Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door GbdWeg » ma 01 apr 2019, 17:42

Blijft een volk ook moerloos als er jonge larfjes zijn aangezet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 apr 2019, 19:32

Ja, het volk heeft geen koningin dus ook geen feromonen die het volk zich moergoed laat voelen.
Pas in de laatste dagen van de gesloten moerdoppen word er door de bijna volwassen moer in de dop feromonen afgegeven.
Het volk wordt dan wat rustiger.
!Hans.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door GbdWeg » ma 01 apr 2019, 20:08

Bedankt Hans, hoelang kan je een volk moerloos houden? Ik wil een pleegvolk namelijk ook gebruiken om kleine volken mee te maken waar dan de koninginnen inkomen.

Lippe

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door Lippe » di 02 apr 2019, 11:18

Het verschilt per volk wanneer er leggende werksters verschijnen. Ik dacht dat je 4 tot 6 weken moet aanhouden voordat dit gebeurd.
Een pleegvolk is overigens niet moerloos. Je zorgt dat de Q onder het rooster zit.

Wat jij eigenlijk doet is telen via de methode verzamelbroedaflegger.
1 of 2 ramen hoofdzakelijk gesloten broed uit de andere volken halen en deze in een 10 raams kast stoppen. De komende 2 weken lopen deze 10 ramen broed uit en zit de kast bomvol met jonge bijen. 8 dagen na het samenstellen van de aflegger de doppen wegbreken, een bak met voerramen onder zetten en de teeltlat inhangen. Verder een beetje voeren tot de doppen gesloten zijn.
Zo kweek je simpel 10 nieuwe jonge volken op. Het enige minpunt aan deze methode vind ik het redcellen breken. Zie je er ook maar 1 over het hoofd en de teelt is mislukt.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door Fish » di 02 apr 2019, 11:41

Lippe schreef:Een pleegvolk is overigens niet moerloos. Je zorgt dat de Q onder het rooster zit.
Je hebt het over een moergoed pleegvolk, maar een moerloos pleegvolk bestaat net zo goed. Persoonlijk heb ik betere resultaten met een moerloos pleegvolk.

Hoe lang je een volk moerloos kunt houden vind ik een rare vraag, het is een onwenselijke situatie dus zou je de duur moeten minimaliseren. Je bijen zitten immers in de stress en worden ook niet meer aangevuld met jonge bijen. Anderzijds is het geen enkel probleem om het pleegvolk onder te verdelen met elk hun eigen dop/moer, maar dit kost je als het goed is ook geen dag extra als je kijkt naar de teelt.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door GbdWeg » di 02 apr 2019, 12:23

Ik wil inderdaad opstarten met een broedaflegger, tussen het moment van aanname tot en met het uitlopen zullen de volken moerloos zijn. Dit zal ongeveer 11 dagen zijn?
Zodra de larfjes zijn aangezet zal ik ze verdelen over het aantal moeren.
Het was mijn planning om een 10 ramer te verdelen tot 4 of 5 nieuwe volken. Ook hoop ik een imker te vinden waarbij ik m3 ramen kan inhangen, want wil met kleine kastjes beginnen.

Lippe

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door Lippe » di 02 apr 2019, 13:24

Je larft een eendaags larfje over, dit is dag 4. Inderdaad na 11.5 of 12 dagen lopen ze uit afhankelijk van de temperatuur. Eventueel nog checken welke al op dag 10 uitlopen en die verwijderen. Dat zijn 2 daags larfjes geweest.

Wat bedoel je met: "Zodra de larfjes zijn aangezet zal ik ze verdelen over het aantal moeren"

Of je ontmantelt je broedaflegger op dag 10 of 11 en geeft ze een rijpe dop mee of een uitgelopen q op dag 12. Kun je gewoon in laten lopen. Die bijen hebben de Q ook verzorgd dus afsteken zal niet gebeuren.
Wat je niet moet doen is op het moment dat de larven zijn aangenomen al het volk ontmantelen, wachten tot de doppen rijp zijn of zijn uitgelopen.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door GbdWeg » di 02 apr 2019, 14:02

Ik zat aan 2 manieren te denken:

1. Kleine volken maken op dag 10 en een gesloten dop meegeven.

2. Wachten tot alle moeren in kooi zijn uitgelopen en dan invoeren.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1, omdat de Q dan echt uitloopt (geboren) word in het volk.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door maartenkleijne » di 02 apr 2019, 14:04

Het enige nadeel is dat niet elke mooie gesloten moerdop een moer voortbrengt.
gr,
m

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Moerloos bij koninginnen larfjes ?

Bericht door GbdWeg » di 02 apr 2019, 14:56

Lippe schreef:Kun je gewoon in laten lopen. Die bijen hebben de Q ook verzorgd dus afsteken zal niet gebeuren.
Dus vanuit het uitloopkooitje gelijk loslaten lopen het volk in zonder invoerkooitje?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten