Volksvermeerdering met nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:
Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door cklander » do 07 apr 2016, 10:04

Hallo allemaal,

Ik krijg half juni 2 nieuwe raszuivere moeren. Ik wil daar 2 nieuwe volken van maken. Wat is de beste wijze om dit te realiseren?

Ik was zelf aan het denken om per moer een 4 of 6 ramer te nemen, daar een raam voer, raam stuifmeel, een raam water en een raam kunstraat te nemen. Vervolgens 3 raampjes jonge bijen af te slaan van een en de kast een aantal uren op een donkere plek te zetten voor het moerloos worden. Vervolgens de nieuwe moer in een kooitje met deeg erin hangen en de kast verplaatsen naar een andere standplaats en het vlieggat 's avonds openen.

Gaat dit zo werken? Of kan ik beter iets anders doen? Is het beter om voor of na de aanname een varroa behandeling doen met mierenzuur of oxaalzuur?

Dank jullie wel voor jullie reacties.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door peter h » do 07 apr 2016, 10:31

cklander.

Ik heb het volgende gedaan vorig jaar.
10 nieuwe P-moer ingevoerd en uitgewinterd op 20 simplex ramen.
Dit waren bevruchte eiland moeren die aan de leg waren.

Zo vroeg mogelijk een aflegger gemaakt.
De nieuwe koningin gewoon laten bevruchten thuis en een volkje laten opbouwen.
Voor er gesloten broed is behandelen tegen varoa.

Als de ras zuiveren koninginnen komen de eerste koningin verwijderen en de ras zuiveren koningin DIRECT invoeren met kluisje en voerdeeg en natuurlijk het lipje verwijderen.
Zeker geen uur wachten ander gaan ze redcellen maken en wordt de nieuwe koningin niet aanvaard.

Daarna na 2 dagen kijken of het kluisje leeg is en eruit nemen.
NIET gaan zoeken naar de koningin en het volk zeker 14 dagen met rust laten.
Als je weet de deze koningin uitlopende broed heeft kan je ze gaan opzoeken eerder is gevaarlijk i.v.m. inballen en afsteken.
gr. Peter

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door cklander » do 07 apr 2016, 10:48

Goedemorgen Peter,

Dank je wel voor je reactie. Mijn bedoeling is echter om 2 nieuwe volken te maken met deze P moeren.

Wat kan ik dan als beste doen?

Gr. Chris

Frank Olde Daalhuis
Berichten:68
Lid geworden op:di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds:2015
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica P en F1
Locatie:Losser
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door Frank Olde Daalhuis » do 07 apr 2016, 11:22

Zo vroeg mogelijk een aflegger gemaakt.
2 afleggers maken?


Vind het knap om je als beginner (met direct al 5 volken (!) ) te 'wagen' aan zulke, kostbare?, zaken.

Ik heb zelf 1 volkje ingewinterd en ga daar proberen een beetje honing van te oogsten en daarbij enkele volkjes bij op te kweken.. zal nog wel een tijdje duren voor ik me druk maak over rasmoeren e.d.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door Tieme » do 07 apr 2016, 11:44

Wat ik altijd doe bij het invoeren van moeren is het volgende:

Neem een 6-ramer. Zet daarin:
1 raam voer en
4 ramen met broed en bijen en
1 raampje met kunstraat.
Klop nog een extra raam bijen af en laat een half uur naar hun oude kast staan om de vliegbijen kwijt te raken.
Voer dan de moer in met kooitje.
Laat het lipje 1 dag dicht,
en maak het lipje de tweede dag open.
Goed voeren met deeg (niet met suikerwater ivm roverij).

Gebruik wel bijen van hetzelfde ras en de volken waar je ze uithaalt mogen niet in zwermstemming zijn!. dan gaat het goed.

Ik heb hiermee altijd veel succes. Vorig jaar 17 van 17 goed.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door cklander » do 07 apr 2016, 11:57

Beste Frank,

Dat begrijp ik. De reden voor mij om naar rasmoeren te kijken, is dat ik zeer zachtaardige volken wil: ik heb de volken midden in een woonwijk staan, vlak naast een doorgaande weg. De sklenarlijn G10 is uitermate zachtaardig, dat zijn de 2 rasmoeren wat ik heb besteld. Dusdanig zachtaardig, zoals ik begrijp, dat er zeer weinig tot geen kans is dat je wordt gestoken in geval een raam uit je handen zou vallen... niet dat ik van plan ben om met raampjes te strooien o.i.d.. Ik wil niemand tot last zijn of klachten krijgen.

Daarnaast ben ik van mening dat op het moment dat je meer volken hebt, beter de verschillen tussen de volken kunt zien en daarnaast e.e.a. kunt 'uitproberen'. Zo raadde een bevriend imker mij aan om de Rensonmethode toe te passen. Dat kan ik nu met enkele volken doen, en andere volken op een 'normale manier' (2 bk / maken van afleggers e.d.). Daar had ik overigens ook een vraag voor gesteld op het forum, maar helaas nog geen reactie gekregen, komt misschien nog wel.

Gr. Chris

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door johan » do 07 apr 2016, 12:35

je kan ook een kunstzwerm maken.. een aantal ramen met voer en stuifmeel, maar ZONDER broed en met opzittende bijen in een kast hangen (mag van verschillende volken zijn) enkele uurtjes donker wegzetten en vervolgens de koningin in een kooitje met suikerstop invoeren. Na 3 dagen buiten opstellen, intussen voederen met suikeroplossing of verdunde honing. Kwestie van ze bezig te houden en af te leiden van de moer.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 apr 2016, 12:37

Ik zou het niet wagen: veel beter is om een aflegger doppen te laten trekken, die dan na 11 dagen te breken (hopeloos moerloos).
Vervolgens de moer invoeren via kooitje. Om de week controleren of er geen doppen worden aangezet.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door Hans van der Post. » do 07 apr 2016, 13:45

Ok een schudzwerm! Bijen kun je uit de honingkamers halen. Geen last van moer zoeken geen last van darren. Hou niet zo van die oude bijen, je kunt ze wel af laten vliegen maar dan vliegen ook de tiendaagse bijen af. Zelf doe ik dit op deze wijze bij een gekochte zuivere carnica moer van elders. Voor zes ramen schud je zeven honingkamer ramen bijen af.

De schudzwerm heeft als stoffering zes ramen met 7 cm kunstraat. Is het geen zuinigheid die bepaald om maar 7 cm kunstraat te gebruiken. In dit geval wordt gebruik gemaakt van de optimale communicatie in een “zwerm”. De "codes" van de moer "vliegen" door de zwerm heen als deze een tros kan vormen. Zo zullen de codes = feromonen van een vreemde moer die anders zijn, wel worden ontvangen.
Als je nu zes "muren" van kunstraat plaatst zal dit veel minder zijn en wordt ze veel eerder als "vreemd" herkend.
Als je de schudzwerm drie uur in het donker laat gonzen nemen ze de moer daarna goed aan.

Om de moer dan in te voeren in zo'n zoemende kast kan een probleem zijn. Hier heb ik het volgende op gevonden:
De kast sluit je af met een dekplank met een voergat. Op het voergat komt een stukje stevig plastiek wat groter is dan de voerbak (die gele 2 l bak) daarop de het en daarop de voerbak. Tape dit even vast op de dekplank je wilt niet weten wat een gedoe – moerloze bijen – het is om de “kikkers” in de kast te houden als er iets verschuift!
Als de tijd daar is wordt de moer in het met suikerdeeg afgesloten moerhuisje in het voor compartiment gelegd besprenkel met een beetje suikerwater of honing sluit het voorcompartiment dan trek je het plastiek weg en de bijen stromen het voerbakje binnen. Verder laat ik het "geheel" totaal drie dagen in de donkere schuur. Wel kleine beetjes voeren want er zit niets ander in dan kunstraat. Of gebruik een plak apifonda in de kast.
Op de derde dag laat in de avond zet je het volkje op zijn plek. Vlieggat open ter breedte van twee bijen. (roverij) Voer regelmatig kleine hoeveelheden kwart jampot.

Kijk wel na tien dagen – met grote rust - of de moer aan de leg is maar ook of er een stille wissel op stapel staat. Er kunnen doppen worden aangezet omdat de bijen vinden dat de moer niet bij hun past. Die doppen moet je breken! Soms maar een keer. Het komt voor dat dit doppen aanzetten pas overgaat als de eerste jonge bijen van de nieuwe moer uitlopen.
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Volksvermeerdering met nieuwe moer

Bericht door szx2js » do 07 apr 2016, 16:41

Hans, zal ik nog makkelijker doen? Het komt wel op hetzelfde neer, maar lijkt me eenvoudiger.
- men neme een bak met nog natte geslingerde raten (bijv van de voorjaarsoogst);
- zet deze bak 's avonds op een sterk volk boven een moerrooster, deze bak trekt enorm veel huisbijen aan;
- geef deze bak de volgende morgen een eigen bodem, dekplank en dak en breng hem naar een andere locatie 4 km verderop;
- hang daar de gekochte P-moer in een kluisje met suikerdeeg met clipje;
- breek 2 of 3 dagen later het clipje weg en zorg dat er nog suikerdeeg in zit (deze tussenactie is overbodig, maar een gekochte moer.....geen risico's)
- na 9 dagen mag je de aanname controleren
- inderdaad daarna wekelijkse controle op stille moerwisseling doppen, wegbreken en herhalen (dit zeker bij raswisseling of ook vaak bij lijnwisseling)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 85 gasten