Darrenbroedig of niet ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Marcje » do 23 jul 2015, 23:10

Hoi iedereen,

Op 6 juli ben ik achter een nazwerm geweest en vandaag gekeken als de koningin aan de leg was....

Opvallend is dat er per raam ongeveer een 10 à 20 gesloten darrenbroed te zien is met daartussen veel eitjes in de cellen ......maar geen larfjes te zien, op een enkele dikke larf na ????

Is dit normaal voor een jonge koningin of is dit een teken dat ze darrenbroedig is ?

Alvast bedankt

groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door joselito » vr 24 jul 2015, 06:48

Het lijkt me dat ze darrenbroedig is, zeker als je meerdere eitjes per cel vindt. Dan zijn de werksters aan het leggen.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Marcje » vr 24 jul 2015, 08:24

Oei heb me verkeert uitgedrukt want per cel 1 eitje
Vond het raar dat ik hier en daar gesloten darrenbroed zag tussen veel met 1 eitje belegde cellen....
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Sjors en Wendy
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Sjors en Wendy » vr 24 jul 2015, 08:57

Het zou goed kunnen dat ze darrenbroedig is. Als een koningin onbevruchte eitjes in een werkstercel legt krijg je bultbroed, dit zou je moeten kunnen onderscheiden van normaal darrenbroed.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Marcje » vr 24 jul 2015, 22:33

Hoi Sjors en Wendy ,

Terug iets bijgeleerd :D want bultbroed kende ik niet :oops:

Na het bekijken van de link ben ik er vrij zeker van dat het geen bultbroed is , en is het terug wat duidelijker voor mij :D :D

Alvorens de koningin te vervangen ga ik 9 dagen wachten en kijken wat al die eitjes doen , en kan ik eventueel nog ingrijpen

Heb een vermoeden dat er werksters aan de leg zijn geweest en pas nu de koningin aan het leggen is

Ik hou jullie op de hoogte

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Egbert » za 25 jul 2015, 18:37

Ik heb ook zulk een raam in een volk. Als ik het mij goed herinner is dit in een schudzwerm, maar weet niet helemaal zeker.

Het raampje is slechts half uitgebouwd, maar de moer heeft wel reeds eitjes gelegd. Ook was over het gehele raam her en der een celletjes afgesloten. Bij mij gaat het over ongeveer 250 cellen schat ik.

In eerste instantie schatte ik ook bultbroed omdat de cellen iets verder uit de cel staat, maar ze waren niet groter...
Toen zag ik dat de cellen niet volledig zijn uitgebouwd. De bijen zweten niet genoeg was? :think: :think:

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Marcje » wo 05 aug 2015, 22:30

Marcje schreef: Alvorens de koningin te vervangen ga ik 9 dagen wachten en kijken wat al die eitjes doen
Hier ben ik dan terug en opmerkelijk is dat op bijna alle uitgebouwede ramen eitjes te zien zijn ( per cel één eitje ) , en sporadisch enkele larven of gesloten broed ????
Nu vraag ik mij af waar zijn de larven die ondertussen gesloten zouden moeten zijn van vorige controle ? ruimen de bijen dit op als het onbevruchte eitjes zijn, of ?????

Voor mij een raadsel en ga morgen deze koningin vervangen want het klopt niet volgens mij
Egbert schreef:Ik heb ook zulk een raam in een volk. Als ik het mij goed herinner is dit in een schudzwerm, maar weet niet helemaal zeker.

Het raampje is slechts half uitgebouwd, maar de moer heeft wel reeds eitjes gelegd. Ook was over het gehele raam her en der een celletjes afgesloten. Bij mij gaat het over ongeveer 250 cellen schat ik.

In eerste instantie schatte ik ook bultbroed omdat de cellen iets verder uit de cel staat, maar ze waren niet groter...
Toen zag ik dat de cellen niet volledig zijn uitgebouwd. De bijen zweten niet genoeg was? :think: :think:
Hoi Egbert,

Ik zie nu pas dat ik uw bericht had gemist :oops: en zit eigenlijk met zelfde probleem, al zijn bij mij de ramen wel uitgebouwd .... dus hier zal het niet aan het zweten van was gelegen zijn
Is er ondertussen al verandering ?

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Egbert » vr 07 aug 2015, 22:04

Vandaag pas weer in de kast gekeken en heb het raam niet meer gevonden. Zal dan dus wel goed gegaan zijn.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Marcje » za 08 aug 2015, 08:11

Dat is goed nieuws :D

Hier ondertussen een nieuwe moer laten inlopen, en nu is het wat afwachten als dit goed verlopen is

Toch blijf ik met de vraag zitten, wat is er gebeurd met de vele eitjes tijdens de controle van twee weken geleden, waar nu niks meer van te zien is , geen gesloten broed.......?
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Darrenbroedig of niet ?

Bericht door Hans van der Post. » za 08 aug 2015, 09:17

Marcje schreef:Dat is goed nieuws :D

Hier ondertussen een nieuwe moer laten inlopen, en nu is het wat afwachten als dit goed verlopen is

Toch blijf ik met de vraag zitten, wat is er gebeurd met de vele eitjes tijdens de controle van twee weken geleden, waar nu niks meer van te zien is , geen gesloten broed.......?
Eitjes worden opgegeten gezien in een observatiekast. :be2:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten