Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bijenman
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 14:23
Imker sinds: 1985
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Bijenman » ma 14 dec 2015, 14:18

Geachte Imkers ik had een vraag over het gebruik van oxaalzuur bij de huidige hoge buiten temparaturen,druppelen we nu wel of niet bij deze temperatuur of kan ik beter wachten op vorst zodat de bijen in een bolvom zitten. :hive:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Bart de Coo » ma 14 dec 2015, 14:22

De druppelaars hebben allemaal hetzelfde probleem als jij: het is veel te warm om te druppelen. Wachten op vorst inderdaad, of anders de weersvoorspellingen en buitenthermometers checken, zodat je misschien 's morgens vroeg aan het werk kunt. De tijd begint volgens mij wel een piepklein beetje te dringen.

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Tieme » ma 14 dec 2015, 14:38

Misschien ruimte in een koelcel huren? Kunnen de bijen mooi op tros en dan kan het oxaalzuurdruppelen beginnen.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » za 19 dec 2015, 20:08

Wie heeft er al de druppelmethode toegepast deze winter? Ik had gedacht omdat de bijen niet in wintertros willen om ze dan maar te besproeien met een plantenspuit langs boven! Heeft iemand hier ervaring mee?

MVG CP

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door johanwichink » za 19 dec 2015, 21:56

Primus schreef:Wie heeft er al de druppelmethode toegepast deze winter? Ik had gedacht omdat de bijen niet in wintertros willen om ze dan maar te besproeien met een plantenspuit langs boven! Heeft iemand hier ervaring mee?

MVG CP
Vandaag 16 volken gedruppeld/verdampt met de cursisten van dit jaar, eerst een analyse uitgevoerd bij enkele volken, 1 volk had al een klein stukje gesloten broed en 1 volk open broed, de volken zaten niet echt aan de tros maar bleven wel in de straatjes zitten en hebben we er rekening mee gehouden dat de straatjes langer en meer waren dan als ze echt op de tros zitten en de hoeveelheid per straatje aangepast op 4 ml.
Mijn advies, als de temperatuur het in de vroege morgen of avond het enigszins toelaat neem dan je kans want de moeren blijken dit jaar al vroeg actief te zijn.

Johan Wichink

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » za 19 dec 2015, 22:37

Primus schreef:Wie heeft er al de druppelmethode toegepast deze winter? Ik had gedacht omdat de bijen niet in wintertros willen om ze dan maar te besproeien met een plantenspuit langs boven! Heeft iemand hier ervaring mee?

MVG CP
Ik heb gesproeid op 1 Okt en 1 Nov, en ga dit na de kesrt weer doen.
Ik denk dat sproeien met dit warme weer beter werkt, omdat je fijne druppeltjes sproeit (niet nevelen !!)
Je raakt dan de bijen beter, de bijen likken elkaar weer droog.
als de bijen niet op de tros zitten, valt een straaltje uit een injectie spuit door het volk heen, en komt voor een deel op de lade terecht.
Nadeel van sproeien is dat je de hoeveelheid erg moeilijk kunt bepalen. Met druppelen moet je 5ML per straatje toedienen.
als je een knijpsproeier gebruikt kun je even meten hoeveel vloeistof je eruit knijpt na bv 10 X knijpen. Op het volk kun je dan tellen tot je de gewenste hoeveelheid hebt gespoten.

Zie ook dit artikel:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 54#p192151

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » za 19 dec 2015, 23:01

Kroese schreef:
Primus schreef:Wie heeft er al de druppelmethode toegepast deze winter? Ik had gedacht omdat de bijen niet in wintertros willen om ze dan maar te besproeien met een plantenspuit langs boven! Heeft iemand hier ervaring mee?

MVG CP
Ik heb gesproeid op 1 Okt en 1 Nov, en ga dit na de kesrt weer doen.
Ik denk dat sproeien met dit warme weer beter werkt, omdat je fijne druppeltjes sproeit (niet nevelen !!)
Je raakt dan de bijen beter, de bijen likken elkaar weer droog.
als de bijen niet op de tros zitten, valt een straaltje uit een injectie spuit door het volk heen, en komt voor een deel op de lade terecht.
Nadeel van sproeien is dat je de hoeveelheid erg moeilijk kunt bepalen. Met druppelen moet je 5ML per straatje toedienen.
als je een knijpsproeier gebruikt kun je even meten hoeveel vloeistof je eruit knijpt na bv 10 X knijpen. Op het volk kun je dan tellen tot je de gewenste hoeveelheid hebt gespoten.

Zie ook dit artikel:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 54#p192151
Henny Kroese,

Spuit je dan gewoon boven over de raten of haal je alle raten eruit om ze zo te sproeien?

MVG CP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Kroese » za 19 dec 2015, 23:51

Primus schreef:
Henny Kroese,

Spuit je dan gewoon boven over de raten of haal je alle raten eruit om ze zo te sproeien?

MVG CP
Nee, ik trek die volken niet uit elkaar in de winter, dat is een heel slecht idee.

Net als druppelen sproei ik tussen de straatjes.
als je een knijpsproeier gebruikt kun je even meten hoeveel vloeistof je eruit knijpt na bv 10 X knijpen. Op het volk kun je dan tellen tot je de gewenste hoeveelheid hebt gespoten.

Is net zo makkelijk als druppelen, en je hebt binnen de minuut de dekplank of plastic er weer op.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Bart de Coo » zo 20 dec 2015, 00:07

Hennie,

Dit is geniaal. Ik zat echt omhoog. Hoe moet ik nou bestrijden met deze temperaturen??? Ik heb helemaal geen zin in verdampingstoestellen en het bijbehorende gedoe. Gewoon zo dus. Geniaal.

Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » zo 20 dec 2015, 10:46

Kroese schreef:
Primus schreef:
Henny Kroese,

Spuit je dan gewoon boven over de raten of haal je alle raten eruit om ze zo te sproeien?

MVG CP
Nee, ik trek die volken niet uit elkaar in de winter, dat is een heel slecht idee.

Net als druppelen sproei ik tussen de straatjes.
als je een knijpsproeier gebruikt kun je even meten hoeveel vloeistof je eruit knijpt na bv 10 X knijpen. Op het volk kun je dan tellen tot je de gewenste hoeveelheid hebt gespoten.

Is net zo makkelijk als druppelen, en je hebt binnen de minuut de dekplank of plastic er weer op.
Mijnheer Kroese,

Wijze raad, daar hebben zowel geroutineerde als beginnende imkers iets aan.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten