Verdwijn ziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Verdwijn ziekte

Bericht door bij » ma 07 feb 2011, 21:23

Ik heb recent een artikel gelezen dat er overal en nergens volken naar nederland worden gehaald vanwege hun bijzondere eigenschappen. Daar stond bij dat deze bijen in de streken waar ze vandaan komen afgestemd zijn op de drachtgebieden, dus niet goed aangepast aan de nederlandse omstandigheden. Door hier mee te kruisen ontstaan bijen die niet goed zijn aangepast op de nederlandse omstandigheden.

Mijn idee is over bijensterfte dat deze wordt veroorzaakt door ons zelf. We zijn elke keer druk met het selecteren van bijen op zachtaardigheid, haaldrift steeklustigheid en....
Maar volgens lmij etten we te weinig met deze "nieuwe" geselcteerde bij op het aanpassingsvermogen op de omgeving. Waardoor ze extra gevoelig worden op de dracht rondom de bijenkast.

Hoe denken jullie hierover??

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door de vos roger » ma 07 feb 2011, 22:01

Ik denk dat het "soort ras" niets te maken heeft met de verdwijnziekte ,er zijn andere zaken die daarin meespelen .
De bijensterfte is een cocktail van verschillende oozaken die onze bijen verzwakken en ziek maken .
Denk je dat de imkers die nog met de inlandse zwarte bij werken beter af zijn ?
Nee vergeet het maar ,deze hebben eveneens met de "verdwijnziekte" te maken .
groetjes
roger

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door bij » ma 07 feb 2011, 22:11

Ik ben het met je eens dat de zwarte bije voorzover je van zwart bij kunt spreken ook last hebben van de verdwijnziekte. Ik zelf imker inmiddels een jaar of tien met de "zwarte"bij. Vorig jaar voor het eerst getroffen door de verdwijnziekte. Wat je veronderstelt klopt dus jammer genoeg. Alleen in mijn zwarte bij zitten duidelijk waarneembaar ander bloed. Het gaat mij niet zo zeer om goed of fout, maar meer om de vraag dat we onze bijen door selectie niet steeds verder van de natuur hebben laten ontwikkelen. Terwijl we misschien juist moeten selecteren op het feit dat het volk op tijd is voldoende groot is om in het begin/einde van het seizoen voldoende stuifmeel/water/nectar te halen voor de ontwikkeling van het volk. Mijn stelling is dat een gezond volk beter tegen ziekten kan dan een verzwakt volk.

Ik had vorig jaar een volk waar ik het gehele jaar niets aan gedaan heb, juist dit volk had het overleeft. Hoe kan dit?? Dezelfde drachtgebied maar geen behandeling tegen varoa. Vandaar mijn veronderstelling?

Ik ben ook benieuwd hoe andere imkers hier tegenover staan.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door apiario » di 08 feb 2011, 21:14

bij schreef:I
Mijn idee is over bijensterfte dat deze wordt veroorzaakt door ons zelf. We zijn elke keer druk met het selecteren van bijen op zachtaardigheid, haaldrift steeklustigheid en....
Hoe denken jullie hierover??
Beste forumers,

De vraag is waar komt de verdwijnziekte voor! Alleen in Nederland ? Het zou mooi zijn. Of komt het in grote delen van Europa, Canada, Noord- Amerika voor ?............ Ik denk wel gezien het onderzoek wat er gedaan is dat de varoa... Lees virussen... hier een grote de grote speler is.
Dat het soort ras geen rol speelt verwijs ik naar her rijk der fabelen. Ja we hebben al wat af gerotsooit met de gemoedelijkheid waar ik zelf ook van profiteer. Dus BIJ ik geef je wel gelijk
In de laatste jaren heb ik honderden bijkasten geinspecteert in Brazilie. Wel varrao maar de bijen kunnen er uitstekend mee om gaan. Ik zeg niet dat er helemaal geen besmetting op treed maar als je hier beweerd dat het ras er niet toe doet heb je het harstikkende mis.Niet dat we de geafrikaniseerde bij hier moeten introduseren(wat niet kan). Maar we zouden misschien wel met behulp van hun genen of van andere hier een resistent ras op de rails kunne zetten. En dat valt niet mee.

Groet
Bertus

Als ik aan de imkers daar vraag zouden jullie niet graag onze gemoedelijk (carnicas) willen hebben is het antwoord nee
Jullie bijen kunnen alleen bestaan bij het bestrijden met ............ Getver houden jullie die maar daar
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door bij » di 08 feb 2011, 22:54

Ik denk dat het inkruisen van bepaalde eigenschappen van andere bijen mogelijk is. Alleen als ik kijk naar de proeven die gedaan worden met de primorsky bij, wordt dat wel lastig. In het nederlandse klimaat heb je veel uitval van de primorsky bij. Als je dit poetsgedrag goed kan inkruisen in onze bijen, hoe zal die dan overleven. Wellicht zal de bij zich goed vrij kunnen houden van farao maar door het klimaat niet goed kan overleven.
In je eigenverhaal geef je zelf ook al aan dat deze afrikaanse bij wel goed bestand is tegen farao maar niet bestand is tegen het nederlandse klimaat.
Ik denk dat het inkruisen van deze eigenschappen een lange en moeizame weg wordt.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door apiario » di 08 feb 2011, 23:15

Ik denk ook dat dat niet mee zal vallen.
Een moeilijke lange weg. Uitgaande dat het mogelijk is.
Veel werk voor onderzoekers
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door marc » wo 09 feb 2011, 09:35

Niets is onmogelijk voor onderzoekers $$$$$$$
Zolang ze miljoenen euro per jaar kunnen ontfutselen van het gouden kalf (Europa en nationaal) voor varroatollerantie onderzoek, zullen ze er tot in de eeuwigheid naar blijven zoeken :( .
Het komt er gewoon op neer je onderzoek 'verkocht' te krijgen en dat kunnen ze.
De onderzoeksinstituten varen er wel bij en imker en bij blijven verder in de kou staan.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door semar » wo 09 feb 2011, 10:00

bij schreef:Ik denk dat het inkruisen van bepaalde eigenschappen van andere bijen mogelijk is. Alleen als ik kijk naar de proeven die gedaan worden met de primorsky bij, wordt dat wel lastig. In het nederlandse klimaat heb je veel uitval van de primorsky bij. Als je dit poetsgedrag goed kan inkruisen in onze bijen, hoe zal die dan overleven. Wellicht zal de bij zich goed vrij kunnen houden van farao maar door het klimaat niet goed kan overleven.
In je eigenverhaal geef je zelf ook al aan dat deze afrikaanse bij wel goed bestand is tegen farao maar niet bestand is tegen het nederlandse klimaat.
Ik denk dat het inkruisen van deze eigenschappen een lange en moeizame weg wordt.
natuurlijk kán het wel maar zoiets is een proces van tientallen jaren. de buckfast bij bevat ook genen uit de anatolia (turkije), montikola (afrika), saharaensis. En we zijn geen moniken die er hun hele leven aan kunnen wijden.
Bovendien moet je dan besefen dat je hetzelfde doet als waar je zo tegen bent (het veranderen van de bij).
ieder dier en elke plant in domestikatie wordt door de mens aangepast en het is nu eenmaal een eenrichtingweg.
Miauwen hierover is weinig zinvol tenzij je natuurlijke selectie zijn gang weer wilt laten gaan, met het risico dat je de hele soort verliest.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door wilde » wo 09 feb 2011, 10:53

Voordat de verdwijnziekte hier in Nederland toesloeg ben ik overgegaan van Buckfastbijen op gewone bastaarden. Ik deed dat omdat ik door voortschrijdend inzicht geen vertrouwen meer had in de wijze van imkeren met rasbijen. Men heeft belangrijke eigenschappen sterk teruggedrongen, waaronder verdedigingsdrift en zwermneiging. Dat geeft een enorme verzwakking en beperking van de genen in die soorten rasbijen: Buckfast, Carnica en Primorski. Die laatste soort is helemaal een aanfluiting. Die hoort hier niet thuis, maar toch ziet men kans om voor de ontwikkeling daarvan duizenden euro's subsidie te verkrijgen. Het resultaat van een daaruit gekweekt ras zou dan voor imkers in onze streken een enorme verbetering moeten zijn. Vergeet het maar, want het gaat om een handje vol imkers en die hebben er een leuke (gesubsidieerde) hobby aan, maar 98% van de imkers zal immers nooit met zo'n product imkeren. Waar ben je dan mee bezig? Met het verpesten van de genenbank.

Andere instituten doen nuttiger werk en de betere krijgen daarvoor ook subsidie van de overheid. Helaas stikt het van de onderzoeksclubjes en van de meeste is het nut niet aantoonbaar. De enige instituten die nuttig werk doen en dat gestructureerd aanpakken zijn NCB en PRI (Bijen-WUR). Helaas gaat het daar tot nu toe alleen om het vaststellen van diverse ziektefactoren. Dat is echter nodig om gefundeerde conclusies te kunnen trekken uit metingen in een reeks van jaren. Dat duurt gewoon lang als je het correct wetenschappelijk aanpakt. Daaruit zou uiteindelijk een richtlijn voor imkers moeten kunnen komen die de schade aan bijenvolken zal beperken. De initiatieven van bijenhulp-stichtingen die een deel van opbrengsten zeggen te besteden aan onderzoekscubjes zijn niet erg gewenst wat mij betreft. Het is volkomen zinloos om al die verspreide onderzoeksclubjes in stand te houden en dat geldt ook instituten voor het creëren van een varroatolerante bij. Bundel krachten bij onderzoek, ook internationaal en houd op met al die verspilling van energie die uiteindelijk niet meer is dan een hobby van een paar liefhebbers, die met bonsai of kleurkanaries kweken zeer waarschijnlijk een zelfde soort bevrediging zullen ervaren.
Laatst gewijzigd door wilde op wo 09 feb 2011, 16:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door apiario » wo 09 feb 2011, 12:02

apiario schreef:Ik denk ook dat dat niet mee zal vallen.
Een moeilijke lange weg. Uitgaande dat het mogelijk is.
Veel werk voor Internationaal onderzoekers
Ben het volkomen met je eens.
Het woord internationaal had er tussen gemoeten.
Niet dat kleine geklooijo. Dat heeft geen zin.

Ik meen al gehoord te hebben dat men daar in Amerika al mee bezig is.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten