Imkeren (ook) in Frankrijk

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » wo 27 apr 2011, 01:15

Geachte imkervrienden,
Ik ben een ervaren imker die ook in centraal Fankrijk ( Lot46) een tiental kasten bewerk. Naast de vertrouwde spaarkast heb ik de 10 raam sDadant kast.
Het Spaarkastje is vergeleken met de robuste Dadant kast wel een 'kruidenierskastje'.Wel leuk om daar dan drie of meer honingkamers op te zeten en vol af te halen. Kom daar in Nederland eens om !

Het is hier een paradijs voor imkers met veel dracht en mooi weer zodat de bijen over beemd en veld kunnen zwieren. Helaas wordt ook dit paradijs geteisterd door vervelende ziekten en indringers. Amerikaans vuilbroed, faraomieren, boktorren en als laatste exoot de Aziatische hoornaar, Frelon asiatique. Hij is donkerder dan de lokale frelon en veel agressiever 'vis a vis onze arme apis melefica
Het beest vreet je bijen op , hij verontrust je volken danig en ze zijn slecht te bestrijden!!

De beesten zijn via Bordeaux in Chinese potten binnengekomen. vermoedelijk een nest met bevruchtte koninginnen ! Ze staan als zweefvliegen stil voor je vlieggaten en vallen vanuit die positie de bijen aan.Wegvangen gaat slecht ( bier en cassis mengsel) nesten zitten in dit beboste gebied overal ook op hellingen in de kruin van bomen ! Nederland maak je borst maar nat. Als dit kreng in Nederland komt ben je mooi klaar. De aardigheid gaat van leuk imkeren gaat er wel steeds meer af zo. Ík ga zoeken naar een rubriek waar ik U mijn belevenissen ( en raad) als duo imker of apiculteur franco-hollandais kan geven. salut

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Astrid Schoots » wo 27 apr 2011, 09:21

Hallo Franschman,
welkom op het forum.
Dat zijn 'grote' dingen die je opsomt: het bijenparadijs met 'zwieren over veld en beemd' maar ook de vele indringers..
De faraomier: wil je daar eens meer over vertellen?
(Grappig taalinslijtsel: toen de varroamijt zijn intrede deed, moest ik mezelf corrigeren om niet steeds farao-mijt te zeggen;
nu moet ik het woord faraomier met aandacht spellen).
Ik ben benieuwd naar je verdere belevenissen!
Astrid
:hive:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 28 apr 2011, 23:03

Hallo Astrid,
Frankrijk heeft veel te bieden qua natuur en cultuur.Als lekkerbekken weten de bewoners van mijn gebied ( de Quercy) smaak te vinden in de vorm van smaakgevende produkten en het smakelijk klaarmaken daarvan. Anders dan in nederland waar over het algemeen veel- vet- zoet- en goedkoop met flauwe smaak de klok slaat.
Honing is ook een gezocht product en op de lokale markten staat dan ook vrijwel altijd een kraampje met allerlei soorten honing, het hele jaar door!

Al eerder vertelde ik over exoten die je hier hebt. Als oud NJNer', dus natuurman kom je van alles tegen. Je hebt hier bijvoorbeeld aardsterren ( een paddestoel die uit Nieuw Zeeland komt , meegekomen tijdens de Eerste Wereldoorlog met bepakking van militairen. Onschuldige fraaie rode zeester gelijkende zwam. Faraomieren komen mee uit Noord Afrika( o.a napoleon, vreemdelingenlegioen) ook termieten beginnen op te rukken ( nog niet in de Noordelijke delen van mijn departement wel al in Figeac) en bij verkoop van je huis moet je tegenwoordig een "termietenkeuringsbewijs laten zien !

Hier heb je knotsen van zwarte mieren, een soort bosmieren waarvan ik geen last heb. De Faraomieren zitten bij mij op de dekplank. Het zij m hele kleine miertjes die je net met het blote oog kan zien maar estadig je kasthout aanvreten. mierenpoeder en lokdoosjes helpen niet. Ook de houten 'chevrons' dat is het frans voor daklatten waarop mijn kasten staan worden compleet van binnen uit langs de zachtere houtlijnen uitgehold.

Ik heb nieuwe gekocht die hier in Frankrijk behandeld zijn tegen insecten met een geel spul. De bijen werden er heel agressief van ( wist ik niet) maar nu de lucht er wat van af is ,gaat het weer.
Hier kan je ook beroepsimkers tegenkomen met honderden kasten. Ik heb er verschillende bezocht, ook in de lanquedoc- Rousillon nabij Leucate , Katharenland ( maquishoning van o.a. rozemarijn/romarin). Het is een zwaar beroep en meestal werkt de vrouw des huizes er nog bij om het hoofd boven water te houden. Leygonie in Brive is mijn 'fournisseur' van bijenspullen, ze hebben een site, kijk er maar eens op.
Leuk om te snuffelen bij de Fransen en te zien dat ze b.v Dathépijpen niet gebruiken. Grote berokers wel.

Wie of wat voor typen zijn eigenlijk imker hier. Het is genealiseren. Over het algemeen wel natuurminded mensen, beroepsimkers die in koninginnen handelen,zakelijk en rationeel. Ook 'Babacool' ,het frans voor hippieachtige alternatieven die hier soms ook nog in communeverband werken. In dit land met veel ruimte kan dat ! De imkervergaderingen van ons gebied worden met een brief aangekondigd. Enkele zinne volstaan voor het programma, het grootste deel van het papier is gevuld met een nauwkeurige omschrijving van het Menu. Lekker Moeder !!
Als je meer wil weten hoor ik het wel Salut Astrid !

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Astrid Schoots » vr 29 apr 2011, 13:15

Dank voor je gezellige antwoord - nou ja, die ondermijnende faraomieren en vooral 'dat gele spul' zijn minder mooi,
maar het lekkerbekgedeelte komt heel duidelijk over :D
Ik ga zometeen in de bijen, er is ook in Nederland al volop zwerm(neiging), en het slingeren zal ook niet lang meer duren.

groetjes en veel fransch imkerplezier,
Astrid

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Wim Joosten » vr 29 apr 2011, 15:47

Franschman schreef:De Faraomieren zitten bij mij op de dekplank. Het zij m hele kleine miertjes die je net met het blote oog kan zien maar estadig je kasthout aanvreten. mierenpoeder en lokdoosjes helpen niet. Ook de houten 'chevrons' dat is het frans voor daklatten waarop mijn kasten staan worden compleet van binnen uit langs de zachtere houtlijnen uitgehold.

Ik heb nieuwe gekocht die hier in Frankrijk behandeld zijn tegen insecten met een geel spul. De bijen werden er heel agressief van ( wist ik niet) maar nu de lucht er wat van af is ,gaat het weer.
Is het niet mogelijk om een barriere te maken voor deze mieren door bijvoorbeeld de poten van in een blik met olie o.i.d. te zetten. Of een soortement blik om de poten van de bijenstal maken met olie daarin, zodat de mieren onmogelijk bij de kasten kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
Wim

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door jossmits » zo 01 mei 2011, 11:50

Hallo Franschman,
Ik imker ook in Frankrijk, in het noorden van de Dordogne. Ik imker met Warre en nog enkele Dadant die ik ook vervang door Warre.
Ik heb hier veel 'wilde' volken. Vorig seizoen heb ik in totaal 6 volken tussen raam en luik weggehaald. In een straal van 10 km weet ik tenminste 15 volken in schoorstenen, holle bomen en tussen een vals plafond onder het dak te zitten. Het is me opgevallen dat deze volken het erg goed doen, ondanks geen varroa bestrijding en geen vernieuwing van raat. Het lijkt er bovendien op dat het aantal van deze 'wilde' volken snel groeit, ik schat ten opzichte van 2004 tenminste een verdubbeling.
Hoe is dat bij jou.

groeten,
Jos

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » zo 01 mei 2011, 23:21

Hallo Wim en Jos,
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga zeker proberen de mieren kwijt te raken en eventueel is je idee van een 'vloeistofbarrièrre ' een goed idee.
Op dit moment bloeien bij mij in de vallei heel veel acacia's en met dat mooie weer is het dus opzetten van de 'hausses' of honingkamers. Natuurlijk ook weer een paar nette kunstraatjes erbij dat hou je je ratenvoorraad op orde want ook met slingeren gaat er wel eens eentje vreemd doen.

Wilde volken heb je bij mij ook wel en inderdaad op de vreemdste plaatsen. In een dorpje verderop zit een volk in een beeld van St. Jan de Doper. Van dit , kennelijk holle, gietijzeren beeld, is de zegenende hand afgebroken en dat vormt nu de ingang !! Wel geinig om die bijen er in er en uit te zien gaan en dat boven de kerkentree in Comiac. ze zitten er al jaren en zonder varoabehandeling. Heilige bijen en/of goede' beschermheilige' ???? :lol:

Er zijn hier ook beroeps of semi beroepsimkers en een heel innige band is er nou niet... Hier heerst nog een beetje de boeren mentaliteit en een 'vreemde'die ook bijen heeft en zelfs een bordje aan de weg met 'Miel a vendre' ziet men als een concurrent . Waar de honing die men zelf oogst blijft is uiterst schimmig. Dat moeten, als ik mijn opbrengsten zie per kast in de honderden kilo's lopen en die zet je op zo'n marktje niet af. Leygonie geeft € 1,- per kilo dus daar wordt je als imker ook niet vet van lijkt me.

Mijn honing is voor eigen gebruik, de familie en wat aan de weg verkoop. Het 'houden' (in tweeërlei opzicht) van bijen vind ik het leukst en ook het 'prutsen'c.q maken van ramen kastverbetering, leuke gekleurde vliegplanken naast een beetje koninginneteelt etc vind ik leuk.
Opvallend was wel dat een jaar geleden imkers in de omgeving mij opbelden of ik volken wilde verkopen. Alles was bij hen dood !

De rommelimkers hier die in oud materiaal en weinig kennis en allen gericht op 'oogst'' bezig waren zijn wel verdwenen a.g.v varroa en Amerikaans vuilbroed.
Ik heb materiaal van deze 'romantische imkers' gezien met soms zelfgemaakte behuizingen en 'raampje's van 'eigen formaat. Ook zijn er lui die oud materiaal hebben geerft en en zwermen mee trekken en die dan ter verkoop aanbieden ! Ik heb is in zo kast gekeken en de hele rotzooi, dat was het woord ervoor zat aan elkaar gebouwd. Geld speelt in deze arme omgeving die steeds verder ontvolkt een grote rol zeker bij de lokalo's

Dan over die wilde bijenvolken: ik schep ze wel eens en ik heb ook een zwermvangertje staan. Ik tref wel eens een super agressief volk. Ze proberen ieder gaatje in je bijenpak te vinden ongelooflijk ! Ik heb wel eens een 'aanval' meegemaakt en dan moest de tuinslang uitkomst bieden.

Volken in de Dadantkasten kunnen trouwens tot enorme knotsen uitgroeien en daar sta als' spaarkastjesimker' toch wel even raar te kijken. Moeren zoeken kan je dan vergeten. Prachtig om de natuur zo bezig te zien onder het gezang van koekoek en wielewaal en de vele andere kleine pietjes.

Tenslotte de zonnewassmelter is hier een goed werkend ding want je hebt hier natuurlijk wel lekkere temperaturen :D
Laat maar weer eens wat horen collega's in de Koninklijke ImkersKunst

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » za 07 mei 2011, 22:26

goeienmoggel schreef:Hallo heren/dames Imkers,

Ook ik zit in Frankrijk, Bourgogne (71) wie niet zou ik haast zeggen bij het lezen van de berichten hier.
Ik ben een zeer prille beginner, wil nog beginnen zelfs en ben me aan het orienteren.

Alle wijsheid is welkom!
Wijsheid komt met de jaren zeggen ze maar je hebt gelijk, enige tips zijn nooit weg.

Dadant 10 raams kast is een prettige kast een beetje de standaard hier in Frankrijk
Deze kast laat voldoende over voor overwintering ( ik behoef nooit te voeren)
De corps of broedkamer zijn evenals de honingkamers of hausses zijn van vrij dik hout. Denk om de rug ! De Nicot bodems zijn van plastic erg handig en goed te bevestigen met het Franse 'veersysteempje' Ook voor de spaarkast toe te passen overigens

Met een dathé-pijpje kom je in deze grote volken niet uit de voeten, een beroker is gewenst.
Een goed sluitend bijenhemd/pak ( Sheriff-model b.v.) is wel handig want deze grote volken zijn wel even iets anders dan carnica's in een spaarkastje. :be5:
Laat je registeren bij je departement als imker en voorkom problemen ( claimcultuur ook hier doorgedrongen). Je krijgt een nummer dat je bij je stand moet plaatsen (numero de rucher). Elk jaar opnieuw laten registreren in december ! Let op de bureaucratie in deze...

Veelal moet je boven de 10 kasten belasting gaan betalen op je volken !
Abeille de France & l'apicultueur is het orgaan van de Franse imkersbond L'abeille de France. Ze organiseren per departement ook cursussen en je kan ook kontakt hebben met andere imkers.

Denk aan investeringen in materiaal als slinger, cerificateur of zonnewassmelter etc en andere benodigdheden. Is samenwerking met een andere slingerbezitter mogelijk.
Let op: hier in Frankrijk ga je te maken krijgen met onverwachte parasieten en'beestjes'.Aziatische Hoornaars,spitsmuizen, lèzards/hagedissen, spechten, mieren. Ook netjes blijven imkeren ivm Amerikaans vuilbroed !
Kijk uit naar een bedrijf in imkersbenodigdheden in de buurt. in Frankrijk is 'par correspondence'dus per post laten toesturen goed geregeld.
Imkeren is beslist heel leuk, zeker in een land met zo'n klimaat ,dracht en ruimte. Succes !

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door semar » zo 08 mei 2011, 11:44

Franschman schreef:
Met een dathé-pijpje kom je in deze grote volken niet uit de voeten, een beroker is gewenst.
Een goed sluitend bijenhemd/pak ( Sheriff-model b.v.) is wel handig want deze grote volken zijn wel even iets anders dan carnica's in een spaarkastje. :be5:
!
niet de kast maar de bijen lijken me het probleem. :doh:
werk in amsterdam met dadant kasten, maar ik heb er buckfastbijen in.
Inderdaad geen dethepijp, maar een sigaretje, geen bijenpak maar kortebroek en t-shirt.

als je zachtaardige bijenhoud (buckfast/carnica) kun je een boel verdedegings midelen in de kast laten.
:wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 12 mei 2011, 13:12

O.K je hebt gelijk, maar als beginnend imker ga je meestal met een lokaal zwermpje aan de gang dus niet de Carnica.
Het punt is dan direct aan koninginnen kopen of telen te beginnen en dat is voor een starter wel wat veel gevraagd.

Ik heb voor de aardigheid in Frankrijk wel eens wat koninginnen van verschillenden rassen uitgeprobeerd. Wel leuk en prachtige volken ( Chinese, Italianen etc) Veelal kunstmatig geinsemineerd door een Amerikaan in Frankrijk bij Toulouse ( Keyfuss) Maar de nateelten waren soms super agressief. Dus dat 'bikini imkeren' van jou heeft wel een verhaal vooraf :lol:

Lijkt me wel erg leuk zo'n knots van een volk dat zo rustig is in zo'n Dadant. Groet / Salut

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten