Bijenruimte

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Bijenruimte

Bericht door De Woldimker » zo 13 mar 2011, 10:30

Naar jaren bijenloos te zijn geweest , is er toch weer een grote wil om weer te beginnen , wil nu zelf graag een paar kasten bouwen waar ik ook verder mee kan , maar mijn grote vraag is de bijenruimte , raampjes afstand 35 of 38 mm overal zullen voor en nadelen aan kleven , de bodem men ziet een oplopende bodem , gaat van 23 naar 10 mm , men gebruikt ook veel een vlakke bodem , ik zie daarin veel verschillende maten ,wat mag dan de maximale ruimte wezen tussen ramen en bodem , ivm aanbouw , rekening mee houdend dat een beetje ruimte onder de ramen makkelijk is vooral winterdag met wat dode bijen , wasresten enz. , waar ik ook nieuwsgierig naar ben is er al ervaring met de buizen bodem de z.g. (Legrisbodem ) , alvast bedankt voor de reactie Groet Bernard

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door Robbert » zo 13 mar 2011, 22:23

De ruimte ligt tussen de 5 en 9 millimeter. Wat onder de 5 mm komt wordt dichtgekit met propolis en wat groter dan 9 mm is wordt voorzien van cellenraat. Dus je moet zorgen dat overal maar 5-9 mm beschikbaar is voor de bijen.

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Bijenruimte

Bericht door De Woldimker » di 15 mar 2011, 16:17

Ben ook tekeningen tegen gekomen , liep de bodem af , van 10 mm tot 23 mm bij het vlieggat , zou je met een vlakke vloer de 10 mm aan moeten houden of zou je ze wat meer ruimte kunnen geven , i.v.m. ventilatie , wasresten winterdag enz. heb het alleen over de bodem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten