Koninginloos volk?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2025
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Koninginloos volk?
Ik maakte op 1 mei van mijn kolonie een aflegger, de originele koningin heb ik in een 6 ramer geplaatst en ik hoopte dat het originele volk een nieuwe koningin zou aanmaken. Ik was echter 2 weken in het buitenland dus kon niet checken op koningincellen. Nu heb ik 5 dagen geleden eens gekeken of er al tekenen zijn van een nieuwe koningin maar ik vind geen eitjes. Ik heb dus een raat met eitjes en larve uit de 6 ramer gehaalt en terug in de kolonie gestoken. Ik checkte vandaag opnieuw en er zijn geen koningincellen opgebouwd en al het broed is intussen vergezegeld maar er is nog steeds geen eitje te bespeuren 29 dagen na de split. Is dit normaal of moet ik mij zorgen maken? Ik heb nog een raam eitjes overgehangen om het eens te dubbel checken. Advies is altijd welkom, alvast bedankt.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Koninginloos volk?
Geen paniek, de jonge koningin gaat pas leggen als al het broed uitgelopen is. Dus niks mis mee.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Koninginloos volk?
je zou dat kunnen doen, maar let wel op of er geen redcellen op aangetrokken zijn want dan wil dat zeggen dat er GEEN moer in uw volk zou aanwezig zijn. Maar als er niets is opgetrokken ben je zeker dat er een moer in je volk aanwezig is. Veel succes.