bijen houden.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erico
Berichten:10
Lid geworden op:di 18 jan 2011, 16:58
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:
bijen houden.

Bericht door erico » zo 13 feb 2011, 07:07

Beste imkers,

in maart begin ik met een cursus bijen houden, nu wil ik synchroom aan de cursus bijen gaan houden op een mooie lokatie.
Inmiddels ben ik gestart met het zelf maken van spaarkasten en broed en honingramen, nu is het mijn vraag of het realistische is om dit te gaan doen c,q met 3 volken.
alle reacties zijn welkom en tevens leerzaam.

met vriendelijke groet eric

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door erikzhs » zo 13 feb 2011, 12:06

Hallo,

Dit kan zeker, als er af en toe even een imker bij je komt kijken of alles goed is. Ik ben 3 jaar geleden ook gelijk begonnen (met 2 volken). Ik raad wel aan om naast de cursus veel te lezen over het bijen houden. Ook dit forum was/is voor mij een leerzame bron. Lid worden van de NBV en in het maandblad bijenhouden de maandtips lezen. Zelf doen in de praktijk n(ondersteund met de nodige theorie) leert toch het snelst.

Succes en groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door maartenkleijne » zo 13 feb 2011, 13:12

Ben jaren geleden begonnen met vier volken.
Zeker het eerste jaar heb je bijen om zoveel mogelijk van te leren. Maar als beginneling was het voor mij moeilijk te onthouden wat er ook alweer met welk volk aan de hand was. Dus ik denk er vaak aan terug met het idee: ik had beter met drie volken kunnen beginnen: de linker, de rechter en de middelste.
Met 1 of 2 volk beginnen is minder want dan bepaalt dat ene of tweede volk alles.
Bovendien: in het begin deed ik over vier volken controleren zowat de hele middag, met als gevolg dat volk vier als chagrijnig was voor ie open ging. Dus drie volken beginnen is mijn ideaal, achteraf ...........
gr,
m

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door Bok » zo 13 feb 2011, 14:00

Zo ben ik ook begonnen. Is mij prima bevallen. Zorg wel dat je een goede mentor hebt waar je op terug kunt vallen.

Meteen met een paar volken beginnen is goed. Dan leer je meteen dat het ene volk het andere niet is en als er eens wat fout gaat heb je niet opeens geen volken meer.

Succes en heel veel plezier.
groet,

Peter

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door J.Evers » zo 13 feb 2011, 20:15

ik ben het eens met bovenstaande en bied je een standplaats aan voor je bijen als je in de buurt van Breda zit.

Groeten,
Jeroen
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

erico
Berichten:10
Lid geworden op:di 18 jan 2011, 16:58
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door erico » wo 16 feb 2011, 20:32

Hallo imkers,

om maar gelijk met de deur in huis te vallen ik ben op zoek naar carnica bijen, vraagme niet waarom nu carnica,s maar dat is een keuze die ik gemaakt heb.
nu vraag ik of iemand een volk over heeft c,q kan missen want daar gaat het om. ik ben een beginnende imker dus alles is welkom.
Ik laat me graag informeren.

met vriendelijke groet eric

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: bijen houden.

Bericht door Albert Stoter » do 17 feb 2011, 10:30

Wellicht is dat dan toch weer meer een vraag voor de 'Bijenmarkt'. Zie de tabjes bovenaan de bladzijde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten