Hoe is de dracht bij jullie?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 04 mei 2013, 16:38

Vandaagin mijn kasten gekeken en de hoeveelheid nectar en stuifmeel viel mij eigenlijk tegen. Dat terwijl er twee hele grote bloeiende wilgen vlakbij de kasten staan en ook nogal wat fruitbomen. Geen echte boomgaarden, maar wel veel mensen et een aantal bloeiende fruitbomen in de tuin. Vlakbij ook een blauwe bessenkwekerij, die staan nog niet in bloei. Donderdag zag ik aan het einde van de middag dat ze met heel veel stuifmeel binnen kwamen.
Rondom het broednest wel wat nectar, niet super veel en in de honingkamer maar een raam met wat nectar. Ben ik te ongeduldig?

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door woutDR » za 04 mei 2013, 16:57

volk 1 :staat op 2 simplex broedbakken ,10 ramen BRIAS :hier veel stuifmeel ( licht en donkergeel, oranje, beige/bruin) ,nectar toch ook al wat , honingzolder staat er sinds vandaag op

volk 2 ; 1 simplex broedbak , nog maar 5 ramen BRIAS , komt wel binnen maar vliegen uiteraard veel minder
Laatst gewijzigd door woutDR op za 04 mei 2013, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door beethere » za 04 mei 2013, 17:28

Vergis je er niet in; het eerste broed loopt op veel plaatsen pas net een paar dagen uit; de winterbijen zetten nog alle zeilen bij om de switcht naar een groter volk te maken. Dit kost erg veel energie, en terwijl de eerste bijen uitlopen, vallen de winterbijen nu met bosjes om. nog een paar weekjes geduld; gaat goed komen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 04 mei 2013, 18:17

Het wordt een vreemd jaar is mijn voorspelling. De paardebloemen bloeien momenteel volop (standplaats Antwerpen; verder bloeit de schietwilg bloeit, de kers, de appel en esdoorn. Dus komende dagen nog volop nectar. Niettemin begint de linde ook al flink uit te lopen en ik zag de acacia ook nu voor het eerst uitlopen. Met andere woorden door het late voorjaar wordt het een heel erg compact drachtseizoen.
Bovendien beaam ik de ervaring van bovenstaande auteurs. Er zijn nog maar twee a drie weken jonge bijen. Deze winter twee broedstoppen geweest. De jonge bijen beginnen nu zo langzamerhand voor het eerst te vliegen.

Gr.
JP

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door jjmvaningen » za 04 mei 2013, 18:59

Hier in de Achterhoek bloeit de pruim, de kers de peer de sleedoorrn, de esdoorn en de paardebloem bijna tegelijk.
Da's absoluut zeker niet bebruikelijk. :think:
De appel moet nog beginnen (bijna!!).
Vuilboom is inmiddels ook al aan het bloeien.
Goede uitbouw honingkamers en (veel nieuwe) darren.
Ben benieuwd wat voor een honing dat eind mei gaat worden :P :P
groet, jacques

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door A.A. Staals » za 04 mei 2013, 19:13

Kantraam.
Hier beginnen ze te verzegelen. (nog even en dit raam weegt 4,5kg)




Ook carnica's zijn er vroeg bij.

ad staals

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Alex Mönch » za 04 mei 2013, 23:29

Heb vandaag ff 1 kast geopend om te kijken hoe het met de inkomende nectar gaat.
Zoals ik al verwachte,tegenvallend door de droogte.
Er bloeit hier genoeg,waar ze onder vochtiger omstandigheden,massaal nectar van halen.
De bloemen zijn open,maar door gebrek aan voldoende vocht geven ze niet zoveel veel als ze kunnen wanneer de grond voldoende vochtig is.....jammer.
Stuifmeel is geen enkel probleem onder deze omstandigheden.
Ik hoop dat het snel een aantal dagen veel gaat regenen en daarna gevolgd door warm broeierig weer, want als het zo door gaat zal de honing oogst eind mei tegen vallen.
De kast is een spaarkast met 2 broedkamers waarvan 15 ramen brias,met daarop een broedkamer met nu 5 ramen uitgebouwd en 5 nog steeds kunstraat.
Was er nu voldoende vocht in de grond geweest,dan was de broedkamer voor de honing al lang uitgebouwd en gevuld.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 mei 2013, 00:07

Tja....uh in 2011 hadden we een mega goed en vooral warm en droog voorjaar. Weet u het nog?
Ik heb toch het idee dat droogte op zich zelf niet een probleem hoeft te zijn. Zeker niet als het drachtbomen betreft. Die kunnen toch vaak wel water putten uit diepe grond. Het probleem is ook dat we eigenlijk nog nauwlijks warm weer hebben gehad. Al met al nu 1 a twee weken. Soms komen bijen er pas om elf a twaalf uur massaal uit, omdat het te koud is. Bijen hebben nog lang niet genoeg vlieguren gemaakt.

groet
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 mei 2013, 08:48

Hier valt de dracht erg tegen . De oorzaak hier zoek ik in de erge droogte . De planten zorgen eerst voor hun overleving en daarna pas voor nectar , het grondwater staat hier op ongeveer 2 meter diepte en de planten moeten het dan hebben van de capulaire stijging van het grondwater.

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 05 mei 2013, 11:31

Bij mij komt er wel wat honing binnen maar dat gebruiken ze zelf en de honingkamer is niet eens uit gebouwt ze zijn vandaan pas begonnen er aan
Ik zag net dat de kastanjer begint te bloeien
En tussen de peren hadden ze wel genoeg honing gehaalt maar ook weer tussen het broed
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten