Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » za 01 mar 2014, 12:02

Hallo allemaal

Eerder heb ik al eens vermeld dat de genetica van de zwarte bijen uit de populatie Chimay - Valenciennes door het Franse CNRS (Centre national de la recherche scientifique) onderzocht geweest is waaruit bleek dat enerzijds op het vlak van het mitochondriaal DNA de genetische vervuiling 14% van de onderzochte stalen betrof, anderzijds op het vlak van nucleair DNA deze vervuiling 6% over alle stalen heen betrof.

Ondertussen heb ik van een van mijn volken ook een biometrisch onderzoek van de vleugelindices laten doorvoeren. Het staal bestond uit 49 werkstervleugels welke geanalyseerd zijn met behulp van het programma CBeeWing. Het onderzoeksresultaat was positief: voor 73% van de geanalyseerde vleugels vielen de gemeten waarden binnen het melliferabereik. Volgende viel op:
  • Voor alle werksters voldeden de uiterlijke kenmerken aan de beschrijving van de zwarte bij door Ruttner;
  • Geen enkele vleugel overschreed de maximaal toegelaten waarde voor de discoïdaalverschuiving, zijnde 0;
  • Slechts 1 vleugel overschreed de maximaal toegelaten waarde voor de hantalindex, zijnde 0.925 (de vleugel had een waarde van 0.93 wat de overschrijding eerder verwaarloosbaar maakt);
  • 9 vleugels overschreden de (door CBeeWing) maximaal toegelaten waarde voor de cubitaalindex, zijnde 1.9; dat worden er echter nog maar 6 als je het criterium van Ruttner (2.0) hanteert. Verder valt op dat, hoewel enkele vleugels buiten het melliferabereik liggen, er tussen de gemeten cubitaalindices geen enkele significante uitschieter aanwezig is (wat wél het geval zou zijn moest er een betekenisvolle hybridisering aanwezig zijn).
Het globale resultaat is positief -70% is aan de universiteit onderscheiding- als je bedenkt dat het om koninginnen gaat welke bevrucht worden op een landbevruchtingsstation. Doch wellicht ligt de zuiverheid dus nog wat hoger, maar dat zullen toekomstige stalen moeten uitwijzen.

Uitgebreidere beschrijving van het onderzoek is te vinden op http://www.nordbiene.de/dunkle-biene-fl ... obe-1.html

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » za 22 mar 2014, 20:56

Hieronder enkele foto's van gisteren; na een natte voormiddag kwam dan toch nog af en toe het zonnetje piepen bij een graad of 12°C. Het zijn uiteraard zwarte bijen die poseerden voor de lens ;)

Groeten,
Dylan
Bijlagen
Vliegplank 2.JPG
Blik op de vliegplank
Vliegplank 1.JPG
Blik op de vliegplank
Skimmia.JPG
Skimmia
Sierpeer.JPG
Sierpeer
Klein hoefblad.jpg
Klein hoefblad
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

henkwim
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door henkwim » za 22 mar 2014, 21:08

Prachtige foto`s

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » zo 23 mar 2014, 12:35

Bedankt voor het compliment! Die foto's van de vliegplank waren snel getrokken, maar het kan vreselijk lang duren vooraleer die bijen een mooie pose aannemen bij het verzamelen van nectar en pollen. Gelukkig wordt geduld beloond ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 20 mei 2014, 19:52

Als ge er het internet op naslaat, dan zou de zwarte bij een onhandelbaar beestje zijn. Uiteraard is daar, indien men zoals bij andere ondersoorten / hybriden aan selectie doet, niets van waar. Om dat een keer te bewijzen, heb ik even met de bijen geposeerd ;) Ook een foto toegevoegd van de moer, een reinteelt van vorig jaar. Ik moest wel serieus bijsnijden om de foto's als bijlage toegevoegd te krijgen. Laat duidelijk zijn dat zwartjes evengoed zachtaardig en raatvast kunnen zijn als de andere ;)

Groetjes,
Dylan
Bijlagen
IMG_3856.JPG
De reinteeltmoer van het volk
IMG_3852.JPG
Ook zwarte bijen kunnen probleemloos geaaid worden ;)
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Ewout » di 20 mei 2014, 20:46

Leuk dat je dit met ons deelt, Dylan!
Even kritisch; ik zie toch nog wat ligustica invloeden. Als je de keuring van Mellifica zelf er naast zet weet ik niet of ze er doorheen komen:
Afbeelding

Overigens valt die reputatie over de zwarte bij op het internet wel mee, er zijn veel artikelen te vinden waarin ook de zachtaardigheid aan bod komt. Het is eerder een aanname door veel imkers. Er zijn ook veel imkers die niet lijken te begrijpen dat de zwarte bij een ras is, en scheren het over één kam met wat ook weleens de 'Hollandse bij' wordt genoemd. Maar Hollandse bij is doorgaans eerder synoniem voor bastaard...

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 20 mei 2014, 22:08

Ewout, ik ben me bewust van de gele ringetjes ;) Het determinatieblad dat je aanhaalt, hanteer ik zelf om uit te maken of er van een moer wordt verder geteeld of niet. Feit is dat wellicht niet alle bijen op de foto afkomstig zijn van de moer op de foto: een drietal weken geleden heb ik enkele broedramen van andere melliferavolken bijgehangen in dit volk voor de moerteelt. Enkele van die volken vertonen inderdaad iets meer gelige ringetjes dan wenselijk is, maar de grootmoeder van die moeren is dan ook niet in Chimay op bevruchting geweest, maar gewoon ergens in de Ardennen. Natuurlijk blijft Chimay ook (helaas) maar een landbevruchtingsstation, dat maakt dat het zeer kwetsbaar is voor hybridisering: er moet maar 1 imker slechte bedoelingen hebben om het voor de rest te verpesten, dat kennen ze in Kreverhille evenzeer. Desalniettemin heeft Mellifica een goede werking opgebouwd waarbij zeer veel aandacht besteed wordt aan selectie, zeker op raszuiverheid. Alle leden kunnen daarvan profiteren.

Dat de moer in kwestie geschikt is om van verder te telen, weet ik natuurlijk wel daar ik enerzijds de checklist van te voren bij dat volk ben afgegaan en anderzijds omdat het dit volk is waarvan het staal afkomstig is dat Kai Engfer onderzocht heeft. Volgens hem hadden alle toegezonden bijen het uiterlijk van een zuivere mellifera; de vleugelanalyses duidden wel op wat hybridisering, maar deze was niet significant: er waren immers geen uitschieters in de waarden voor cubitaalindex, iets wat wel zou moeten zijn indien er duidelijk sprake is van hybridisering.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » do 19 jun 2014, 17:22

Ondertussen is juni al voor bijna de helft voorbij, de koninginnenteelt loopt dus ook zo stilaan op zijn einde. Ondanks dat er veel tijd en werk in kruipt, is het volgens mij ieder jaar toch een van de mooiste bezigheden in de bijenteelt. Zeker als je op het einde beloond word met aan de leg zijnde koninginnen. Omdat de bestanden te groot zijn om als bijlage toe te dienen, kun je de foto's bekijken via onderstaande link.

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

De bijen op de foto zijn nog geen nakomelingen van de leggende moer, haar eerste eigen nakomelingen zullen pas volgende week geboren worden. De bijen die je nu ziet zijn de bijen waarmee de bevruchtingskastjes gevuld zijn en daar zitten naast zwarte ook wat carnica (F?) bijen bij.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door semar » vr 20 jun 2014, 10:35

mooie moertjes

Semar(Dominique)

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » vr 20 jun 2014, 11:25

Bedankt Dominique, ik zal hen het compliment overbrengen ;)
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten