HKramen niet uitgebouwd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 11:38

:be7: :be7: Hallo allen , het is me een groot genoegen om met jullie te zijn, want soms pieker ik iets te veel over de bijen , goed!
ik heb mijn volk gister bekeken en mag als trotse hoedster melden dat er 4 ramen broed aanwezig zijn en er vlijtig / driftig veel kleurtjes stuifmeel en nectar binnen komt. aan dracht geen tekort voor mijn ene volk .
En dat is nou net mijn punt . vorig jaar eind mei een vegertje begonnen, 2 raampies.Vol verbazing en respect hebben ze zich wonderlijk al het nieuwe kustraat uitgebouwd , inclusief een hele 2e broedkamer uitgebouwd. In geen 3 weken klaarrrrr, toen begon de linde dracht.. Tjongejonge hoe is het mogelijk,... de honingzolder er maar op ....! :oops: :drool: :shifty: ik schaamde me een beetje omdat ik merkte dat gulzigheid de boven toon kreeg.

de linde (hoofd) dracht liep op zijn einde en de inwintering begon.De 2e broedkamer volledig gevuld met honing het was niet te tillen . Maar niks in de honingkamer, zelfs niet uitgebouwd.
.. ik begrijp dat het jonge bijen% nu nog veel te laag is . Eerst maar lekker groot , sterk en gezond zijn.
Nu vraag ik me af , ..zou er iets mis zijn met dat kunstraat? Wanneer is ongeveer het gezondste moment dat die zolder er op kan? er staat zoveel dracht dat opklappen staat, die meiden worden gek !!! :dance: :be9: :be9: :P :drool: of Moet ik gewoon niet piekeren hierover want dat regelt het volk zelf wel.
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 apr 2016, 11:57

Heb je onder de bak met kunstraat een moerrooster gebruikt? Ja ? Dit is de oorzaak dat in de HK niet wilde bouwen.
Neem aan dat in de onderbak geen broed zit.
Het volk zit VOL voer haal nu als het kan aan weerszijde van het broednest twee ramen met voer weg en hang deze in de onderbak.
Twee lege ramen uit de onderbak hang je naast het broednest. Een week later twee ramen met kunstraat naast het broednest en de voeramen verhuizen weer naar de onderbak.
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 13:10

Hoi Hans, in de onderste bak, BK 1: 1voerraam, 1 voer en stuifmeel, 1 heel raam geslotenbroed , 3x BRIAS, 2 ramen met lege glimmende cellen boog stuifm en puntjes voer en 2 ramen voer. De 2e BK alleen het wintervoer ! . :roll:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 13:12

Heb je onder de bak met kunstraat een moerrooster gebruikt? Ja ? Dit is de oorzaak dat in de HK niet wilde bouwen.
:think: :oops: JA ik heb een moer rooster gebruikt
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 13:21

gewist
Laatst gewijzigd door sikkie68 op ma 04 apr 2016, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door Hans van der Post. » ma 04 apr 2016, 13:35

sikkie68 schreef::be1: Als ik het goed begrijp, moet ik het meeste voer onder het broed proberen te krijgen en ruimte geven voor as broed :)
Ging ervan uit dat het broed in de bovenbak zat. Wat nu? Je kunt van vier ramen die boven het broednest hangen vanaf het midden van het raam naar de onderlat ontzegelen. De bijen gaan dan dit schoonmaken zo komt dan ruimte vrij om daar een broednest te maken. Je houd pas bijen je hebt geen lege broedramen in voorraad anders zou je in de volle bovenbak vier lege ramen kunnen hangen.
!Hans.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 13:43

okee!!, ik heb t begrepen. :P ik hou je op de hoogte .
Die gedachte heeft al door mijn hoofie gespookt omdat voerramen een soort barierre zijn . Dank je wel.
mvr zoemmmie groeten :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door semar » ma 04 apr 2016, 13:51

een kunstzwerm van 3 ramen na 3 weken 2 br baken uitgebouwd, en beging lidedracht een kunstraat honingbak op moerrooster geplaats?

heb ik de situatie goed begrepen?

na 3 weken zijn de 2 br bakken wel uitgebouwd maar nog lang niet vol broed,
hooguit 1 br bak (na drie weken) en zelfs dat lijkt me veel voor een afleggertje van 2 ramen.
dan geef je ze nog meer ruimte waarbij ze het broed moeten verlaten om de gewenste bouwtemparatuur te krijgen,
óf ze kunnen de ongebruikte cellen van de 2e broedkamer gebruiken.
de meeste volken zullen dan de honing dichtbij (in de broedbakken opslaan) en zo snel mogelijk omzetten in bijen,
het volkje wil op volle sterkte komen ivm de winter.
zat er geen honing in de broedbakken?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door sikkie68 » ma 04 apr 2016, 14:21

Nou en of Semar,10 Broedramen VOL , tot aan het KONINGINNEROOSTER .... STOM he van mij, n beginner in actie! :oops: . maar goed ik heb toen een 4 tal broedramen geslingerd en terug gezet als lik ramen, ook die hebben ze weer schoon gemaakt en gevult en verzegeld..en dit nog voor de Mierenzuur behandeling. MIJN SUPERBIJEN :P
8 straten Ingewinter, maar op tros was het kleiner hoor 7 straatjes ( oxalen). Nu is er Veel wintervoer boven het broed, dat ga ik dus zoals Hans me aanraden, voorzichtig centraal ontzegelen, zodat ze centraal naar boven kunnen expanderen. :be9:
ik wil ze ook van die twee oude ramen af hebben, weg er mee . Die nu nog vol broed zitten . op die plek op de plank ,zag ik de meeste varroa naar beneden donderen AAAAHHHH dat zal wat worden straks als het broed uitkomt! Varroa explosie :o :?
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: HKramen niet uitgebouwd

Bericht door joselito » ma 04 apr 2016, 14:49

sikkie68 schreef:Hoi Hans, in de onderste bak, BK 1: 1voerraam, 1 voer en stuifmeel, 1 heel raam geslotenbroed , 3x BRIAS, 2 ramen met lege glimmende cellen boog stuifm en puntjes voer en 2 ramen voer. De 2e BK alleen het wintervoer ! . :roll:
Ik zou gewoon de tweede broedbak met uitsluitend voedsel wegnemen en een honingzolder in de plaats zetten met rooster ertussen.
De koningin heeft nog voldoende plaats om te leggen in de onderste bak. Pas als ze broed heeft op 8 ramen kun je een tweede broedbak eronder zetten en eventueel het broed verdelen, 4 ramen onder en 4 ramen boven.
Het gevaar is als je dat niet doet dat ze het voedsel naar de honingzolder gaan verplaatsen en je oud voedsel van vorig jaar gaat slingeren :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten