Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door de vos roger » ma 10 jan 2011, 07:43

Op de Nederlandse tv toch wel een schokkende reportage gezien over het gebruik van pesticiden in de bollenteelt.

Wat ik vreesde is dat er is totaal geen onderzoek bestaat over de som van de insecticiden die men gebruikt in één jaar,

Die cocktails zijn duidelijk gevaarlijk voor mens en dier.

Dinsdag zenden ze het nogmaals uit.
groetjes



http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... 50bb3167cf
roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Oude Essink » ma 10 jan 2011, 09:40

Hoi Roger,
Ik durf er niet naar te kijken!

Afbeelding
hennie oes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Bart de Coo » ma 10 jan 2011, 11:48

Ook door je ooghoeken het nieuws uit Australië bijgehouden? Daar zijn in Queensland enorme overstromingen aan de gang. Al dat water dat over de landbouwgebieden stroomt, zal een dezer dagen naar zee stromen, richting The Great Barrier Reef, een zeer bijzonder en kwetsbaar koraalrif. Experts vrezen een ramp, omdat het water dat in zee stroomt ernstig vervuild is met allerlei -ciden. Je hart krimpt telkens weer in elkaar als je dit soort dingen leest.

Bart

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Bijenhoudster » ma 10 jan 2011, 13:26

http://player.omroep.nl/?aflID=11970387

Uitzending van Zembla, ik moest ook meteen denken aan Jaap (dacht ik?) die altijd schrijft dat zijn bijen zoveel kunnen halen op de bollenvelden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jan 2011, 13:42

Bijenhoudster schreef:http://player.omroep.nl/?aflID=11970387

, ik moest ook meteen denken aan Jaap (dacht ik?) die altijd schrijft dat zijn bijen zoveel kunnen halen op de bollenvelden.
Wanneer je met die Jaap mij bedoeld moet ik je even duidelijk maken dat je toch even het verschil tussen Bollenvelden , en Bloemenvelden moet onderzoeken . Hier zijn namelijk GEEN Bollenvelden :roll:

Overigens het filmpje voor ons niets nieuws , dit is pas een jaar of veertig bekend .

P.S.
En al zouden er bollenvelden zijn dan kan ik je geruststellen , die worden vrijwel niet door Bijen bevlogen omdat de bloem van zodra die opengaat verwijderd wordt , om de bol zo veel mogelijk te laten groeien .

Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Bijenhoudster » ma 10 jan 2011, 16:12

Gelukkig dan maar. Spuiten ze niet op die bloemenvelden?

Anderen wonen er misschien wel vlakbij, het lijkt mij in ieder geval naar als je bijen tussen dat spul vliegen.

Zelf vaar ik wel eens tussen de bollen op de lager gelegen stroompjes, daarbij worden handen nat en snuif je de heerlijke geur van de hyacinten op...

Het lijkt mij nog erger als je jonge kinderen hebt en je woont er tussen en ziet dan zo'n uitzending...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jan 2011, 16:53

Bijenhoudster schreef:Gelukkig dan maar. Spuiten ze niet op die bloemenvelden?

..
Ik wil de vraag even omkeren , ; Op welke producten van wat men eet , en sap wat men drinkt , wordt NIET op gespoten ??? Ik denk van Bloemenvelden het minst .

Jaap v P

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door beethere » ma 10 jan 2011, 17:14

Jaap v.Popering schreef:
Bijenhoudster schreef:Gelukkig dan maar. Spuiten ze niet op die bloemenvelden?

..
Ik wil de vraag even omkeren , ; Op welke producten van wat men eet , en sap wat men drinkt , wordt NIET op gespoten ??? Ik denk van Bloemenvelden het minst .

Jaap v P
Daar er in bedekte teeltel steeds meer gebruik gemaakt wordt van biologische bestrijders, en de normen voor gewasbeschermingsmiddelen erg kritisch zijn; mede afgedwongen door de supermarktketens in binnen/buitenland, wordt er in de productie van glasgoenten eigenlijk geen gebruik meer gemaakt van bestrijdingsmiddelen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jan 2011, 17:18

beethere schreef:
Jaap v.Popering schreef:



Daar er in bedekte teeltel steeds meer gebruik gemaakt wordt van biologische bestrijders, en de normen voor gewasbeschermingsmiddelen erg kritisch zijn; mede afgedwongen door de supermarktketens in binnen/buitenland, wordt er in de productie van glasgoenten eigenlijk geen gebruik meer gemaakt van bestrijdingsmiddelen.
Dan ben jij niet op de hoogte .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 jan 2011, 23:50

Oegstgeest - mijn woonplaats -ligt ten westen van de geestgronden waar in het begin van mijn leven nog veel bollen werden geteelt.
Van uit mijn slaapkamer raam kon ik toen 50 mrt verder de bollen zien bloeien.
Er werd ook toen gespoten maar dit werd en wordt pas gedaan na de bloei.

Er zal ongetwijfeld nu meer en efficiënter worden gespoten.
Ook ik wil niet in een wolk bestrijdingmiddel tegen schimmels lopen.

Je moet tegenwoordig overdrijven (Versluis)om gehoord te worden.

Er wordt in de bollenteelt meer tegen schimmels bestreden dan tegen insecten - luis - die virussen over brengen.
Naargelang het bollensoort krijgen deze of een warmwaterbad (70 C) - of een bad tegen trips waar een bestrijdingsmiddel inzit.

Jaap schreef:
En al zouden er bollenvelden zijn dan kan ik je geruststellen , die worden vrijwel niet door Bijen bevlogen omdat de bloem van zodra die opengaat verwijderd wordt , om de bol zo veel mogelijk te laten groeien .
Inderdaad Jaap bijen vliegen soms op hyacinten en andere bollensoorten die na april bloeien komen in aanmerking voor "drachtplant".
- Bijen vliegen bij +15 C. hooguit 500 meter! Je het niet veel imkers die de volken met hun "neus" in bollenvelden staan.

Koppen. Dit was zo bij narcissen men laat dit nu gaan omdat nauwelijks zaadvorming plaatsvindt.
Tulpen worden gekopt omdat op het afgevallen bloemblad een virus gaat groeien die uiteindelijk in de bol terecht komt. De Hyacintenbloemen worden van bloemstengel "geritst" omdat inderdaad er veel zaadvorming plaats vind en dit dan ten nadele van de groei van de bol.

Kan nog veel meer uitwijden over bestijgingen bij bollen maar heeft niets met bijen te maken.

Ook nu gaan er in de Bollenstreek niet meer bijenvolken dood dan in het verleden!!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten