plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

plannen voor 2016

Bericht door Tieme » wo 14 okt 2015, 13:37

Een hele winter ligt nog voor ons. Voor imkers bij uitstek de tijd om na te denken over het komende seizoen en om nieuwe gereedschappen te verzinnen en te maken.
Ik zou het leuk vinden van gedachten te wisselen over wat we het komende jaar anders gaan doen.

Zo heb ik al ettelijke jaren het plan gehad om over te stappen op Dadant. En na verschillende keren proberen met 1 of twee kwasten ben ik nu tot de conclusie gekomen dat spaarkast voor mij wel net zo handig is.

Voor wat betreft de koninginnenteelt heb ik jaren gewerkt met moerloze volken, terwijl ik nu liever werk met een starter en moergoede pleegvolken.

In de winter kun je mooi evalueren en kijken wat er anders moet. Voor het komende jaar is mijn plan KI onder de knie te krijgen. Daar kan ik nu in de winter niet veel aan doen, behalve het bouwen van darren vliegkooien en andere kleine hulpmiddelen.

Waar gaan jullie mee aan de gang?

Groeten,
Tieme

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door johan » wo 14 okt 2015, 14:38

mijn plan is om in het voorjaar sterke volken (veel bijen en broed) te verkrijgen op het koolzaad en deze op het einde van de koolzaaddracht op te splitsen in 7 à 8 nieuwe volkjes. ik zou graag op het moment dat een deel van de volken op het koolzaad staan beginnen met moerteelt thuis zodat ik de afleggers een rijpe moerdop kan meegeven. als ik hiervoor 2 of 3 volken opoffer heb ik gelijk een hele hoop nieuwe volkjes.
2016 moet het jaar worden waarin ik wat efficiënter ga imkeren. het is misschien ijdele hoop, maar waar 2013-2014-2015 leerjaren waren met veel teleurstellingen en mislukkingen moet ik nu maar eens gaan leren uit al die fouten. een vooraf opgesteld en doordacht plan voor het ganse jaar moet mij daarbij helpen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » wo 14 okt 2015, 15:09

Tieme schreef:Zo heb ik al ettelijke jaren het plan gehad om over te stappen op Dadant. En na verschillende keren proberen met 1 of twee kwasten ben ik nu tot de conclusie gekomen dat spaarkast voor mij wel net zo handig is.
Wat ik ook verander, mijn Dadant kasten gaan hier nooit meer buiten, één broedbak vind ik zalig. De broedbaken hebben nu ook geen afstandhouders meer.Deze staan op de ramen. Daardoor kan ik de ramen schuiven nadat ik de buitenste eruit gehaald heb. Dit maakt het nakijken eenvoudiger en het gaat sneller.
Ik ben op het moment enkele open bodems aan het maken voor mini plus kastjes. Zodat ik ook hier kan controleren en behandelen.
De methode van Dr. Pia Aumeier wil ik volgend jaar verder in de praktijk brengen.

Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Philipa » wo 14 okt 2015, 15:17

Als beginner ben ik blij dat mijn bijen de winter gehaald hebben, dus mijn eerste plan is mijn beide volken de winter door te krijgen!
Maar aangezien ik een beginner ben met ambities, ga ik deze winter nog 5 segenbergers bij halen. Een segenberger heb ik al, de tweede kast is geleend van mijn mentor, dan kan ik deze terug geven en heb ik dus 6 segenbergers dan.
Ook heb ik nog een DBplus kast staan, daarin is afgelopen jaar vanalles verkeerd gegaan, zodat ik deze alsnog kan gaan bevolken. Eigenlijk wilde ik helemaal op DB plus kasten overgaan, maar ze zijn zo schreeuwend duur! De aanschafprijs is dan ook doorslaggevend geweest. Op toch bij segenberger te blijven, hoewel ik geloof dat de DBplus kast de betere kast is.

Wel wil ik komend jaar bij de kasten die ik bij ga kopen geen honingkamers meer gebruiken, maar een broedkamer als honingkamer gaan gebruiken. Mocht dat toch tegen vallen hoef ik alleen wat bodems en daken te kopen en heb ik er weer een aantal kasten bij.

Tja, dan ga ik nog het dilemma hoe ik die nieuwe kasten ga vullen, 2productievolken wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk aantasten, dus wellicht een aantal volken bij kopen... Maar daar ben ik totaal nog niet uit.

Ten slotte wil ik in mijn bijenweide zeker nog een 100 lavendelplanten zetten, en de boel frezen om in het voorjaar te gaan zaaien zodat er ook bij de kasten wat te halen is. Niet dat dit nodig is, maar meer voor de imker zijn geweten :lol:

2016 zal voor mij verder vooral een leerjaar worden!

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door JackC » wo 14 okt 2015, 18:42

Hallo Joselito, je geeft aan een aantal zaken te gaan doen volgend jaar, als laatste geef je aan met een duidelijke link de methode van Pia verder in de praktijk te gaan brengen: dit lijkt me in tegenspraak met je eerdere voornemens aangezien zij altijd werkt met dubbele broedkamers en niets moet hebben van mini...wat dan ook.
Over de afstandshouders: heb je het dan over Hoffmanramen? Daar zou ik zelf ook graag op overstappen, maar heb ze voor Simplexmaat nog niet gevonden.
groet,
Jack

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » wo 14 okt 2015, 19:12

joselito schreef:
Wat ik ook verander, mijn Dadant kasten gaan hier nooit meer buiten, één broedbak vind ik zalig. De broedbaken hebben nu ook geen afstandhouders meer.Deze staan op de ramen. Daardoor kan ik de ramen schuiven nadat ik de buitenste eruit gehaald heb. Dit maakt het nakijken eenvoudiger en het gaat sneller.

Ik ben op het moment enkele open bodems aan het maken voor mini plus kastjes. Zodat ik ook hier kan controleren en behandelen.

De methode van Dr. Pia Aumeier wil ik volgend jaar verder in de praktijk brengen.
Jack, deze punten stonden los van elkaar :)
Met de methode van Pia bedoel ik afleggers maken met slechts één raam met broed en dit combineren met koninginnenteelt.

Ik werk met Dadant, dus de broedbak is dubbel zo groot als Simplex of Duitse Normaal maat, vandaar één broedbak.

De broedramen zijn eigen bouwsel en hebben beugels aan de zijkant
Bijlagen
001.JPG

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Jaap v.Popering » wo 14 okt 2015, 19:35

joselito schreef: Ik ben op het moment enkele open bodems aan het maken voor mini plus kastjes..
Deze hebben toch een open bodem van ongeveer 2/3 van de bodem oppervlakte ??

Jaap v P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » wo 14 okt 2015, 19:44

Jaap v.Popering schreef: Deze hebben toch een open bodem van ongeveer 2/3 van de bodem oppervlakte ??
Ik heb houten, en die hebben wel verluchting maar geen schuif. Daarvan heb ik er enkele nodig voor de kastjes die overwinteren. De varrox verdamper moet eronder gaan en het moet afsluiten.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » do 15 okt 2015, 09:04

joselito schreef:De broedramen zijn eigen bouwsel en hebben beugels aan de zijkant
Mooi systeem Joselito.
Dopnagels aan de zijkanten van ramen maken het in- en uitnemen van ramen vast ook een stuk eenvoudiger.

Volgend jaar ga ik zelf over op houten Dadant bijenkasten en mini plus om een aantal dezelfde redenen die jij noemt:
- mini plus sluit mooi aan op Dadant - na een aantal jaar met kielers gemodderd te hebben zie ik mini plus als een meer praktisch systeem;
- 1 broedkamer natuurlijk;
- hout ipv kunststof - heeft nu mijn voorkeur;
- geen afstandhouders, maar ook zeker geen Hoffmanramen want die kitten bijen mogelijk te zeer aan elkaar.

Wat is in jouw ervaring het voordeel van beugels ten opzichte van de stalen dopnagels als afstandhouders op de ramen?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door joselito » do 15 okt 2015, 09:28

FrancA schreef: Wat is in jouw ervaring het voordeel van beugels ten opzichte van de stalen dopnagels als afstandhouders op de ramen?
Ik heb een tijdje gekeken wat er op de markt is en vond dit het eenvoudigste. Van middelpunt tot middelpunt heb je minstens 35 mm nodig. De beugels zijn 10 mm dus de zijlat moet 25 a 26 mm breed zijn. De zijlatten hebben zo ongeveer dezelfde breedte als de boven- en onderlat. De beugels zijn zo aangebracht dat ik het raam kan draaien. Op de foto zijn de voorste links en de achterste rechts.
De binnenkant van de kast is 450 mm, gedeeld door 12 is dat 37 mm dus aan de zijkant heb ik een beetje speelruimte waardoor het buitenste raam er gemakkelijker uitkomt.
De veiligheidsknopjes op de hoeken van de ramen zorgen ervoor dat ook aan de zijkant er altijd een bijenruimte (5 mm) is en ik geen bijen plet bij het uitnemen van de ramen.
Bijlagen
001 (2).JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten