Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door jjmvaningen » zo 15 jun 2014, 19:42

(mail van Romee van der Zee, zondag 15 juni 2014):

Beste imkers
Bedankt voor het invullen van de Monitor Uitwintering Bijenvolken 2014!
Een eerste verkenning van de data levert het volgende op:

1.De bijensterfte tijdens de winter lag voor de 1640 imkers die een formulier invulden op 8,45% (7,87-9,07). De getallen tussen haakjes geven de grenzen aan waartussen de gemiddelde sterfte voor Nederland met 95% zekerheid varieert.

2.Voor de 1616 imkers met maximaal 50 volken was de sterfte 8,86% (8,21-9,56).

3.De 1616 imkers met maximaal 50 volken oordeelden dat 11,53% (10,91-12,18) van hun volken zwak uitwinterde.

4.De wintersterfte bij imkers die de varroamijt niet bestreden verschilde niet significant van de imkers die de varroamijt wel bestreden. Binnen de groep imkers die wel bestreden kan er verschil zijn tussen het effect van de verschillende bestrijdingswijzen. Nadere analyse moet aantonen of dit wel of niet het geval is.

5.Koninginnenproblemen waren van grote invloed op het risico op bijensterfte.
- Naarmate het percentage ingewinterde volken met een jonge koningin toenam, nam de kans op sterfte af.
- Imkers met meer koninginnenproblemen in 2013 dan normaal, ondervonden een significant hogere wintersterfte.

6.In de postcodegebieden rond Utrecht, Arnhem, het Gooi, Tilburg en Hoogeveen-Dwingeloo was het risico op wintersterfte relatief zeer laag. In bijna alle postcodegebieden in Noord-Brabant, was het risico hoger dan gemiddeld, net als in Stadskanaal-Ter Apel en in bijna alle Limburgse postcodegebieden. Ook in het westelijk rivierengebied en rond (niet in) Amsterdam lag het hoger. Dat komt in hoge mate overeen met de uitkomsten van vorige jaren.

De bijensterfte was in periode dat ik monitor (sinds 2002-2003) nog nooit zo laag. Daarbij speelt ongetwijfeld de milde winter een belangrijke rol. Niet alleen voor de bijen, ook voor de varroamijt begon het broedseizoen in 2014 vroeg. Dat kan leiden tot een vroegere opbouw van een grote mijtenpopulatie dan gewoonlijk.
Onderzoek daarom nu de varroadruk in uw volken, en neem op tijd maatregelen!
Over enkele weken stuur ik u een overzicht van de internationale bijensterfte toe. De eerste resultaten wijzen op een lage sterfte vergelijkbaar met die in Nederland.
Het rapport met een uitgebreide analyse, waarbij ook nog andere factoren betrokken worden, verschijnt later dit jaar. Deze analyse kan afwijken van bovenstaande uitkomsten.

Met vriendelijke groet
Romée van der Zee

Nederlands Centrum Bijenonderzoek

Beeatrix
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » vr 20 jun 2014, 23:43

- Naarmate het percentage ingewinterde volken met een jonge koningin toenam, nam de kans op sterfte af.

Jonge koninginnen of jonge volken met jonge koninginnen in nieuwe kasten? Jammer dat er niet meer info is, want ik heb zo'n soort van theorie over het nut van zwermen/splitsen, maar zonder duidelijk bewijs blijft het allemaal nattevingerwerk :) .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8247
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Hans van der Post. » za 21 jun 2014, 00:21

Beeatrix schreef:-[..............] want ik heb zo'n soort van theorie over het nut van zwermen/splitsen, maar zonder duidelijk bewijs blijft het allemaal nattevingerwerk :) .


Je maakt me nieuwsgierig wat voor een theorie heb je over het nut van zwermen/splitsen?
!Hans.

Beeatrix
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » za 21 jun 2014, 01:35

Hans van der Post. schreef:
Je maakt me nieuwsgierig wat voor een theorie heb je over het nut van zwermen/splitsen?
Hallo Hans!

Voorlopig is het nog niks meer dan een heel vaag idee over hoe natuurlijk zwermen een natuurlijke en effectieve afweerreactie/bescherming zou kunnen zijn tegen mijten/ziektes/etc, en waarom een kleine jonge nazwerm het soms zo opmerkelijk goed doet. Als ik ooit echt ervaring heb met mijn toekomstige bijen kan ik er wellicht wel iets zinnigs over zeggen, maar op dit moment ben ik vooral heel geïnteresseerd in die onderzoeksgegevens. Ik vind het jammer dat er niet heel veel meer 'harde' cijfers beschikbaar zijn, want ik ben dol op dat puzzelen en hele Excel-sheets maken met draaitabellen en prognoses en dat soort dingen. Maar voorlopig heb ik er nog veel te weinig verstand van om echt conclusies te kunnen trekken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 jun 2014, 07:16

Beeatrix schreef: en waarom een kleine jonge nazwerm het soms zo opmerkelijk goed doet. .
In een natuurlijke bijenzwerm zitten niet veel mijten , en zullen voor de winter geen grote populatie hebben .Om deze reden komen die altijd goed de winter door .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Imkerij Witharen » za 21 jun 2014, 12:02

Kijk anders de film Bienen haltung in der ratation eens, daar is een heel mooie weergave van een methode die er voor zorgt dat de mijtpopulatie steeds gecontroleerd teruggedrongen word.

https://www.youtube.com/watch?v=n1bQ67L5ePg

Komt beetje in de buurt van de jonge zwerm, maar met terug zetten van oude volken op het einde van het seizoen, zodat er heel grote volken de winter in gaan.

Jannes

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Alex Mönch » zo 22 jun 2014, 00:45

Het is een mooie methode,maar je moet wel ruimte en kasten hebben om van al je volken schudzwermen te kunnen maken.
Dat zal voor veel imkers een probleem zijn net als de mooie methode Büchler.
Gelukkig kan het ook anders.

Beeatrix
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » zo 22 jun 2014, 01:14

@Jannes: die film ga ik morgen eens even kijken, klinkt interessant!

@Jaap v P: Maar veel of weinig varroa is maar 1 aspect als het gaat om gezonde bijen, toch? En misschien ga ik nou vloeken in de kerk (en off-topic :oops:), maar ik denk dat volken die ten onder gaan aan varroa, heel wat meer mankeerden. De varroamijt is immers een parasiet, en het laatste wat een parasiet wil is dat de gastheer sterft. Ik geloof werkelijk dat een kerngezond bijenvolk prima kan overleven zonder varroabestrijding. Probleem is dan alleen dat we door allerlei andere oorzaken nauwelijks meer kerngezonde bijenvolken hebben.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door semar » zo 22 jun 2014, 10:56

ja dat was vloeken in de kerk! :oops:

de parasiet is geevolueered met de aziatische honingbij, door de 'wapenwedloop' tussen parasiet en gastheer
is er een balans onze honingbij heeft die duizenden jaren evolutie niet meegemaakt en loopt daarop dus ook enorm achter.

De aziatische honingbij doet ook aan totaalzwermen, (dwz zwermen van ALLE bijen in het volk met achterlating van het broed waarbij de parasiet voor het grootste deel in het achtergelaten broed zit),
de europese honingbij doet dat beslist niet, die is geevolueerd om nroed te vertroetelen (iedere bij is in de winter imers nodig?).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Beeatrix
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » ma 23 jun 2014, 01:11

semar schreef:ja dat was vloeken in de kerk! :oops:

de parasiet is geevolueered met de aziatische honingbij, door de 'wapenwedloop' tussen parasiet en gastheer
is er een balans onze honingbij heeft die duizenden jaren evolutie niet meegemaakt en loopt daarop dus ook enorm achter.

De aziatische honingbij doet ook aan totaalzwermen, (dwz zwermen van ALLE bijen in het volk met achterlating van het broed waarbij de parasiet voor het grootste deel in het achtergelaten broed zit),
de europese honingbij doet dat beslist niet, die is geevolueerd om nroed te vertroetelen (iedere bij is in de winter imers nodig?).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik beweer ook niet dat iedereen zou moeten stoppen met bestrijding hoor, ik denk dat we dan weinig bijen overhouden. Maar mijn (leken!)boerenverstand zegt dat bestrijden nodig is als er daadwerkelijk sprake is van overmatig veel varroa. Als er geen tot nauwelijks varroa is, doet bestrijden wellicht meer kwaad dan niet bestrijden.

Als je naar de geafricaniseerde bij kijkt, die flink oprukt in de VS en daar fors geconfronteerd wordt met varroa zonder historie / evolutie met varroa, dan zie je toch dat die bij uiteindelijk de boel goed onder controle kan houden.

Zeg maar als ik uit mijn nek klets hoor, maar wat ik op de andere fora lees, geeft mij toch een beetje de indruk dat hoe zachtaardiger de bij (en hoe meer 'management' van de imker?), hoe meer problemen de mijt geeft. Hoe 'zwarter' en 'wilder', met als extreem voorbeeld dus de geafricaniseerde bij in de VS, hoe sneller geïnfecteerd broed zonder pardon het nest uit wordt gegooid, en hoe steviger wordt opgetreden tegen parasieten.

Ik las iets over een onderzoek (in Zweden, meen ik), waaruit bleek dat een behandeld volk alsnog kapot gaat aan 1000 mijten, terwijl een onbehandeld volk meer dan die 1000 mijten kan hebben en toch kan overleven.

Nogmaals: ik ben een leek en voorlopig lees ik heel erg veel. Ik vind het allemaal stikboeiend en ik probeer iets van een mening te vormen over allerlei zaken die bijen aangaan, maar ik beweer zeker niet de wijsheid in pacht te hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten