming voor vragen) en bovendien vind ik deze foto informatief, maar steriel. Ik hoop op een foto van een van de forumdeelnemers.

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door kbrnld » ma 11 okt 2010, 21:13

Ik weet het, maar ik hoopte dat een plaatje de typvingers wat meer in beweging krijgt.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door Eugeen » wo 27 okt 2010, 10:14

Ik gebruik de Kempische maatvoering in mijn zelfgemaakte kasten. Op mijn bijenstand staat nog een oude originele Kempische kast. Alleen de buitenkant is vorig jaar geverfd. Het verluchtingsrooster in de bodem is nog volledig dichtgekit. Door de randen aan de bak en de iets lagere honingramen dan de huidige maatvoering, ben ik niet van plan om deze bak nog te gaan gebruiken. Ik houd hem gewoon in ere als gimmick. Wel leuk vind ik de glazen achterwand ter controle van het volk. Isolatie hiervan gebeurt met een stuk karton en een houten afdekplaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door martin b » wo 27 okt 2010, 20:19

Eugeen, zoon glaswand is helemaal niet verkeerd, in mijn TBH hen ik ze ook zitten, je kunt altijd effe kijken zonder ze te storen. Je krijgt dan toch een beetje zich op hoe het volk er voor staat.

Ben toevallig bezig met een spaarkast aan het bouwen,(in opdracht van een andere imker) die in elke bak 4 glasramen krijgt. Hij is bedoelt als voorlichtins kast, maar je kunt er ook gewoon normaal mee imkeren.

Omdat ik van de winter zelf ook nog nieuwe bakken er bij moet maken, was ik ook van plan om alleen in de achterwand een glaswand te maken. De imker die ik in Oostenrijk leerde kennen, met zijn achterbehandelkasten, had er ook een glaswand in en kon pricies zeggen, met 1blik door het glas, hoe het volk er bij stond. Hij had natuurlijk al wel een jaren langen ervaring.

Minder gerommel in de kasten, de bijen blij, :D .
met een groet van martin

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door G.B. » wo 27 okt 2010, 23:13

Ik heb ook al eens overwogen om er glas in te maken, en zelfs geheel van glas. Ik zou dan wel perse dubbelglas willen ivm isolatie.

Nadelen waarom ik het nog nooit gedaan heb:
* Gewicht
* Prijs (ca.€20,- per ruitje)
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Kempische kast

Bericht door martin b » zo 06 feb 2011, 10:35

In het onderwerp spaarglaskast heb ik 4mm enkel glas gebruikt voor de kast, de kosten 30 euro voor 14 stuks, 12 in de kast plus 2 reserve. dat valt dus reuze mee, en voor de isolatie kun je ook nog een plaatje piepschuim tussen het glas en buitenluikje doen. Zo zou je dus voor weinig geld glaswandjes in je kasten kunnen zetten
met een groet van martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten