Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 14:43

Dag,

Heb gisteren net een holle boomstam, met een ruimte van ca 30 cm doorsnee erin en een wanddikte van ca 15-20 cm, kunnen krijgen.
Wil ook dat eens proberen. Immers; de bij komt van oorsprong uit de holle boomstam voort en ben erg nieuwsgierig hoe bijen zich hierin gedragen.
Zie daar onder anderen bij Torben Schiffer positieve dingen van voor wat betreft varoa en gezondheidshuishouding -vooral van regulering van vocht hierin- van de volken. Het zou de bijen hierin veel beter gaan. Overleving van ettelijke jaren bij bepaalde in het wild levende bijennesten heeft hij het over.
Ook het verhaal van een al 4 jaar aanwezig bijenvolk -ook in de winter- overlevend in een schoorsteen hier in het Oostenviewtopic.php?f=5&t=34279 gaf mij te denken.

Buiten dit: Het lijkt me ook een leuk gezicht: 2 van die reuzen in de tuin waaruit dan van die kleine Melifera's komen.
Kan van die boomstam wel 2 flinke Holle Boomstammen maken voor 2 Bijen Boomstam Volken (BBV). (Dekt deze term en afkorting trouwens een beetje het gebeuren? In het Duits wordtie "BienenBeute"genoemd)
De boomstam -een Kastanje- is in de holte al flink uitgedroogd dus daar zou ik zonder bedenkingen al een zwerm in kunnen doen.

Buiten het "leuk gezicht" heb ik er nog andere bedoelingen mee.
De 2 stammen worden op een verhoging van ca 30 cm boven het maaiveld gezet zodat ze altijd droog staan.
Eéntje op die bult in de volle grond. Een ander krijgt als bodem een flinke plak eiken met daaronder weer een paar klinkers om het vrij van de bodem te houden zodat de wind er onder door kan. Maar alles dan weer niet weer zo vrij dat er geen "ongedierte" bij kan. Die wil ik juist uitnodigen en zij hebben via de stenen vrij toegang tot de Boomstam.
Beide stammen krijgen een flinke ronde boomstam als "dak". Deze een beetje schuin geplaatst met wat dakbedekking zodat het ergste water er af kan lopen. Welm heeft het houten dak de bedoeling om als vochtregulerend te fungeren. net zoals het vroeger -en nu in een enkel geval nog- het geval was.
Wellicht dat in de toekomst ook nog verschillen tussen de volken te ontdekken zijn vanwege het op de koude grond staan of het geheel op stenen met een dikke eikenhouten bodem? Daar ga ik eigenlijk wel vanuit. maar we zullen het zien.

Eerst maar eens een paar (er volgen betere ) foto's van de volledige 3-4 meter holle kastanjestam.
In een van de komende weken worden die dus bewerkt tot 2 Bijen Boomstammen.

Zal proberen jullie via deze weg op de hoogte te houden van de vorderingen en hobbels op deze BBV-weg.
IMG-20190712-WA0005jp.jpg
Bijlagen
IMG-20190712-WA0006jp.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » vr 12 jul 2019, 18:39

Ha Atlas, wat leuk, bijen in een boomstam gaan als een speer! Het is inderdaad hun oorspronkelijke habitat/behuizing.
Jouw boomstam heeft zo'n 30 cm doorsnee; hoe hoog maak je ze van binnen? Meestal is een inhoud van ±35 liter prima. Ikzelf heb twee enorme bijenklossen staan, sinds 2e seizoen in een beuk en sinds enkele maanden ook in een eik.
de bij komt van oorsprong uit de holle boomstam voort en ben erg nieuwsgierig hoe bijen zich hierin gedragen.
Bij de beuken bijenklos heb ik het hele proces van bouwen en poetsen enz verfilmd (zoek op Bijenklos), met de eikenklos alleen wat fotootjes gemaakt. Maar allebei in blakende welstand! De beuk heeft wel veel meer inhoud dan 35 liter maar dat vullen ze in het 2e jaar probleemloos. De eikenklos is wel meer op maat.
Torben Schiffer positieve dingen van voor wat betreft varoa en gezondheidshuishouding -vooral van regulering van vocht hierin-
Het is ook de temperatuur die in zo'n dikke bijenklos dag en nacht gelijker is. Door deze stabiele vocht- en warmtehuishouding hebben ze vele kilo's minder wintervoer nodig dan wat bijen in gemiddelde kasten nodig hebben.
Bijen Boomstam Volken (BBV). (Dekt deze term en afkorting trouwens een beetje het gebeuren?
Er is op het Forum uitgebreid gesproken over een passende naam, en er is gekozen voor bijenklos (bij bijenkast, bijenkorf, bijenklos).
En BBV, weer zo'n afko, brrr
daaronder weer een paar klinkers om het vrij van de bodem te houden zodat de wind er onder door kan. Maar alles dan weer niet weer zo vrij dat er geen "ongedierte" bij kan.
Heel goed dat je ruimte laat voor meewonende organismen, roofmijten, boekschorpioenen: puik. Maar met "de wind eronder" maak je de bijen niet blij, het is alleen maar meer werk voor ze en dus weer energieverlies. In de boomholtes is het meestal alleen het spechtengat dat beluchting verzorgt. De bijen hebben daar in principe genoeg aan.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 19:14

Astrid,

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie.
bemerk veel enthousiasme bij jou.
Ha Atlas, wat leuk, bijen in een boomstam gaan als een speer!
wat je met dat "speer" bedoeld zul je neem ik aan nog wel uit gaan leggen in deze draad.
Doe jij het ook voor het experiment?
Het is inderdaad hun oorspronkelijke habitat/behuizing.
Jouw boomstam heeft zo'n 30 cm doorsnee; hoe hoog maak je ze van binnen? Meestal is een inhoud van ±35 liter prima.
Nee de boomstam zelf is soms wel 80-90 cm breed buitenwerks schat ik. Het gat wat er ooit is ingerot is wisselend van ruimte maar ca 30 cm doorsnede.
Met ruim een meter hoog is er dus al snel teveel ruimte. Het teveel aan ruimte ga ik opvullen met houtsnippers zodat er dan inderdaad die 35 liter overblijft. Het lijkt mij dat dat een goed "bodemleven" in dat niet in de weg staat. Ook Torben Schiffer is onder in de stam van alles tegengekomen. zelfs de boeken schorpioen.

Dat het natuurlijk ingerot is voor mij een belangrijk item geweest. Moet je dat zelf doen dan wordt het kettingzaagwerk. Dat gaat niet werken zonder ketting smeerolie. Ik vooronderstel en ga ervan uit dat de bijen daar niet happig op zijn. Het vlieggat met de opening die ik van plan ben te gaan zagen doe ik met een reciprozaag; daar komt geen olie aan te pas.
Bij de beuken bijenklos heb ik het hele proces van bouwen en poetsen enz verfilmd (zoek op Bijenklos)
ik ga zeker kijken en zal laten weten wat ik ervan vindt.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Astrid Schoots » vr 12 jul 2019, 19:54

wat je met dat "speer" bedoeld zul je neem ik aan nog wel uit gaan leggen in deze draad.
'als een speer': dat ze heel goed gaan, voorspoedige ontwikkeling, snel bouwen, nog beter dan de gemiddelde zwerm
Doe jij het ook voor het experiment?
ik doe het voor de bijen
Het gat wat er ooit is ingerot is wisselend van ruimte maar ca 30 cm doorsnede.
het is belangrijk dat je het verteerde sponzige hout wegsteekt tot op het harde hout, omdat ze de bovenste helft (broedruimte) helemaal gaan poetsen en propoliseren. De bovenruimte zal daarmee totaal steriel worden. Maar dat propoliseren werkt beroerd voor de bijen als het sponzige hout er nog zit. In de onderste helft kan je het gerust laten zitten, dat is juist goed voor de medebewoners
Het teveel aan ruimte ga ik opvullen met houtsnippers
een vuistdikke laag is al voldoende; op zich is het ook niet erg als de boomstaminhoud te hoog is. Want 30 à 40 liter is misschien ideaal, maar alle varianten kom je ook tegen in holle bomen en schoorstenen. Die houtsnippers (vermengd met een beetje fijn droog zand, houtsnippers ook droog erin doen!) moet je wel even wat aanstampen, dat vermindert ook de eventuele tocht en vormt dan een natuurlijke absorberende bodem. Daarna kan je er best wat grotere stukken boomschors op leggen, waaronder dan die boekschorpioen haar nestjes maakt.. ook omdat de bijen soms de neiging hebben versjouwbare snippers naar buiten te brengen, en dat wil je ze niet aandoen..
Het vlieggat met de opening die ik van plan ben te gaan zagen doe ik met een reciprozaag;
Kan ook met een speedboor bijv 35 mm doorsnede, à 40 mm, meer dan genoeg (doorsnee van spechtengat)
Tot slot eventueel een leuk vliegplankje of schuin afgebeiteld stuk stam onder het vlieggat, want je zal verder erg weinig van je bijen zien ;-)
(tip: doorzichtige plaat erbovenop, dan dikke isolatie, dan houten deksel).

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 20:00

nog een keer Astrid,
Het is ook de temperatuur die in zo'n dikke bijenklos dag en nacht gelijker is. Door deze stabiele vocht- en warmtehuishouding hebben ze vele kilo's minder wintervoer nodig dan wat bijen in gemiddelde kasten nodig hebben.
Wat ik daaraan het meest indrukwekkend vond was die warmtebeeld-camera-opname:
Links al de gestandaariseerde bijenkasten (Allemaal rood en zo lek als een mandje) in het midden de bijenkorf ( die er behalve het spontgat bovenin en het vlieggat blauw uitzag en nauwelijks warmteverlies kent) en als laatste de "beute" helemaal paars/donkerblauw en haast geen warmteverlies behalve iets bij het vlieggat.
torben  1.png
torben 1.png (286 KiB) 4763 keer bekeken
torben  2.png
torben 2.png (286.1 KiB) 4763 keer bekeken

Wamteverlies betekend ook vele koude bruggen in de kasten. Wat dan weer condensatie van vocht teweeg brengt. Dit dan ook op de raten weet ik ook uit eigen ervaring. Gevolg: schimmel en ziektes. De warmtehuishouding is stukken beter lijkt me.
Het gemeten wintervoer gebruik was ook heel verschillend noemde jij ook al; naar ik mij herinner 12 kilo voor een kastvolk (dat gebruik ik ook voor mijn kasten) en maar 3 kilo voor die beute?

En dan het woord "Klos": Dat vind ik dan weer geen mooi woord; het refereert niet aan hout/boomstam; Ik zie op dit trefwoord veel garenklos(jes) en beddenklossen op het internet. We doen hier veel met hout en er werd wat lacherig over gedaan. Het wordt hier gebruikt voor de kleine stukken hout die van een balk afvallen ze zijn dan zeker niet groter/langer dan 10-15 cm. Het geeft dan ook geen associaties met een dergelijke lomp en groot stuk hout als een boomstam.
Maar ga wel even zoeken op die naam Bijenklos.
Het is wel een mooi rijtje wat je noemt; bijen-korf, bijenkast maar bijenklos lijkt er een beetje "Bij-gesleept" en is het woord wellicht ontstaan in de "Bijen-kroeg"?. :D
Voldoet dan BijenBoomstam niet ook? Hoeft niet afgekort te worden tot BB-er hoor, alhoewel....?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Toxiq » vr 12 jul 2019, 23:32

Dat is heel fraai met zo een warmte camera, daarmee kun je een hoop warmte verlies op je kasten bekijken en wegwerken (wij hebben afgelopen winter de kasten ingepakt met tempex)

Wat voor warmte camera heb je gebruikt, zijn die een beetje betaalbaar ?

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » za 13 jul 2019, 10:29

Toxiq
Wat voor warmte camera heb je gebruikt, zijn die een beetje betaalbaar
Ja het inderdaad niet mis te verstaan die verschillen in warmteverlies. Dus ook in energieverlies. Energie die er middels honing maar nog vaker via suiker als wintervoer is ingebracht. Het verschil in gebruik hiervan door de bijen toont ook aan dat dat warmteverlies gecompenseerd wordt door (veel) extra suiker te verbranden.
Echter de schimmels, die door het vele vocht in de bijenkasten en op de raten, zijn volgens hem de oorzaak van veel ziekten onder de bijen. De "winterzitkogel" gaat het voer achterna boven in de kast. De vochtige, warme lucht uit die winterzit zal gaan condenseren op het dauwpunt op andere plaatsen in de kast.
Een goed geïsoleerde massief houten of rieten of stro kast/korf heeft minder dauwpunten vanwege de gelijkmatiger warmte omgeving.

Heb nog een grafische voorstelling van de oorspronkelijke nestholte gevonden;
Waermehaushalt_Baumhoehle.png
Hierin is te zien wat voor eigenschappen een boomholte heeft t.o.v. een kast. Ook het verdwijnen van vocht in de boom aan de boven kant is een niet onbelangrijk ding. Bijen schijnen de bovenkant op een dusdanige intelligente wijze te propoliseren dat vocht afgevoerd word in de vezelsv= van de boom zelf zie: https://beenature-project.com/epages/6a ... sforschung

De foto's in mijn vorige reactie zijn zeker niet van mij maar genomen door Torben Fischer. Een onderzoeker/professor die zich al veel heeft laten zien in Duitsland met zijn -vooral biologische - visie op bijenhouden. Er is ook ergens een docu waarin hij een zaal vol traditionele imkers toespreekt. Hij maakt daar veel indruk. (gezocht maar nog niet teruggevonden dat filmpje)
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Albert Stoter » za 13 jul 2019, 11:14

Atlas2 schreef: En dan het woord "Klos": Dat vind ik dan weer geen mooi woord; het refereert niet aan hout/boomstam;
Van oorsprong juist wel, alleen in onbruik geraakt.

Zie bijvoorbeeld: https://books.google.nl/books?id=DYRbAA ... 22&f=false

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » za 13 jul 2019, 11:28

Astrid,

Heb je filmpje eens even bekeken: prachtig gedaan!! zowel de film als natuurlijk ook de boomstam.
Zie op 0,48 sec. het binnenwerk van de stam. Zie bovenlatten op 35 cm afstand waarmee ze een mooi begin hebben. Die zijn weer vastgeschroefd op 2 steviger latten. Het kan er dus zo maar niet meer uit. De raten daaronder zijn dus blijvend en dus broedruimte.
De -ik schat maar wat- 10-15cm ruimte die nog overblijft is dan de honingruimte (zie 6.11 e.v.) om raathoning te oogsten?

Mooi voerplekje trouwens. Ook erg mooi: het vlieggat waar je kunt zien dat er ooit een tak heeft gezeten.

Wat mij opvalt is dat je ervoor gekozen hebt om kunststof als afdekking te gebruiken. Zie bij mijn spaarkasten dat dat soms verschrikkelijk veel vocht geeft. Vele Druppels hangen er soms aan.
Komen door het plastic de schimmelplekjes aan de zijkant/binnenkant van de stam? Druipt dit aan de zijkanten af op de stam?
Opteer zelf voor een dikke eikenschijf ( zo groot en zwaar mogelijk ;wat te dragen is) als "dekplank" . Dit vanwege het vochtregulerend effect en de propolisering van deze eiken schijf. (zie de doorsnede van de boom in mijn vorige reacties) Onder die dekplank wil ik de zaak dan eerst op zijn "frans" afsluiten met 2 planken en een wig:
claies_ruche_ecologique.jpg
claies_ruche_ecologique.jpg (63.56 KiB) 4709 keer bekeken
Je hebt er nu een jaar op geimkerd. Hoe bevalt je dit?
Wat zijn jou bevindingen? hoe is het volk de winter doorgekomen? Gevoerd? hoeveel? gezwermd? varoa etc etc ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw

Bericht door Atlas2 » za 13 jul 2019, 11:39

Albert,
Atlas2 schreef:
En dan het woord "Klos": Dat vind ik dan weer geen mooi woord; het refereert niet aan hout/boomstam;

jij antwoorde:
Van oorsprong juist wel, alleen in onbruik geraakt.
Erg bedankt. Mooi stukje leeswerk. Toen ook al een al goede anatomische beschrijving van bijen koningin en hommelbijen. Met dat laatste bedoeld men ongetwijfeld darren ( hoe vind je trouwens dergelijke literatuur? ; lijkt me flink "verstopt" op het net.)

Ja, in onbruik geraakt zoals zoveel mooie Oudhollandse gebruiken en hun bijbehorende woorden.
Zo spreekt men hier van "koeken" waar men "raat" bedoeld. We zouden dit woord nu niet meer durven gebruiken.
Naast de door in dit forum gekozen "klos", had het ook "blok" kunnen zijn lees ik.
Toch blijft "klos" niet het woord wat direct blijft hangen en kies ik in eerste instantie voor iets anders. Wat ik al zei er werd hier door de timmerlui wat lacherig over gedaan.
Maar het is natuurlijk ook zo dat je door het vaak gebruiken en "voelen" van een woord vanzelf er een betekenis aan gaat geven. vergelijk daarin de hedendaagse woorden als : "later, beter.." en uit de jaren 70; "gaaf, balen" die waren er ooit niet, hebben betekenis gekregen en zijn niet meer weg te denken.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten