Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Frank Olde Daalhuis » zo 21 feb 2016, 18:00

Ik heb mijn eerste volkje ingewinterd op 1 broedkamer + honingkamer. De honingkamer heb ik er op laten staan omdat er een klein voorraadje eigen honing in zat, maar te weinig om te slingeren. Uiteraard wel bijgevoerd met suiker, en voor een paar weken terug bijgevoerd met suikerdeeg (ik weet niet of dat echt nodig was, het zal de onzekerheid van een beginneling zijn..)

Voor de duidelijkheid, de HK staat bovenop BK, zoals deze in augustus stond, niet eronder zoals men 's winters wel eens doet.

Ik zou graag vroeg in het voorjaar de honingkamer willen verwijderen, maar hoe voorkom ik dat er al broed in de HK-raampjes zit?
De eerste 2 weken is het nog dramatisch qua weer, maar zodra het water beter word zou ik actie kunnen ondernemen
* Zou ik de honingkamer onderop kunnen zetten? Het broed kan uitlopen, en eventueel de voerramen opkrassen zodat het opnieuw opgeslagen word, maar dan nu in de BK die bovenop staat?
* Rooster plaatsen tussen BK en HK, met het risico dat ze tijdens een koude periode / nacht op tros gaan zitten bovenin de HK en de koningin buiten gesloten word?
* Of gewoon zo laten zoals het is, en hopen dat het niet zo'n vaart zal lopen met broed in de HK

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Dirk Blanken » zo 21 feb 2016, 18:26

Voor de bijen is het het beste om de honingkamer te laten zitten.
Later als er flink broed is ook in de hk de hk onderzetten(ev. openkrabben van de 4 of 5 binnenste ramen en dan een moerrooster met een nieuwe hk op.
Later uitbreiden met een broedkamer ertussen en daarbij het broed verdelen uit de broedkamers.

De onderste hk weghalen in het volgende voorjaar.

Dirk.
dertiende

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Frank Olde Daalhuis » ma 22 feb 2016, 12:28

Dirk Blanken schreef:De onderste hk weghalen in het volgende voorjaar.
Bedankt voor je reactie Dirk,

Ik zit dan wel het hele seizoen met die HK onder BK's, lijkt me ook niet erg praktisch, zijn er geen andere opties?

Martijn81
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 22:52
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Martijn81 » ma 22 feb 2016, 14:05

Ik (het is mijn eerste jaar) hen dezelfde situatie. Ik was van plan om als de temperatuur het toelaat. Hare majesteit eventueel met raam(pjes) broed en al onder het Moerrooster te verhuizen. Of ga ik dan nog andere problemen krijgen?
Hoor het graag.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 feb 2016, 14:21

Bij de eerste controle de koningin onder een moerrooster , en de aanwezige raampjes met wintervoeding bij de eerste dracht verwijderen .

Bovendien imker ik zelf met de standaard simplex raampjes en imker met een Bk plus HK als broedkamers .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Dirk Blanken » ma 22 feb 2016, 21:28

Jaap wat doe je dan met al die raampjes met vaak gedeeltelijk oud wintervoer en bovendien jong gehaalde honing en vaak al wat broed? dat is namelijk het probleem.
Weggooien in het seizoen waarin ze dat ze het hard nodig hebben???

Beter lijkt mij wat geduld, het is gewoon een verkeerde beslissing geweest die hk met wat honing had men beter onder gezet.

Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Dirk Blanken » ma 22 feb 2016, 21:47

Als je iets doet met bijen moet je vooruit denken.
Als je een honingkamer opzet of laat zitten bovenop moet je je verplaatsen naar 5 á 6 maanden later wat doe ik dan.

Dan doe je dat niet of je beslist dan dat je de honingkamer gewoon wilt laten zitten omdat de ontwikkeling van het volk en al dat voer daarbij nodig is.

Ga altijd uit van de bijen en koop een andere hk als je die nodig hebt bovendien kan je er straks gewoon een MR op zetten met een nieuwe HK en honing gaan halen.

Dirk
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 feb 2016, 22:00

Dirk Blanken schreef:Jaap wat doe je dan met al die raampjes met vaak gedeeltelijk oud wintervoer en bovendien jong gehaalde honing en vaak al wat broed? dat is namelijk het probleem.
.
Het overschot aan wintervoer haal ik er uit en geef dat later aan de kunstzwermen of broedafleggers . Bovendien haal ik niet alles weg onder een moerrooster want zij hebben ook voedsel nodig voor zichzelf en het verzorgen van het broed . Raampjes met nieuwe honing zitten er dan nog niet in .

Jaap v P

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door Frank Olde Daalhuis » di 23 feb 2016, 10:36

Dirk Blanken schreef:het is gewoon een verkeerde beslissing geweest die hk met wat honing had men beter onder gezet.

Dirk.
Inderdaad.. lesje geleerd, beter niet weer doen op deze manier

Ik ga denk ik de werkwijze van Jaap volgen, bij de eerste gelegenheid met mooi weer MR plaatsen. 3 weken later zou alle broed uitgelopen moeten zijn en kan ik tegen de tijd dat je normaal de 1e HK zou plaatsen (bloei wilde kers?) raampjes verwisselen voor lege.
In de HK zitten denk ik 5 à 6 raampjes met wintervoer, meer niet. 2 daarvan zou ik als bouwraampje (darrenraatmethode) kunnen plaatsen in de BK (2 kantramen verwijderen, ruimte geven)

Honingkamers hoef ik trouwens niet te kopen Dirk, ik maak ze zelf, vorig jaar uit Douglas dit winter een paar uit Red Cedar. Hoekverbinding d.m.v. zwaluwstaart-verbinding, komt geen schroef of spijker aan te pas.
IMG_4158.JPG
IMG_4159.JPG

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Honingkamer verwijderen bij voorjaarsinspectie

Bericht door imker Marinus » di 23 feb 2016, 11:36

Jaap v.Popering schreef:
Dirk Blanken schreef:Jaap wat doe je dan met al die raampjes met vaak gedeeltelijk oud wintervoer en bovendien jong gehaalde honing en vaak al wat broed? dat is namelijk het probleem.
.
Het overschot aan wintervoer haal ik er uit en geef dat later aan de kunstzwermen of broedafleggers . Bovendien haal ik niet alles weg onder een moerrooster want zij hebben ook voedsel nodig voor zichzelf en het verzorgen van het broed . Raampjes met nieuwe honing zitten er dan nog niet in .

Jaap v P
Jaap, die raampjes met voer, moeten die in de vriezer bewaard worden? Of kan het ook wel buiten de vriezer goed blijven?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten