Moerloos?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Moerloos?

Bericht door muls » wo 13 jul 2011, 01:25

Met een volkje ging alles prima, haalde veel honing enz. Had al een paar keer doppen moeten breken, dan zaten er drie of vier moerdoppen.

Drie weken terug hadden ze opeens héél veel doppen aangezet, stuk of 30. Ook in het midden van de raten, daar had al een alarmbelletje moeten gaan rinkelen. Ik ging ijverig alle doppen breken totdat opeens het inzicht toesloeg dat de koninging waarschijnlijk dood was. Ik had nog één gesloten dop over en heb die toen laten staan. Ik denk nu dat daar iets mee mis is gegaan.

Vanwege ziekte kon ik niet eerder kijken, maar gisteren en vandaag waren de bijen zó agressief dat ik niets kon doen. Staken door kleding heen en vielen massaal aan als ik de kast opende. Verder viel het me op dat ze massaal op de vliegplank zaten. Er kwam wel wat stuifmeel binnen maar het leek alsof de meeste bijen werkeloos waren.

Mag ik er in deze situatie gewoon vanuit gaan dat er geen koningin meer is?
Zal ik een raat met eitjes uit een ander volk erin hangen? En hoe voorkom ik dat de daarop aangezette redcellen zwermen gaan veroorzaken?

Alvast dank,

Muls

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Berend » wo 13 jul 2011, 02:15

Hebben ze genoeg voer? :be5:

Was de dop die je hebt laten staan open of dicht?
Een jonge koningin (als ze bevrucht is) gaat ongeveer na 2-3 weken eitjes leggen.
Als je geen eitjes vindt kan het ook zijn dat de koningin nog niet aan de leg is.
Ik zou het nog even met rust laten (behalve bij voergebrek),
een nog niet leggende koningin kan wel eens zenuwachtig worden bij controle en ingebald worden.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door muls » wo 13 jul 2011, 11:36

Dus die felle agressie kan ook normaal zijn wanneer er een nieuwe koningin is die nog niet is bevrucht? Voer hebben ze genoeg, een honingkamer puilt uit; wilde eigenlijk gaan slingeren maar heb dat uitgesteld toen ze zo gingen steken.

Kan ik niet toch voor de zekerheid een raam met open broed erin hangen, of levert dat dan teveel stress op? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'ingebald worden'?

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door muls » wo 13 jul 2011, 13:39

O ja, de moerdop was gesloten.

Zijn er meer mensen die adviseren om de kast met rust te laten en te vertrouwen op een goede afloop? Wil het gauw weten want ik ga er anders zo in...

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Robbert » wo 13 jul 2011, 15:21

Hoe zag die moerdop er naderhand uit? Uitgelopen? Want dan kan de moer ingelopen zijn en moet je het volk 21 dagen met rust laten. Na 21 dgn moet de nieuwe moer aan de leg zijn. Als je nu niet kan wachten heb je twee opties. De moer zoeken of een raam met eitjes inhangen en dan 7 dgn later controleren op redcellen.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door muls » wo 13 jul 2011, 16:31

Nou dat heb ik nog niet gezien, was weggevlucht voor de stekende bijen. Sowieso weet ik niet meer waar die dop zat. Dat had ik natuurlijk moeten onthouden...

Ik ga er wel een (auw) raampje (auw) in hangen (auw) en dan (auw) kijken wat er gaat gebeuren komende week. #hadikmaarbuckfastbijen

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Berend » wo 13 jul 2011, 16:33

muls schreef:Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met 'ingebald worden'?
zie inballen: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Inballen

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Robbert » wo 13 jul 2011, 17:36

Het is niet zo verstandig om met dit weer in de bijen te zitten. Ik was net in de tuin waar ik een zesramer heb staan met zachtaardige bijen. Zowel ik als mijn tweejarige dochter zijn zojuist gestoken. Het is haar eerste steek. Ik was er snel bij en meteen Azaron erop. Zo te zien gaat het goed. Waar was ik?

Oh ja, niet verstandig om in de buurt te komen van bijen. Ik was dan weliswaar wat overhangende takken aan het snoeien van de buurman vlak naast die zesramer laat staan dat je er in zou moeten. Wacht op beter weer en geef die eventuele nieuwe moer de kans om te gaan leggen. Dat raam met eitjes kan ook over een paar dagen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 13 jul 2011, 17:41

Zodra het wat beter weer is, hang je er een raam met eitjes in. Als er doppen op worden aangezet, alles maar eens rustig op zijn beloop laten. Je hoeft niet bang te zijn dat er, bij het uitlopen van die doppen nog weer zwermen komen. Het volkje is tegen die tijd al zo lang moerloos, dat het daarom in grootte flink gaat afnemen.

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moerloos?

Bericht door Maarten Hoogeveen » wo 13 jul 2011, 19:54

je kunt ook een bevruchte moer invoeren. scheeld je weer 3weken wachten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten