Struikmalva

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Struikmalva

Bericht door Albert Stoter » zo 25 sep 2011, 21:27

Bij mij in de tuin werd de struikmalva (Lavatera olbia) ook al in juni bevlogen, maar toen volgens mij nog niet zo enthousiast als nu.

De struikmalva is hoe dan ook een mooie najaarsplant die zowel op nectar als op stuifmeel wordt bevlogen zoals je kunt zien op het filmpje op de Imkerpedia-pagina over de struikmalva.

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door tineke w. » ma 26 sep 2011, 07:26

Heb jij jouw exemplaar ook van Roger gekregen? Bij mij doet hij het geweldig, na eerst bijna doodgevroren te zijn! Hij wordt zo groot dat ik hem moet verplanten. Wanneer kan ik dat het beste doen?
tineke

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door de vos roger » ma 26 sep 2011, 08:28

Een grote struikmalva die in de volle grond staat verplanten is zéér moeilijk om deze nog in leven te houden.
Als je het alsnog zou overwegen, dan doe je dat best in het voorjaar , eind maart.
Het is nu een geschikte periode (alé bijna te laat) om stekken te nemen van je struikmalva (lavatera) .
Jonge zijscheutjes met een hieltje doen het best .
Stekje in een bloempot , goed bevochtigen en halve plastiekfles er over en klaar is kees, vlug doen nu, vandaag nog . :wink:
Hoe ouder je struik wordt des te moeilijker hij de winter overleeft .Na drie à vier jaar wordt hij bij mij steevast vervangen door een jong exemplaar.
groetjes
roger

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door tineke w. » ma 26 sep 2011, 08:52

Wel, dan ga ik dat vandaag doen, want ik wist niet dat je zo'n struik, net als een bijenkoningin, tijdig van een opvolgster moet voorzien. Dank je Roger, voor dit advies.
tineke

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door Albert Stoter » ma 26 sep 2011, 09:40

tineke w. schreef:Heb jij jouw exemplaar ook van Roger gekregen?
Ja. Als ik me goed herinner dan heb ik de betreffende struikmalva in oktober 2008 van Roger gekregen. Bij mij is ie ook al een keer bijna kapot gevroren (na bovendien een achteraf te overdadige snoeibeurt). Het maken van stekjes is dus geen overbodige luxe.

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door tineke w. » ma 26 sep 2011, 09:46

Fraai filmpje Albert

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door buzzer » ma 26 sep 2011, 18:00

Albert Stoter schreef:
tineke w. schreef:Heb jij jouw exemplaar ook van Roger gekregen?
Ja. Als ik me goed herinner dan heb ik de betreffende struikmalva in oktober 2008 van Roger gekregen. Bij mij is ie ook al een keer bijna kapot gevroren (na bovendien een achteraf te overdadige snoeibeurt). Het maken van stekjes is dus geen overbodige luxe.
Ga jij stekken Albert??? Zo ja, ik durf het bijna niet te vragen..... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door Albert Stoter » ma 26 sep 2011, 18:18

Kom maar aan. Kun je zelf een (of meer) takje(s) van de struik halen. Olst - Apeldoorn is natuurlijk zo ver niet (m'n adres heb ik je via een PB gestuurd).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door Bart de Coo » di 25 okt 2011, 09:49

Enfin, ik bezit nu twee stekjes van Tineke, die zij waarschijnlijk weer van een plant van Roger gehaald heeft. Ze zijn nog groen, dus ze lijken aangeslagen te zijn. Maar nu? Ik begrijp dat een struikmalva makkelijk doodvriest in de winter. Stekjes lijken mij extra kwetsbaar. Moet ik ze van de winter binnen zetten?

Groet,

Bart

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Struikmalva

Bericht door tineke w. » di 25 okt 2011, 09:53

ik laat ze binnen op de vensterbank staan op een niet te warme lichte plaats, uit de zon. misschien moet er eerst nog even een deels opengeknipt doorzichtig plastic zakje over de pot als een soort kasje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten