Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » di 19 feb 2019, 21:23

Hallo allen.

Ik ben een startende imker en al in bezit van een bijenstal. Alleen de inhoud moet nog.

Ik heb besloten te gaan imkeren dit jaar met de buckfast bij. Hiervoor zoek ik wat advies.

Nu hoor ik verschillende verhalen over kastenkeuze. Wie kan mij hierin adviseren?

Mvg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Bart de Coo » wo 20 feb 2019, 08:49

Buckfastteler Henk Rostohar van teeltgroep De Hoven (bezoek zijn site eens) vertelde mij ooit dat hij zeker voor dadant gekozen zou hebben, als hij opnieuw had kunnen beginnen, maar ja, op zeker moment heb je zo veel geïnvesteerd in spaarkasten... Het enige bezwaar is dat je geen volkjes meer kunt verkopen, of althans, dat gaat een stuk lastiger, omdat bijna iedereen nu eenmaal met spaarkast werkt.

Er zijn natuurlijk andere grote raammaten. Vooral combi komt in aanmerking, maar het bezwaar daartegen is dat de ramen en de kunstraten niet in de handel zijn; die zul je zelf moeten vervaardigen. Van dadant is alles gewoon overal verkrijgbaar.

Bart

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Wimmels » wo 20 feb 2019, 18:08

Als je buckfast gaat houden en je moet vanaf de basis beginnen, zou ik sterk de Dadant Modified(Oftewel Broeder Adam kast adviseren) deze komt ook overeen kwa raammaat met de Dadant US.

Zorg er wel voor dat je de 12 raams dadant kast pakt. Deze broedkamers zijn groot genoeg voor de sterk broed aanzettende koninginnen.

Vanuit de teeltgroepen stapt men ook steeds meer op Dadant Modified/US als ze er al niet op zitten.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » wo 20 feb 2019, 19:18

Dadant US is volgens mij de ideale buckfast kast. De ramen zijn groot en je kan de honing bak ook een kwartslag gedraaid erbovenop plaatsen dan word ie sneller uitgebouwd. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar dit van horen en zeggen en moet zeggen dat het me aantrekkelijk in de oren klinkt.

De buckfast bijen zitten hier in houten spaarkasten dat werkt ook maar je kan hoge torens krijgen :D . Een Dadant US en dan liefst ook nog van kunststof is ideaal denk ik.

Freek

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » do 21 feb 2019, 07:46

Hoi.

Bedankt voor de info.

Ik begin inderdaad helemaal bij 0. Dus moet alles nog aanschaffen. Ik denk dat ik voor Dadant US ga kiezen.

Het enige wat mij dan inderdaad een beetje tegen staat is de aankoop van volken.

Ik heb nu een optie op een 5 raams dadant buckfast volk. Het enige is dat ik beperkingen heb met de aankoop van extra volken in de toekomst.

Of zijn hier tips voor?

Rafael

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door mick » do 21 feb 2019, 08:40

Geen enkele kast is een slechte keuze.

Zelf werk ik met de Golzkast omdat ik dit gemakkelijk en mooi vindt. Maar ik heb in het begin wel getwijfeld tussen Golz en Dadant.
Heb geen bang voor de eventuele aankoop van volken in de toekomst, je kan zogoed als alles overzetten op andere kasten.

Groet,
Mick

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door tomer » do 21 feb 2019, 11:05

Ik werk zelf met dadant blatt. Geen Buckfast, maar gewone bastaardbijen. De broedbakken zijn ook voor deze bijen of voor carnica niet te groot. Moest het nodig zijn, kan je de kast gewoon verkleinen met vulblokken, bvb inwinteren op 8 ramen. Ik kan dus zeker dadant aanraden. Welke dadant hangt af van wat er bij jou courant is, in België is dat dadant blatt, in Nederland mss dadant us??
Het is niet omdat de meeste imkers simplex gebruiken, dat je geen volken op dadant zou vinden of kwijt zou raken. Ik merk juist het tegendeel. Omdat er minder aanbod is van volken op dadant, komen mensen van ver naar hier en raak ik al mijn afleggers altijd snel kwijt.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » vr 22 feb 2019, 18:59

Ik denk dat de Dadant Blatt de meest gebruikte Dadant in NL is.
Maar ik denk dat de Dadant US met 12 ramen handiger is.
De bakken zijn nl vierkant.
Je kunt zo bijv een hk mooi laten vullen door hem een keer een kwart slag te laten draaien pakken ze alle raampjes mee.
Je kan met de buckfast bij beginnen, maar beginnen gaat makkelijker met de bastaard bij. Lekker gemakkelijk druk je een moer plat maakt het niet zo veel uit laat je een nieuwe optrekken uit een zwermcel/redcel. Bij buckfast heb je dan als je zelf nog niet koninginnen teelt of zelf een raszuivere madam hebt, eigenlijk gelijk een probleempje.

Freek

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door tomer » vr 22 feb 2019, 19:08

Freek schreef:Ik denk dat de Dadant Blatt de meest gebruikte Dadant in NL is.
Maar ik denk dat de Dadant US met 12 ramen handiger is. De bakken zijn nl vierkant.
Je kunt zo bijv een hk mooi laten vullen door hem een keer een kwart slag te laten draaien pakken ze alle raampjes mee.
Freek
Ja maar er zijn ook vierkante Dadant Blatt kasten met 12 ramen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Tieme » vr 22 feb 2019, 19:32

Idd die heb ik en die zijn weer goed te combineren met miniplus. De kasten zijn goedkoop bij Wagner Imkereitechnik in Duitsland. Maar als Buckfastimker is Dadant volgens broeder Adan misschien logischer. Die kasten zijn ook wel goedkoop te bestellen in Duitsland. Pas goed op dat je geen Lindehouten kasten koopt. Mooi zijn ook de kasten van bijenkasten.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten