Afleggers nu nog uitbreiden naar 11 ramers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Brecht
Imker sinds: 2025
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Afleggers nu nog uitbreiden naar 11 ramers?

Bericht door Brecht »

Dag allen,

Hier ben ik weer met een beginnersvraagje, ik heb van mijn volkje 2 afleggers gemaakt in simplex 6-ramers. De ene heeft een koningin die zeer goed legt en alle ramen zitten boorde vol met bijen, Er is zeer veel gesloten broed en ik ben bang dat er ruimte te kort zal komen en ze zullen gaan zwermen. Is het verstandig om dit volk nu nog over te plaatsen naar een volwaardige kast of hoe zouden jullie dit aanpaken.

Alvast bedankt!
Baru
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Re: Afleggers nu nog uitbreiden naar 11 ramers?

Bericht door Baru »

Zijn wel wat factoren die er bij komen kijken en ik ken je omgeving niet, maar... Ik zou dat wel doen. De zomer moet nog komen en een afleggertje moet je niet gebruiken voor honingoogst. Als ze nu al plek nodig hebben.. zorg dat ze nog kunnen bouwen en plek hebben en overwinter op 1 bak.

Dat volkje is volgend jaar dan een sterk productievolkje. Wel nog in het oog houden of je tegen augustus mijten wilt behandelen.
You make your own paradise
JEL
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Afleggers nu nog uitbreiden naar 11 ramers?

Bericht door JEL »

Vorig jaar heb ik mijn broedafleggers in half Juli nog van een zesramer naar een elframer gezet. Dat gaat prima. Bij een tekort aan dracht moet je bijvoeren met 1:1 suikerwater. Steeds iedere keer kleine hoeveelheden. Dan bouwen ze wel uit en zetten ze het om in broed.
Plaats reactie