De ene steek is de andere niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 okt 2011, 08:30

Ik heb 2 volken, het ene volk (van origine een zwerm) is heel braaf en heeft me nog niet veel gestoken. Het tweede volk (van de cursus gekregen) is wat stekeriger zo lijkt het, ze hebben mij al een keer in het hoofd gestoken terwijl ik niet eens met de bijen bezig was en ook mijn tuinbuurman is in z'n oor gestoken. Overigens heb ik al wel twee keer zonder rook in dit volk kunnen werken, dus dat duidt misschien toch op een rustig volk (???).
Gisteravond in het pikkedonker de voerbak nog een keer gevuld. Dat is de laatste keer en ze nemen het voer nu toch nog goed op. Bij mijn brave volkje lagen de dames allemaal al lekker in hun bedje, maar bij het tweede volk zaten er nog de nodige bijen op het balkon. Ik had er zelfs een boven op de broedbak en een op de fles waar ik het suikerwater in vervoer. Tot mijn schrik werd ik toen ik klaar was ineens in mijn wijsvinger gestoken. Dat verwacht je toch niet in het donker.
Meestal heb ik niet veel last van een bijensteek, maar nu heb ik toch een hele opgezwollen hand. Extreem pijnlijk is het niet, maar gevoelloos ook niet. Zit er verschil tussen het ene en het andere volk qua reactie op een steek? Is het gif van de ene bijensoort bijvoorbeeld sterker dan van de andere?
Bij de andere steken door dit volk leek het meer een schampschot (ik noemde het al "botte bijen"), de angel is niet blijven zitten en behalve een korte prik heb ik niet mee gevoeld.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Bart de Coo » wo 12 okt 2011, 09:01

Ik moet in de loop der jaren al vele, vele honderden keren gestoken zijn. Een enkele keer is het echt gevaarlijk geweest, toen ik helemaal lek werd gestoken in mijn enkels. Ik ben er echt ziek van geweest en ik kon twee dagen nauwelijks lopen. Ook heb ik ooit gruwelijk agressieve volken gehad die mij telkens dwars door mijn pak heen staken in de holten van mijn ellebogen. Je begrijpt dat ik in de loop der jaren mijn moeren wat fanatieker ben gaan 'managen', want dit soort praktijken hangen je na een tijdje echt de keel uit. Dan zijn er momenten dat imkeren even helemaal niet leuk meer is.

Enfin, ik ben dus, in alle bescheidenheid, een ervaringsdeskundige. Bij mij doet alleen de steek zelf pijn. Die pijn houdt maximaal een kwartier aan. Ik heb nauwelijks last van zwellingen. Als ik gestoken word in de vinger waar mijn trouwring omheen zit, dan maak ik mij geen enkele zorgen. Met een beetje geweld krijg ik die er altijd vanaf. Nou wil ik je niet in de put praten, maar een volledig opgezwollen hand na één enkel steekje wijst volgens mij op een klein allergietje.

Het antwoord op je vraag luidt in elk geval: nee, er zijn geen volken die 'anders' steken dan andere. Een steek is een steek, ongeacht van welk volk de bij afkomstig is. De ene keer is de steek wel pijnlijker dan de andere keer. Maar ik denk niet dat dat iets te maken heeft met de genetische aanleg van de bij. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Overgaan op rasbijen zou ik zeggen en jezelf voorlopig maar goed inpakken. Laat je door Prinzipienreiters niets wijsmaken: werk gerust met handschoenen. Ook met handschoenen kun je heel nauwkeurig en voorzichtig werken. Je houdt schone handen bovendien.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door O Peatey » wo 12 okt 2011, 09:14

Ik geef mijn vrouw 3x per week 20 bijensteken ivm haar MS. In mijn tuin bij huis heb ik 3 volken staan met een verschillende herkomst.
To mijn grote verbazing kan zij me precies vertellen uit welke kast de bijen komen die ik gebruik om op haar rug te zetten.
Blijkbaar zijn er wel verschillen en zijn er ook 'fijnproevers'.
Pieter

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door semar » wo 12 okt 2011, 09:26

ik heb dezelfde ervaring en conclusie die bart ook al maakt.
Ook ik ben de afgelopen 35 jaar vaak gestoken, in de vingers is het soms een bobbeltje dat binnen het uur weer wegtrekt.
Handig zijn truckjes, even de alarm geur maskeren door te wrijven met een blaadje munt,
of even de kop van de berooker erop en puffen :wink:
Ik ben net als bart zo´n 15 jaar geleden overgestapt op rasbijen omdat ik het zweeten in dat pak zat was.

ik begrijp van je bericht dat dit het eerste jaar voor je is als bijenhouder?
Troost je in de loop der tijd wordt je minder gevoelig voor het gif, hoe langer je bijen hebt hoe minder het wordt over het algemeen.
wat wel ENORM kan verschillen is de plaats waar je gestoken wordt, in de vinger is het ok, kan pijnlijk zijn in de riemen en topjes.
Dit valt in het niet bij een voltreffer in je neus, lip, bij het oog, in het oor.
troost je dan springt ook bij de meeste érvaringsdeskundigen´ soms een traan in het oog!
:D

Heb geduld je zult je bijen leren lezen, en herkennen waneer de dames niet ´in de steming zijn´ :snooty:
wat ze iriteert en wat reakties oproept.

vriendelijke groet
Semar(Dominique

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 okt 2011, 09:32

Ik gebruik normaal van die gele huishoudhandschoenen. Heeft toch nog gevoel, maar ik voel de bijen niet over mijn handen kriebelen. Ik heb het een keer zonder handschoenen geprobeerd, maar het gekriebel gaf me teveel schrikreacties. Het gekke is dat ze me terwijl ik in de kast werkte niet op de handen hebben aangevallen, dan zijn ze wel rustig. Dit lijkt me zeker een geschikt volk om volgend jaar de moer van te vervangen door een Buckfast. Gezien de standplaats (moestuincomplex) moet ik rustige bijen hebben.

Mijn lichaam reageert de ene keer wat anders dan de andere keer. In mijn bovenbeen en op mijn buik heb ik wel een keer een flinke (pijnloze) zwelling gehad, op andere plaatsen nauwelijks een reactie.
Mijn vinger jeukt en de (lichte) pijn lijkt vooral in het "strak staan" van mijn huid te zitten. Ik zit nu met een nat, koel washandje op mijn hand te typen....
Ik hoop dat het mee valt met de allergie... :neutral:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 okt 2011, 09:35

semar schreef:ik heb dezelfde ervaring en conclusie die bart ook al maakt.
Ook ik ben de afgelopen 35 jaar vaak gestoken, in de vingers is het soms een bobbeltje dat binnen het uur weer wegtrekt.
Handig zijn truckjes, even de alarm geur maskeren door te wrijven met een blaadje munt,
of even de kop van de berooker erop en puffen :wink:
Ik ben net als bart zo´n 15 jaar geleden overgestapt op rasbijen omdat ik het zweeten in dat pak zat was.

ik begrijp van je bericht dat dit het eerste jaar voor je is als bijenhouder?
Troost je in de loop der tijd wordt je minder gevoelig voor het gif, hoe langer je bijen hebt hoe minder het wordt over het algemeen.
wat wel ENORM kan verschillen is de plaats waar je gestoken wordt, in de vinger is het ok, kan pijnlijk zijn in de riemen en topjes.
Dit valt in het niet bij een voltreffer in je neus, lip, bij het oog, in het oor.
troost je dan springt ook bij de meeste érvaringsdeskundigen´ soms een traan in het oog!
:D

Heb geduld je zult je bijen leren lezen, en herkennen waneer de dames niet ´in de steming zijn´ :snooty:
wat ze iriteert en wat reakties oproept.

vriendelijke groet
Semar(Dominique
Het is inderdaad mijn eerste jaar als bijenhouder, dus nog veel te leren. Bij mijn "lieve" volk kon ik altijd de voerbak vullen in schemer/donker. Deze dames waren gisteren blijkbaar in een mindere stemming en sowieso wat stekeriger...
Het pak hou ik voorlopig sowieso wel aan.

Met welk ras imker jij?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door semar » wo 12 okt 2011, 09:51

Zo te horen zal dat wel meevallen, de een is gevoeliger dan de ander.
en zeker in het beging (en ook ik in het beging van een nieuw seizoen)
kan je lichaam zo reageeren, en vooral dikke lichaams delen zijn dan het gevolg
bij mij heeft het gif geen spectaculaire gevolgen)
die schrik reactie is normaal, ook is het normaal dat je het in het beging en diep van binnen soms toch wel een beetje eng vind.

op den duur pas jejezelf aan ik vind het geen probleem, de bijen gaan opzij als je je (schoone)vingers langzaam in de bijen laat zaken
(voelt ook lekker warm)en de enkele steek die ik in mijn vingers krijg komt meestal doordat je een bij kekneld (kun je ze moeilijk kwalijk nemen).
en ik zelf (over de jaren) nauwlijks last heb van het gif (de auw plaatsen uitgezonderd) :lol:
werk ik meestal in korte broek en t-shirt (niet doen als je je er niet comfortabel bij voelt).
Het belangrijkste is je ´mindset´ de meeste van ons groeien niet met kriebelbeesten op,
en het feit dat een steek best pijnlijk kan zijn geeft ons in het beging een verkrampt angstige houding (onbewust).
Naarmate je ervaring toeneemt (en je gevoeligheid voor het gif) en je meer en meer
positive ervaringen hebt met de bijen zal je houding en reaktie op en in de bijen veranderen.
en dat duurt gewoon een paar seizoenen (de een sneller dan de ander)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door semar » wo 12 okt 2011, 10:00

ps.

Ik wil naudrukken dat iedereen zich moet wapenen tot op het nivo waarop jij je lekker voelt in de bijen!
Wil niemand aanmoedigen zich door anderen (mijzelf natuurlijk inbegrepen)
aangmoedigt te voelen bovenstaande uit het oog te verliezen.

om eventuele misverstanden te voorkomen :-)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 12 okt 2011, 10:07

De mindset klopt zeker! De eerste keer had ik wel zoiets van "oei, waar heb ik nou weer voor gekozen". Maar dat is wel weg, ik werk nu comfortabel in de bijen en blijkbaar rustig genoeg. Tijdens het werken in de bijen ben ik gestoken omdat ik een bij plette, een bij onder mijn shirt was gekropen, een bij in tussen mijn bovenbenen klem kwam te zitten. Ik neem ze dus niets kwalijk. Al met al ben ik het afgelopen seizoen nog geen 10 keer gestoken. Mijn eerste volk was maar een keer echt aggressief: steken in mijn jas, maar ook toen niet in mijn handen.
Korte broek en t-shirt zal nog wel even duren.... :lol: :whistle:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De ene steek is de andere niet?

Bericht door Oude Essink » wo 12 okt 2011, 13:47

Korte broek en t-shirt zal nog wel even duren....
Waarom zou je het risico lopen; het werkt altijd onrustig en dat komt het contact met de dames niet ten goede; ook het gezicht zou ik altijd bedekt houden; een dikke neus of een dicht oog is niet alleen pijnlijk maar ook geen reclame voor onze wonderschone hobby.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten