voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 08 apr 2012, 16:02

Vanmiddag heb ik bij een temperatuur in de stal van ongeveer 18 graden de volken maar eens goed bekeken.
Ook omdat ik allerlei verhalen hoor van grote volken die al op twee bakken moeten en die bulken van het broed.

Nou dat mij toch wel een beetje tegen, ik had ook niet anders verwacht na die kouwe weken. Weinig larfje en eitjes, wel mooie grote platen gesloten broed.

Ik heb er wat voerramen uitgehaald en lege uitgebouwde ramen tegen het broednest aan gehangen met aan andere kant een raam met stuifmeel!

En nu maar hopen dat het weer een beetje warmer wordt omdat er VEEL te halen valt!

Groeten,

Roel

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 08 apr 2012, 17:18

Langdurige mooie (warme) periodes in het voorjaar moet je altijd vertalen naar drie weken later. Vooral deze maand is dat van belang! Stel dat het medio april een mooie warme week is (met flinke dracht), dan dien je er rekening mee te houden dat er drie weken later een geboorte-explosie plaats vindt in de bijenvolken. Die geboortegolf gaat gepaard met een overvloed aan jonge bijen en voedersappen. Daarop moet de imker anticiperen, anders wordt hij verrast door de ene zwerm na de andere.
Van ei tot bij duurt nu eenmaal drie weken.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » di 10 apr 2012, 14:34

Eddy, helmaal mee eens! Daarom de kantramen eruit en eventueel overbodig voer en kunstraat naast het broednest en een raam met stuifmeel aan de ander kant van de kunstraat!

Trouwens, deze week was ik in Valthe waar het koolzaad al aardig in de knop stond! De bijen kunnen er binnenkort naar toe! Nu heb ik grote twijfels bij koolzaad op zandgronden, misschien is het daar op de dalgronden beter, maar die van mij heb ik liever op de klei
staan!

De goeie tijden komen aan! (Tenminste al het weer wat wil verbeteren!)

Groeten,

Roel

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 15 apr 2012, 18:33

Het weer zit nog niet mee hier in Drenthe.
Vandaag heb ik de uitgebouwde honingkamerramen maar eens even buiten gehangen om
te kunnen luchten.
Morgen gaan ze op de volken omdat ze groot genoeg zijn er toch -zelfs met dit koude weer- een lucht van verse honing rondom
de kasten hangt!
Wie weet, en wanneer de temperatuur nu wat oploopt!
Alles begint hier te bloeien: de kersen, peren, paardenbloemen etc.

Groet,

Roel

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » vr 20 apr 2012, 10:14

Ook hier zag ik vanmorgen kluitjes verkleumde bijen voor de kasten zitten. Gelukkig heb ik voor de kast zwart anti worteldoek op de grond. Na een tijdje in de zon zie je dat het merendeel toch weer de kast opzoekt!
Jammer van dat koude weer.
Een geluk bij een ongeluk nu is wel dat de bloei langer aanhoudt denk ik.

Groeten,

Roel

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 apr 2012, 11:32

Volgende week wordt het eindelijk beter weer...

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Luuk » vr 20 apr 2012, 12:30

Hier wordt al honing gehaald, maar niet zoveel nog. Het weer hier in het zuiden is vaak net 1-2 graden warmer dan in het noorden van NL. Als het dan rond de 10 graden is kunnen die 1-2 graden net het verschil zijn of de bijen wel of niet vliegen. Honing hebben mijn volken nog niet, wel heel goede broedontwikkeling. En inderdaad een voordeel dat de bloei erg lang duurt nu.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 22 apr 2012, 12:16

Omdat er in de bijen nu toch niks te doen ben ik maar eens even naar het bos geweest
om de voorjaarsontwikkeling voor het volgend jaar alvast te stimuleren.
Ik liep daar tegen een grot veld jonge vuilboompjes aan die heel gemaakelijk te rooien waren.
Er zijn er dus een stuk of 20 mooi bewortelde struikjes van ongeveer een meter hoog mee naar huis gegaan.

En DIE kan ik met dit weer hier (donder, hagel en regen!) wel in de grond zetten vlakbij de bijenstal.

Groeten,

Roel

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 29 apr 2012, 13:27

Ik ben toch bang dat ik de lekkere paardenbloem creme honing dit jaar kan vergeten.
De weilanden zien hier geel van de paardebloemen, maar er zijn nog te weinig bijen en
het is te koud! Vandaag en morgen een paar dagen lekker weer maar dat is niet genoeg!
Er komt nu genoeg donkergeel stuifmeel en ook nectar binnen.

Maar......dit weer moeten we 3 weken hebben en dan is de bloei van de paardebloem voorbij!

Groet,

Roel

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door floppie » zo 29 apr 2012, 15:23

Hallo iedereen,

Vandaag mijn 2 volken nagekeken, weinig broed te zien in vergelijking tot de zonnige weken van een maand geleden, hooguit 2 ramen broed. Ook een redelijk onregelmatig patroon, bij beide moeren. Is dit normaal dat er minder broed is & een onregelmatiger patroon?

Met vriendelijke groet,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], y3omark en 47 gasten