Wat groeit Waar ?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:
Wat groeit Waar ?

Bericht door TubaLeoVoet » za 25 jun 2011, 12:33

Of liever, wat kan ik zaaien en planten op het lapje dat ik beschikbaar heb.
Ik vind verschillende sites (onder ander deze, en Imkerpedia, en sites van immerverenigingen alom...)
waar je kan vinden hoe goed sommige bomen, planten, kruiden wel zijn als drachtplant.

Maar ik vind nergens eentje waar ik kan vinden wat ik op een bepaalde plek met succes kan doen groeien.
Wat ben ik ermee dat ik weet dat de melilotus (honingklaver) een geweldige nectar leverancier is, als het plantje gewoon staat weg te rotten op mijn zure natte weide?
Dat de wilg, de brandnetel en de populier er goed gedijen zie ik zelf ook wel (die komen er vanzelf), maar is er negens een index die al die lekkernijen voor de bijen indeelt per ondergrond ? Op de bestaande sites wordt hoogstens af en toe vermeld waar de planten groeien, maar je kan er niet op zoeken.

Ik hoor het graag als iemand zo'n site kent.
Leo.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door Arnold » za 25 jun 2011, 14:11

TubaLeoVoet schreef:de melilotus (honingklaver) een geweldige nectar leverancier is, als het plantje gewoon staat weg te rotten op mijn zure natte weide?
Leo.
waarschijnlijk zal die het wel goed doen op de heide die op zandgrond groeit. zit dacht ik verschil in

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door maartenkleijne » za 25 jun 2011, 16:04

Er zijn wel veel plantenboeken waar de plantenecologie wordt ingedeeld op ondergrond, in jouw geval dus nat en venig alsmede stikstofrijk (vanwege de brandnetels).
Ik zou de brandnetels systematisch uittrekken, en om te beginnen bijplanten: watermunt, harig wilgenroosje, leverkruid, valeriaan, pinksterbloem, hondsdraf, etc..
En om je heen kijken wat er bij de buren groeit.
gr,
m

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door TubaLeoVoet » za 25 jun 2011, 18:35

Dank u Arnold. Maar dat is nu net hoe je het overal vind, en wat ik eigenlijk NIET zoek. Je zoekt naar honingklaver en dàn vind je dat het op jou grond niet groeit. Ik wil zoeken op " zure natte weidegrond met onvruchtbare zandbodem, door de boeren vol geïnjecteerd met veel te veel drijfmest". en DAN wil ik als antwoord krijgen wat ik er WEL kan telen, liefst iets waar de bijen wat aan hebben natuurlijk. Zoals wilg, maar dat wist ik al natuurlijk.

Dank u Maartenkleine,
Die stikstof komt uiteraard van al die varkensmest. Daar heb ik helaas niets aan te vertellen, de wei is mijn eigendom niet en de eigenaars laten zowel mij toe met mijn bijen, als de boer met zijn mestoverschotten.
Venig is de grond echter niet, het is eerder zanderig. ik zit in een oude interfluviale vlakte, duizenden jaren overstroomd door de Grote Nete en de Demer.
de netels heb ik onder controle : door ze af te maaien met de grasmaaier, kort tegen de grond.
Bij de buren groeit er hetzelfde als op "mijn" wei : gras, paardenbloem , gras en nog eens gras.
Die kruiden die je opnoemt, ga ik opsnorren en proberen langs de kanten te laten groeien.

Nog meer tips ? Liever een site dan een boek.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door zanna » za 25 jun 2011, 18:42

Zoiets bijvoorbeeld ??

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door maartenkleijne » za 25 jun 2011, 18:57

gr,
m

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Wat groeit Waar ?

Bericht door TubaLeoVoet » za 25 jun 2011, 19:05

Dat is het Zanna, het MOEST ergens bestaan.
Ik heb er al eens vlug doorgefietst en ik denk dat ik hier wel wat ga vinden
Erg bedankt.
En ik zie dat maartenkleine net ook een leuke link heeft geplaatst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten