bouwverodering en bijenkasten locatie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door kamilica 44 » ma 17 jun 2019, 16:26

Ik heb mijn kasten staan in een weiland . Aan achterkant op een afstand van ong. 22 m staat er rij woonboten. Een bewoner heeft bij gemeenten geklaagd over mij bijenkasten en boer heeft nu onofficiële email van gemeente gekregen dat bijenkasten op 30 m afstand van woonboten moeten zijn . :be9:

Boer heeft geen probleem als ik kasten verplaatst maar als ik ze 8 m verschuif, ben ik midden in het weiland .Geen gezicht . Nu sta ik tegen landgrens heel mooi onder wilgen .

Het is nog onofficiële maar binnenkort moet ik misschien daar weg . Wat is mijn recht . Is er een officieel bouwverordening en aan wat moet ik me aan houden.Heeft iemand ervaring mee. Op welk afstand van huis moeten bijenkasten staan. :hive:

bedankt voor advies Plavo
Bijlagen
pčele Qruquius  20 04 2019  1 (2).jpg

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door Fish » ma 17 jun 2019, 16:39

Dat wordt meestal geregeld in de APV, voor Haarlem staat er:

Artikel 2:64 Bijen
APV Haarlem schreef: 1. Het is verboden bijen te houden, tenzij hiervoor tenminste 10 werkdagen voordat de bijen worden gehouden een kennisgeving aan het college is gedaan.

2. Het college kan nadere regels opstellen voor het houden van bijen.
Dus over die afstanden wordt niks genoemd. Tenzij je natuurlijk ergens anders staat met je bijenkasten. Even de APV van die gemeente opzoeken.

Kijk je naar Dronten, dan wordt het wél duidelijk, is zo'n beetje de standaard:
APV Dronten schreef:Artikel 71. Bijen
1.
Het is verboden bijen te houden:
a.
binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
b.
binnen een afstand van 30 meter van de weg.
2.

Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet indien op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een afscheiding is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag uit- en invliegen van de bijen te voorkomen.
3.
Het in het eerste lid, aanhef en onder a, gestelde verbod geldt niet voorzover de bijenhouder rechthebbende is op de woningen of gebouwen als bedoeld in dat lid.
4.
Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 17 jun 2019, 17:14

Ik heb de indruk dat veel van die plaatselijke verordeningen dateren uit een lang vervlogen tijdperk.
Ik zal wel niet de enige zijn die het verschil van 8 meter (30 meter in plaats van 22 meter) als te verwaarlozen vind. Misschien eens een goed gesprek gaan voeren met de verantwoordelijke persoon van de gemeente? Of eens gaan praten met de klager, vragen waaruit de klachten bestaan?

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door kamilica 44 » ma 17 jun 2019, 18:54

Bedankt voor uw reacties . Het betekend zeer veel voor mij . Het weiland is in Heemstede en boer , eigenaar van het land heeft tot nu toe alleen van gemeente een onofficieel bericht gekregen. Ik vind deze locatie heel mooi .

Maar eigenlijk zijn bijen helemaal geen probleem . Mevrouw aan overkant wil niet dat IK langs komt om bijen te verzorgen . Ze vindt lastig dat IK naar haar huis kan kijken .Ze vindt lastig dat ze wordt bekeken. Dat is werkelijke probleem .

Ik heb al aangeboden een schutting te plaatsen van 2 m hoog en inderdaad twee potjes honing . Maar dat wil ze niet . Ik heb ze gevraagd wat ze wil . Maar enige wat ze wil is mij weg hebben.
Nu is een naturiljike schutting van 1.5 m doordat gemeentelijke dienst , die hun stuk land naast verzorg , net bij de grens resten van gekapte wilgentaken gedeponeerd heeft . Als ik daar kom kan ze alleen mijn hoofd zien . Ik ben maar 1,65 m .Maar dat is voor boze buurvrouw niet voldoende . Ze wil mij weg hebben .Ze zuurt al vanaf begin. Eerst bij de boer en nu bij gemeente .

Als ze door blijf rammen dan kan er op uitdraaien dat er college daarover moet beslissen .
Of misschien is beter dat ik aanvraag voor ontheffing van 30 m verbod ga indienen . Ik ga met boer daarover hebben . Het is een heel aardig mens .
Is er ergens voorgekomen dat zo ontheffing gegeven is . Weet iemand iets van . Plavo :be7:

Gebruikersavatar
kamilica 44
Berichten: 19
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 11:31
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Bastaard , Carnica
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door kamilica 44 » ma 17 jun 2019, 19:16

Dit is APV van Heemstede ....... bedank voor tip

Volgens mij is lid 2 waar een 2 m schutting als oplossing aangeboden was is , en die ik aan de mens ook aangeboden had , niet nodig , omdat als eerst een natúúrlijke schutting van wilgen takken achter bijenkasten staat en ook rij van 4 m hoge wilgen bomen .

Ik ga me met boer en gemeente beraden .

...............................................................
Heemstede
Algemene Plaatselijke Verordening 2017



Artikel 2:64 Bijen
• 1.
Het is verboden bijen te houden:
o a.
binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
o b.
binnen een afstand van dertig meter van de weg.
• 2.
Het verbod is niet van toepassing indien op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een afscheiding is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag in en uitvliegen van de bijen te voorkomen.
• 3.
Het verbod in het eerste lid, aanhef en onder a is niet van toepassing voor de bijenhouder die rechthebbende is op de woningen of gebouwen als bedoeld in dat lid.
• 4.
Het verbod in het eerste lid, aanhef en onder b is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de Wegenverordening Noord-Holland.
• 5.
Het college kan ontheffing verlenen van het verbod.
• 6.
Op de ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 17 jun 2019, 23:48

In de praktijk zijn het allemaal regeltjes waar niemand ooit naar kijkt. Het gaat om gewoon, gezond, boerenverstand. Maar als het een enkele keer helemaal verkeerd loopt, dan is er een uitvlucht via de regelgeving.
Een goed gesprek met iemand die beschikt over dat gezonde boerenverstand lost veel op. Mijn bijenvolken staan al ruim 30 jaar op minder dan 5 meter van een openbaar toegankelijk voetpad, op minder dan 10 meter van een provinciale weg. Een enkele keer een zwerm levert alleen maar mensen met een fotocamera op, interessante verhalen en potjes honing die je kunt verkopen. Zoals we in de Achterhoek zeggen: "Vaak bu'j te bange".

passie112
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 mei 2019, 21:49
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door passie112 » di 18 jun 2019, 01:03

ze heeft meer last van een imker die komt kijken als de bijen lijkt me …
ik zou me er niet teveel van aan trekken
:handgestures-thumbup:

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door gijs.v » di 18 jun 2019, 06:48

Ik zou de kasten verplaatsen, precies zoals gevraagd. Laat vooral zien dat je niet onwelwillend bent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door petro » di 18 jun 2019, 08:49

Het is dus duidelijk en de boer en jij hebben geen fouten gemaakt met het plaatsen van de kasten.
Het probleem van de klaagster is niet opgelost maar heeft dus met de imker te maken als persoon en niets met de bijen.
Het lijkt me wel verstandig een gesprek hierover te hebben(hetzij de boer,hetzij jij)met de verantwoorde persoon van de
gemeente om daarmee eventuele echte problemen die hierdoor kunnen ontstaan te voorkomen.
Vertel en/of laat zien hoe de huidige situatie is en leg mw. haar"probleem"uit en refereer al nog nodig aan de bouwverordering.
Neem aan dat het verder geen probleem wordt.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: bouwverodering en bijenkasten locatie

Bericht door Fish » di 18 jun 2019, 09:38

Als ik het goed bekijk, staat de vliegopening niet eens in de richting van deze buurvrouw. Een schutting vóór de kast zetten heeft niemand dus wat aan, al geeft het wel een vermakelijke situatie. Ik zou vooral even om tafel gaan zitten met de gemeente, en duidelijk maken dat er géén overlast van de bijen is (immers vliegopening staat anders), maar dat het een persoonlijk iets is geworden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten