Doppen in honingzolder

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Doppen in honingzolder

Bericht door Klaas133 » do 27 jun 2019, 19:27

Gisteren bij controle van de honingkamer: 4 gesloten en 2 open doppen. Verder geen eitjes boven de moer rooster, wel broed en eitjes onder en geen doppen onder de moer rooster...
Dit is al de tweede maal, na het verlies van een zwerm begin mei (toen waren het 14 doppen) ben ik wat paranoia.
Betekent dit dat de werksters eitjes verplaatsen? Iemand zinnig advies? Ik weet niet hoe ik dit moet evalueren, zeker niet aangezien er geen doppen in het broednest hangen...
Hoe de doppen in de honingkamer komen (2 keer) is me een raadsel. Alle zinnige uitleg is welkom, om me te helpen begrijpen...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Hans van der Post. » do 27 jun 2019, 20:05

Klaas bijenhouden is raadsels oplossen.
1- Bijen verplaatsten geen eieren of larfjes
2- Als bijen zich boven het moerrooster moerloos gaan voelen en er zijn larfjes voorhande worden er doppen aangezet.

De vraag hoe komen die paar eieren/larfjes boven het rooster.
Heb je het moerrooster goed bekeken?
Bij twijfel nieuw rooster aanschaffen!
!Hans.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door mach » do 27 jun 2019, 20:44

ik had vandaag precies hetzelfde. een mooie bijne gesloten dop met een larve erin in de 1e HK boven de broedkamer. heb alle ramen gecontroleerd en nergens in de 2 HK zolders een eitje of larve of broed. koningin is onder de bk onder het moerrooster keurig aan de leg, brias aanwezig. het zou uiterst onwaarschijnlijk zijn dat de koningin een gaatje heeft gevonden in het rooster, precies 1 eitje legt in een cel waar genoeg ruimte zit om een mooie dop uit te bouwen en weer naar beneden gaat om netjes onder het rooster verder te leggem. Hans werksters kunnen eitjes ruimen indien nodig waarom zouden ze geen eitjes kunnen verplaatsen? interessant raadsel dit. ik zal vanaf nu de hks beter controleren. heb ook spijt dat ik de dop niet heb uitgesneden en in een kleine aflegger gestopt om te kijken wat er gebeurt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door tomer » do 27 jun 2019, 21:22

Zou interessant zijn om die doppen in de honingkamer te laten zitten om te zien wat er uitkomt. Werksters leggen eitjes en trekken daar soms doppen op, waar natuurlijk geen koningin uitkomt, maar wat dan wel...een soort superdar?

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Klaas133 » do 27 jun 2019, 22:37

tomer schreef:Zou interessant zijn om die doppen in de honingkamer te laten zitten om te zien wat er uitkomt.
Wel daar heb je't... Bij de vorige zwerm heb ik een cel uit de honingkamer gekozen om uit te laten lopen...
Is vlot gelukt: een mooie moer uitgelopen, de huidige in de kast.
Dat, of ik moet een andere dop over 't hoofd hebben gezien...

Mijn moerrooster lijkt me eerder te eng dan te breed... Nu zitten de doppen er net boven, vorige keer hing de uitverkoren dop halfweg het raam aan de zijkant.
De huidige moer is zeker geen kleintje.

Ik heb nu de bak gesplitst: broedkamers 2 m verzet, één dop + honingzolder + wat vers materiaal om uit te bouwen op de oude plaats... Normaal vliegen de haalbijen dan af en zullen de broedkamers zeker niet zwermen?

Benieuwd of ze uitloopt. Denk alvast van wel.
Zou de moer voor een paar doppen omhoog kruipen als ze ertussen kan?
Heb ik overgereageerd en is er geen zwerm stemming? Veel vragen...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Hans van der Post. » vr 28 jun 2019, 00:13

tomer schreef:Zou interessant zijn om die doppen in de honingkamer te laten zitten om te zien wat er uitkomt. Werksters leggen eitjes en trekken daar soms doppen op, waar natuurlijk geen koningin uitkomt, maar wat dan wel...een soort superdar?
Ken je de uitdrukking in NL "een zeper"= k.cel werksters op darrenbroed redcellen aanzetten soms gebeurd dit in een volk met eierleggende werkbijen.
Als die larf zich ingesponnen heeft gaat ze dood. - ze heeft verkeerd voedsel gekregen. Er komt niets uit dan een snotterige substantie.
!Hans.

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Klaas133 » za 29 jun 2019, 00:18

Hans van der Post. schreef:Klaas bijenhouden is raadsels oplossen.
1- Bijen verplaatsten geen eieren of larfjes
2- Als bijen zich boven het moerrooster moerloos gaan voelen en er zijn larfjes voorhande worden er doppen aangezet.

De vraag hoe komen die paar eieren/larfjes boven het rooster.
Heb je het moerrooster goed bekeken?
Bij twijfel nieuw rooster aanschaffen!
Hey Hans,
2) moerrooster is ok, eerder te krap, lijkt me (duurde lang voor de bijen erdoor kropen). Misschien een heel smalle koningin, maar ik zou het straf vinden (zag er eerder groot uit de laatste keer dat ik ze tegenkwam) ... Zo'n Geel pvc ding; meer kaas dan gaten... ;-)
1) Hoe zeker ben je daarvan? Wil je zeker niet in twijfel trekken, maar vandaag de honingramen nog eens uitgekamd en nog enkele verder uitgebouwde doppen gevonden (niet gesloten). Maakt totaal 8, waarvan 1 nog over is... Ik zou het straf vinden dat het werkster eitjes zijn en het volk is nu zeker moerloos na het verzetten van de broedbakken woensdag (flink waaieren, redelijk opvliegend). Dat betekent dat de moer er nu niet bij zit alvast...

Woensdag controleer ik opnieuw. Indien de dop gestorven is, hang ik dan een vers broedraam in of verenig ik terug. Als hij is uitgelopen, blijft het voor mij een raadsel, maar ik kan leven met wat onopgelost mysterie (al zou ik het graag begrijpen)

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Klaas133 » do 04 jul 2019, 08:23

Gisteren gecontroleerd. Moer niet gevonden, dop verdwenen (enkel de aanzet hangt er nog). Zou dus denken uitgelopen.
Heb een raam met eitjes ingehangen om te zien wat ze doen.
Mocht de moer door de rooster kunnen, zou ze naar de honingzolder trekken enkel om de doppen te vullen?

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Doppen in honingzolder

Bericht door Klaas133 » za 06 jul 2019, 21:42

Doppen aangetrokken op het raam; Hans heeft wellicht gelijk gehad...
Vind het enkel vreemd dat ik er zo zoveel uit heb gehaald

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten