extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:
extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » do 19 jul 2012, 19:22

Wat ben ik toch blij met dit forum want ik heb al een aantal vragen kunnen stellen en leerzame antwoorden gekregen.
Nou hoop ik niet dat ik overvraag maar de materie houdt mij zo bezig dat er steeds vragen opkomen
Nu de volgende vraag.
Een week of 6 geleden heb ik een veger gemaakt met de afgeklopte bijen van drie raten. Vervolgens af laten vliegen en de jonge bijen in een zesramer geplaats waarvande kantramen isolatieplaatjes zijn. 4 ramen dus.
Daarna heb ik een nieuwe moer ingebracht die een vriend mij had toegestuurd.
Van de week heb ik de koningin gezien en ook gezien dat er broed is. So far so good.
Enkel, ik vind het volkje maar klein en vraag me af of je nu na 6 weken opnieuw een paar raten van het donorvolk
kunt afkloppen, laten afvliegen en de jonge werksters als extra kunt toevoegen aan de veger zodat het volkje wat sneller kan groeien? Heeft dat zin.
Ik heb wel al twee nachten een potje suiker bijgevoed vanwege het koude winderige weer.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Paul Borghaerts
Laatst gewijzigd door pborghaerts op vr 20 jul 2012, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: extra werksters aan veger toevoegen?

Bericht door A.A. Staals » do 19 jul 2012, 19:58

Paul
Wat je gemaakt hebt is geen veger. Een veger is de oude moer met een hoeveelheid bijen. Dat ter zijde.
Het nieuwe volkje dat je gemaakt hebt kun je versterkendoor:
In je oorspronkelijke volk de koningin opzoeken en even aan de kantzetten.Daarna zoek je een of twee ramen gesloten uitlopend broed en die hang je MET opzittende bijen in je volkje. Daarna hang je de koningin terug in het volk. (was ik vergeten te vermelden.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op vr 20 jul 2012, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: extra werksters aan veger toevoegen?

Bericht door Nicolas Jacob » do 19 jul 2012, 20:21

A.A. Staals schreef:Daarna zoek je een of twee ramen gesloten uitlopend broed en die hang je MET opzittende bijen in je volkje.
FOUT! :naughty: hij heeft inderdaad geen veger maar een kunstzwerm gemaakt, en dat is GOED.
Vegers worden gemaakt in de maand mei als preventie tegen het zwermen. Waarom in godsnaam vegers maken??
kunstzwermen moet je maken, je neemt die oude koningin weg en zet ze op een zes-ramer of iets anders (zoals bij veger) MAAR je hangt geen broed over, enkel jonge bijen afschudden en oude moer inkooien met suikerslot. anders hang je gewoon weer VARROA over :evil: . je kunstzwerm behandelen en voilà.

@Paul Borghaerts

GEEN broedramen overhangen, maar zoals je zelf zegt extra bijen afkloppen :clap: je gaat als volgt te werk: krantje bovenop gaatjes prikken, rompje met suikerraam erop en opnieuw jonge bijen afkloppen. (eigenlijk doe ik de jonge bijen direct bij het volk, al 8x gedaan zonder problemen :shhh: )
je hebt je volkje waarschijnlijk geen 3 dagen opgesloten? er zullen toch nog veel vliegbijen bij gezeten hebben.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: extra werksters aan veger toevoegen?

Bericht door A.A. Staals » do 19 jul 2012, 20:57

Nicolas Jacob

Probeer eens uit wat het beste resultaat geeft. Twee ramen gesloten broed inhangen geeft op 10 dagen 4 ramen bijen bij. Wat jonge bijen bij geeft een wat groter broednest en pas na drie weken nieuwe bijen. De twee bijgehangen ramen broed zullen dit vele malen overtreffen. Het argument van varroa overhangen doet niet terzake. Of je nu de tijd is aangebroken om deze te bestrijden er 10 of 100 in het volk zitten maakt niet uit. Veger maken met broed kan ook heel goed als je een goede winterbehandeling hebt gehad mogen er nauwlijks mijten in het volk zitten.

ad staals

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: extra werksters aan veger toevoegen?

Bericht door Maarten Hoogeveen » do 19 jul 2012, 21:20

In je oorspronkelijke volk de koningin opzoeken en even aan de kantzetten.Daarna zoek je een of twee ramen gesloten uitlopend broed en die hang je MET opzittende bijen in je volkje.
en dan kun je de raam met koningin er weer tussen hangen? of moet deze weer ingekooid worden?


Maarten

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan veger toevoegen?

Bericht door pborghaerts » do 19 jul 2012, 22:23

Bedankt voor alle reactie's
Heel leerzaam maar ook een beetje verwarrend omdat er nauurlijk meerdere wijzen zijn om e.e.a. te doen.

Ik heb dus jonge bijen in een nieuw kastje gebracht en er een nieuwe koningin aan toegevoegd.
Dat is dus niet een veger begrijp ik. Heeft de methode die ik heb gevolgd wel een naam?

Paul

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan volkje toevoegen?

Bericht door pborghaerts » do 19 jul 2012, 22:25

Ik heb het woord veger uit de onderwerp-balk weggehaald

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: extra werksters aan volkje toevoegen?

Bericht door Nicolas Jacob » do 19 jul 2012, 22:58

Jij hebt een kunstzwem gemaakt :D

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » vr 20 jul 2012, 08:49

Ik heb het woord "volkje"in de onderwerp-balk veranderd in "kunstzwerm"

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: extra werksters aan volkje toevoegen?

Bericht door LWPisa » vr 20 jul 2012, 09:36

Het bijhangen van gesloten broed is een optie maar heeft 2 nadelen: 1) je neemt mogelijk meer mijten mee 2) het ontvangende volk moet wel in staat zijn het warm te houden. Het weer is kl*te. Als er meer broed bij komt dan het volk aan kan dan heb je deels dood broed of bijen die door afkoeling een slechte start krijgen.

Voor mij is broed overhangen ook minder een optie omdat "vreemde raten" vaak niet goed passen in mijn natuurbouw setups. Ik versterk volken met afgeklopte bijen die ik nat maak of met CO2 plat leg en geef een 3 raams volk een portie van zeg 200 ml bijen erbij.

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten