aardappelbloemen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

aardappelbloemen

Bericht door gerda » zo 05 jun 2011, 20:56

Bij ons in de buurt zijn veel aardappelen geplant, die nu in bloei staan, ik heb de indruk dat mijn bijen er massaal op vliegen, is dit een interessante drachtplant, of heeft al hun werk geen zin ? Ze hebben er ook al op gesproeid tegen de plaag denk ik, dan dit kwaad?
Ik woon in een landbouwgebied, maar er zijn wel enkele woonwijken in de buurt. :)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 jun 2011, 21:01

gerda schreef:? Ze hebben er ook al op gesproeid tegen de plaag denk ik, dan dit kwaad?
Tegen welke plaag ???

Ik zelf heb nog nooit bijen op de aardappel zien vliegen .

Jaap v P

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door de vos roger » zo 05 jun 2011, 22:12

Beste Jaap , de bijen vliegen wel degelijk op de aardappelbloesems , zag ik duidelijk , daarom ook deze foto genomen .
En ja....waarschijnlijk hoorde je toch wel eens van de aardappelplaag waartegen de landbouwers wekelijks door hun velden aardappels rijden om ze te sproeien . Dus is enige zorg van gerda hier wel op zijn plaats :think:

Afbeelding
roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 00:19

Jaap is nogal pro-boer (en niet anti-gif) omdat hij in een landbouwgebied woont waar veel wordt gespoten en Jaap zijn bijtjes TOCH weelderig tieren en hij veel honing oogst. Jaap is een bijzondere imker. Zo merkt hij - itt vele ander imkers- zijn koninginnen nooit. Jaap's boeren telen allemaal heerlijk gewassen voor Jaap zijn bijtjes. Zij kunnen die gewassen zo goed telen vanwege het vele gif wat ze gebruiken. Jaap zal dus wel de laatste zijn om zijn boeren te hard te bekritiseren. Schets ik de situatie zo een beetje helder? :be5: Gemeen ben ik he Jaap.

But back to the topic. Jaren geleden heb ik een artikel geschreven over de aardappelplant hier op het forum. Toen wenste ik dat aardappelplanten nectar zouden geven om zo het drachtareaal voor bijen te vergroten (aardappelvelden bij de vleet). Een praktisch tegenargument was het vele gif wat werd gebruikt op de velden. Bovendien zouden aardappelplanten niet honingen (maar toch word bijv. een plant als nachtschade (= zelfde soort bloem) toch ook bevlogen door bijen). Dus heel leuk om te zien dat aardappelen toch worden bevlogen.

Vraag aan Gerda: Weet je het ras???? En zie je veel bijen vliegen??
Vraag aan Roger: is deze foto dit jaar genomen? En heb jij dit vaker waargenomen? Of alleen dit jaar??
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Wim Joosten » ma 06 jun 2011, 08:10

De aardappelziekte heet phytophthora ((fytoftora) en is een schimmelziekte. Er wordt gespoten met een fungicide.
Met vriendelijke groet,
Wim

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door de vos roger » ma 06 jun 2011, 08:19

Ja Ja Wim, maar een Fungicide is ook niet zo "gezond" voor ons bijen als ze het vocht gaan oplikken :wink:
roger

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 jun 2011, 08:44

Wim Joosten schreef: Er wordt gespoten met een fungicide.
Dit wilde ik lezen , en dat is NIET giftig voor de Bijen .

Ik citeer ;. Jaap's boeren telen allemaal heerlijk gewassen voor Jaap zijn bijtjes

Ook wil ik opmerken dat het eiland Tholen heel bekend staat vanwege zijn aardappelen . :D

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door LWPisa » ma 06 jun 2011, 09:02

Als je jarenlang geen effect merkt van fungiciden dan is er een goede kans dat dat effect er ook niet is.

Maar het is tricky binnen de ecologie. Bijen verzamelen stuifmeel maar dat eten ze niet direct op, het wordt eerst gefermenteerd als bijenbrood door een verzameling microflora, bacterien en ik meen gisten. Als die last hebben van fungiciden zou het effect wel eens aanwezig en subtiel kunnen zijn.

gr
Lennard

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door de vos roger » ma 06 jun 2011, 09:09

Afbeelding
Jelte Pieter , deze foto's nam ik vorig jaar .
Ik stond met mijn bijen op een 6 hectaren groot mosterdzaadveld en naast dat veld stond een groot veld aardappelen in volle bloei .Ik was benieuwd of daar ook bijen zouden op vliegen , en groot was mijn verbazing toen ik het grote aantal bijen op dit veld zag rondvliegen , vroeger nog nooit eerder zo waargenomen.
Net als Gerda was ik ongerust over de regelmatige besproeing van zo'n veld, volgens Jaap niet giftig , maar volgens mij ook niet zo gezond voor de bijen bij opname .Of.....drink jij ook regelmatig zo'n glaasje Jaap aangezien je beweert dat het geen kwaad kan ? :D
groetjes uit Vlaanderen waar het gelukkig nu wat aan het regen is !
roger

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: aardappelbloemen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 jun 2011, 09:33

de vos roger schreef: .Of.....drink jij ook regelmatig zo'n glaasje Jaap aangezien je beweert dat het geen kwaad kan ?
Zo'n veld moet elke 10 dagen gespoten worden , zo niet hoef je de aardappelen ook niet te oogsten , want ik geloof niet dat iemand op dit forum rotte aardappelen koopt :lol:

Nee ik drink liever wat van het gerstenat . :D

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten