thymol kristallen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:
thymol kristallen

Bericht door roosje2012 » ma 20 aug 2012, 17:33

Even een vraagje, ik zou graag thymol kristallen willen geven tegen de varroa en heb er wel een receptje voor. Men spreekt van alcohol 90°. Wat voor een alcohol is dat? Is dat alcohol waar je drank mee maakt of augurken opzet? Of is het ontsmettingsalcohol? Of huishoudalcohol?
Wie steekt mijn licht op?
Roosje. :be9:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door Albert Stoter » di 21 aug 2012, 11:00

Op zich heb je niet noodzakerlijkerwijs een receptje nodig. Je kunt het ook in pure vorm in de kast doen. Je moet dan zorgen dat het wel kan verdampen, maar dat de bijen niet met de kristallen aan de haal kunnen (want die slepen ze anders vlot de kast uit).

Zo kun je bijvoorbeeld 15 gram kristallen in een stuk worteldoek doen (waar je met nietjes een soort envelopje van hebt gemaakt) dat je vervolgens op de toplatten legt.

Je kunt ook een groef in een toplat maken waar je de thymol in doet (en afdekt met een stukje ventilatiegaas). Zie onderstaande foto van forumlid Aebe Poutsma.
Afbeelding

Sorry dat het bovenstaande geen antwoord is op je vraag naar welke alcohol je zou moeten gebruiken in je receptje. Dat zou ik niet weten.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door roosje2012 » di 21 aug 2012, 21:44

dank je wel Albert voor je antwoord. je helpt me enorm vooruit daarmee. Weet je ook of je tegelijkertijd ook suikerwater mag geven voor de winter?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: thymol kristallen

Bericht door alfa vulgaris » wo 22 aug 2012, 00:18

Ik zou wel oppassen met alcohol aanschaffen die je voor je receptje voor de bijen wil gebruiken.

Het hangt van de productiemethode af,maar veel alcohol zit benzeen in en daaar wil je jezelf en je bijtjes vast niet aan blootstellen.
kijk dus goed op het etiket.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 aug 2012, 09:02

roosje2012 schreef:Even een vraagje, ik zou graag thymol kristallen willen geven tegen de varroa en heb er wel een receptje voor. Men spreekt van alcohol 90°. Wat voor een alcohol is dat? Is dat alcohol waar je drank mee maakt of augurken opzet? Of is het ontsmettingsalcohol? Of huishoudalcohol?
Wie steekt mijn licht op? Roosje. :be9:
Roosje dit is medicinale alcohol en is bij een echte drogist te koop. Hij vraagt wel waar je het voor wilt gebruiken. :be2:

Maar kijk uit; alcohol als damp in een bijenvolk zeer verdovend de bijen raken bewusteloos en spuwen hun honingmaag leeg. Het wordt dan een "natte" bende.
!Hans.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door m.kolsters. » wo 22 aug 2012, 09:48

Waarom alcohol en niet gewoon water, ik doe thymol (een theelepel op een liter ) met water en honing en propolistinctuur.
Maar of dat of dat voldoende is weet ik niet, ik heb 1 kasten behandeld met dit product, als ik het volk controleerde heb ik ze hier mee bespoten.
Het volk dat er langs staat heb ik niet gedaan .
Nu heb ik behandeld met mierenzuur en de kast met de thymol hadden bijna geen varoa, die zaten bij de buren daar was het druk op de varoa plank.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door Albert Stoter » wo 22 aug 2012, 11:18

roosje2012 schreef:Weet je ook of je tegelijkertijd ook suikerwater mag geven voor de winter?
Wat de bijen betreft is het geen probleem, maar de effectiviteit van de varroabestrijding wordt dan wel minder. Om het suikerwater in te dikken moeten de bijen immers veel water verdampen en uit de kast ventileren, en daarmee worden ook de werkzame anti-varroa stoffen afgevoerd zodat de concentratie daarvan minder wordt. Dit geldt (volgens de bijsluiters) overigens ook bij andere middelen (zoals o.a. mierenzuur).

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door rostohar » wo 22 aug 2012, 22:18

De juiste hoeveelheid (18 gram/volk) thymolkristallen los je op in spiritus. Dan leg je er een sponsdoekje van 15 x 15 cm in. Het sponsdoekje absorbeert de oplossing. Vervolgens laat je de spiritus verdampen. Als het doekje droog is knip je het doormidden en wikkel je het in plasticfolie.
Als je het gaat gebruiken leg je beide stukken aan de kanten op de toplatten.
Werkt heel goed.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door roosje2012 » vr 24 aug 2012, 17:43

SPIRITUS. is dat wat wij brandalcohol noemen? Van dat blauwe goedje? En een sponsdoekje, bedoel je een doekje in badstof? Ofwel echte spons? Indien dit werkt dan zal ik dat gebruiken. Stel je voor ik heb alcohol bon gout gekocht, waar ze liqueur van maken en zo. 50 euro/ liter. Ik schrijf dit recept al meteen op en wacht nog op je antwoordje. Dank je wel!
Roosje;

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door rostohar » vr 24 aug 2012, 21:35

Spiritus is blauw. Hoewel er ook witte is. Het wordt gebruikt in brandertjes onder rechauds e.d. Wij noemen het ook wel brandspiritus.

Sponsdoekjes zijn een soort schuimrubber doekjes van 16 x 16 cm, ongeveer 5 mm dik en kunnen goed vocht absorberen. Te koop in supermarkten en winkels met huishoudelijke artikelen zoals Blokker. Ze liggen vaak bij de keukendoekjes en afwasborstels. Ze zitten in pakjes en hebben verschillende kleuren.

Het begint nu op een huishoudforum te lijken. :D
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten