Dag allen
Ik weet dat het nog wat vroeg is om hierover te beginnen maar ik zou graag goed voorbereid zijn als het moment aankomt om te gaan inwinteren.
Ik heb 2 volken beide op 1 broedkamer met 2 honingkamers hierboven op, nu vraag ik mij enkele dingen af:
- Wanneer neem ik deze honing er uiteindelijk af, ik zie veel mensen die rond half juli oogsten maar is dit altijd zo of op wat wordt dit gebasseerd.
- Als ik dan de honing afneem zullen de bijen veel te dicht op elkaar zitten in deze ene broedbak niet? Zet ik dan een geslingerde honingzolder onderaan en wanneer neem ik deze dan weer weg?
- Ik wil het liefst op eigen honing inwinteren is het een optie op gewoon 1 honingzolder te laten staan op het volk dit zal bijna voldoende zijn volgens mij op de winter door te komen. En als dit een optie is wat doe je dan met de overschotten in het voorjaar?
Alvast bedankt voor de hulp!
Inwinteren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Re: Inwinteren
Ik oogst altijd om en nabij 10 juli omdat de grootste dracht in mijn regio dan voorbij is, soms zijn er nog velden mosterdzaad en ik weet niet wat nog allemaal die in augustus nog grote dracht geven maar dat mogen ze houden als wintervoer.
Je kan ze afnemen vanaf ze voldoende ingedikt (en/of verzegeld is), dat laatste doen ze enkel als de cellen volledig vol zijn dus onverzegelde honing kan ook rijp zijn: test dit met de stootproef of nog beter een refractometer.
Ik werk ook met 1 BK spaarkast en geef de honingkamers niet terug, de eerste weken is dat krap maar volken slinken snel merk ik in de hoogzomer dus dat is het gemakkelijkst. Anders beginnen ze wintervoer in de nog opstaande honingbak op te slaan, de mierenzuurbehandeling is dan verspreid over 2 bakken en naar mijn mening dus minder effectief,...
Ja, je kan gerust de ene honingbak slingeren en ik zou de andere volle onderaan zetten als je werkt met halve honingbakken, als je die bovenaan zet is de kans groter dat ze daarin hun broednest hebben (warmte stijgt dus de bovenste bak heeft meestal het broed in het voorjaar).Brecht schreef: ↑zo 22 jun 2025, 21:33
- Als ik dan de honing afneem zullen de bijen veel te dicht op elkaar zitten in deze ene broedbak niet? Zet ik dan een geslingerde honingzolder onderaan en wanneer neem ik deze dan weer weg?
- Ik wil het liefst op eigen honing inwinteren is het een optie op gewoon 1 honingzolder te laten staan op het volk dit zal bijna voldoende zijn volgens mij op de winter door te komen. En als dit een optie is wat doe je dan met de overschotten in het voorjaar?
Als je broedkamers en honingkamers hetzelfde formaat hebben kan je die gewoon bovenop zetten en volgend jaar de onderbak weghalen (dan doe je aan raatvernieuwing)
Voordeel met op honing inwinteren is dat je volgend jaar die ramen voer eigenlijk niet moet uithalen want als ze die verslepen bevat je honing gewoon honing. Wil je ze toch uithalen dan doe je dat, zet ze in een afgesloten bak, diepvries,... voor later aan afleggertjes,... te geven.
Ik denk dat dat al je vragen beantwoord, maar er zijn 1000 wegen naar Rome
Groet
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
- Contacteer:
Iedereen zijn ding. Hierover zijn al wel woorden gevloeid, dus ik ga niets zeggen met wat moet, of mag, of kan. Maar de meeste bedrijfsmethodes hebben hierrond wel iets, kijk en vergelijk en kom tot een methode die werkt voor jou. Zomaar een formule aanreiken en slaafs volgen is geen goede leermeester 
Een volkje dat op 1 volle broedbak overwintert heeft toch al gauw een raam of 7 a 8 voer nodig. Dat groeit meestal in de loop van aug sep okt nogal natuurlijk, want het broednest krimpt enorm in die periode. Minder broed is meer plek voor honing als je een goede late dracht hebt zoals klimop of reuzenbalsemien. Dus terugzetten naar 1 bk kan volgens mij meestal wel na de zomerdracht. Dat geeft trouwens ook een goed moment voor een mijtenbehandeling indien nodig, want vanaf augustus begin je de eerste "winterbijen" op te kweken en de mijtenlast kan dan wel hoger zijn dan je denkt.
Wanneer oogsten >> ik oogst liefst vroeg, vaak rond de 1e week juli, grofweg als de bloei van de tamme kastanje in mijn buurt halfweg is. Honing die hierna binnenkomt is wat mij betreft wintervoer, en ik heb al jaren geen suiker meer moeten geven. Of dit lukt hangt van je drachtgebied af. Heb je een onbestaande late dracht kan je inderdaad beter terughoudend zijn met je zomeroogst.
Plaats >> tenzij je een heeel groot volk hebt lukt 1 bak wel aardig. Denk er aan dat het volkje al richting eindejaar denkt. Zwermen zit er niet meteen meer in (maar kan nog!), maar ook de dagelijkse leg zakt en dagelijks verlies je een hoop haalbijen.
Extra hk >> zeker een optie om net dat extra beetje plek te geven. Maar zeker geen koninginnerooster tussen steken. Ik zet er bij grote volkjes wel eens eentje op het volk de winter in. In het voorjaar zet je die dan naar beneden, ze werken dat wel op. Maar die raten markeer ik wel, ik wil geen bebroede ramen als productieramen
Groetjes

Een volkje dat op 1 volle broedbak overwintert heeft toch al gauw een raam of 7 a 8 voer nodig. Dat groeit meestal in de loop van aug sep okt nogal natuurlijk, want het broednest krimpt enorm in die periode. Minder broed is meer plek voor honing als je een goede late dracht hebt zoals klimop of reuzenbalsemien. Dus terugzetten naar 1 bk kan volgens mij meestal wel na de zomerdracht. Dat geeft trouwens ook een goed moment voor een mijtenbehandeling indien nodig, want vanaf augustus begin je de eerste "winterbijen" op te kweken en de mijtenlast kan dan wel hoger zijn dan je denkt.
Wanneer oogsten >> ik oogst liefst vroeg, vaak rond de 1e week juli, grofweg als de bloei van de tamme kastanje in mijn buurt halfweg is. Honing die hierna binnenkomt is wat mij betreft wintervoer, en ik heb al jaren geen suiker meer moeten geven. Of dit lukt hangt van je drachtgebied af. Heb je een onbestaande late dracht kan je inderdaad beter terughoudend zijn met je zomeroogst.
Plaats >> tenzij je een heeel groot volk hebt lukt 1 bak wel aardig. Denk er aan dat het volkje al richting eindejaar denkt. Zwermen zit er niet meteen meer in (maar kan nog!), maar ook de dagelijkse leg zakt en dagelijks verlies je een hoop haalbijen.
Extra hk >> zeker een optie om net dat extra beetje plek te geven. Maar zeker geen koninginnerooster tussen steken. Ik zet er bij grote volkjes wel eens eentje op het volk de winter in. In het voorjaar zet je die dan naar beneden, ze werken dat wel op. Maar die raten markeer ik wel, ik wil geen bebroede ramen als productieramen

Groetjes
You make your own paradise
-
- Imker sinds: 2025
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Vormt dit dan geen problemen naar besmette honing toe in het voorjaar als ik met met oxaalzuur wil behandelen, of kan het geen kwaad als je de honingzolder afneemt, dan de oxaalzuurbehandeling uitvoert en daarna de HZ onder het broednest plaatst.Eliasd schreef: ↑zo 22 jun 2025, 22:02
Ja, je kan gerust de ene honingbak slingeren en ik zou de andere volle onderaan zetten als je werkt met halve honingbakken, als je die bovenaan zet is de kans groter dat ze daarin hun broednest hebben (warmte stijgt dus de bovenste bak heeft meestal het broed in het voorjaar).
Als je broedkamers en honingkamers hetzelfde formaat hebben kan je die gewoon bovenop zetten en volgend jaar de onderbak weghalen (dan doe je aan raatvernieuwing)
Voordeel met op honing inwinteren is dat je volgend jaar die ramen voer eigenlijk niet moet uithalen want als ze die verslepen bevat je honing gewoon honing. Wil je ze toch uithalen dan doe je dat, zet ze in een afgesloten bak, diepvries,... voor later aan afleggertjes,... te geven.
Ik denk dat dat al je vragen beantwoord, maar er zijn 1000 wegen naar Rome
Groet
Laatst gewijzigd door Brecht op zo 22 jun 2025, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 2025
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bedankt voor uw antwoord, als ik net zoals u vroeg oogst en ervan uitga dat ze zelf nog voldoende wintervoer kunnen vergaren (ik begon pas met imkeren en vind dracht inschatten nog niet zo evident), maar in september blijkt dan dat er nog veel te weinig is binnen gehaalt. Is het dan telaat om nog bij te voeren of hoe ziet u dit?Baru schreef: ↑zo 22 jun 2025, 22:13
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica F1, F2, F3,..., F1000000
- Contacteer:
Ik zou denken van niet omdat oxaalzuur snel efbreekt denk ik maar ik doe dit nooit. Maar ik denk dat je te veel een omweg wil maken, als je de honing laat staan voor de winter moet je er eigenlijk vanuitgaan dat je ze niet meer oogst. De occasionele honing die de bijen zelf omhoog slepen volgend jaar reken ik niet mee maar als je nu alle honing laat staan in de verwachting dat je volgend voorjaar nog 1 van die 2 bakken kan slingeren lijkt mij door de ouderdom van de honing niet ideaal.
Ik zou ze dus als je ze laat staan beschouwen als suiker waarmee je iets minder voorzichtig mee moet omspringen volgend jaar.
Behandel je met oxaal in de winter of zomer?
De tamme kastanje is bij mij al goed begonnen, het jaar loopt dus erg vervroegd. Hiermee dus wel rekening houden.Brecht schreef: ↑zo 22 jun 2025, 22:44Bedankt voor uw antwoord, als ik net zoals u vroeg oogst en ervan uitga dat ze zelf nog voldoende wintervoer kunnen vergaren (ik begon pas met imkeren en vind dracht inschatten nog niet zo evident), maar in september blijkt dan dat er nog veel te weinig is binnen gehaalt. Is het dan telaat om nog bij te voeren of hoe ziet u dit?Baru schreef: ↑zo 22 jun 2025, 22:13
Slinger ze zeker niet leeg, ook al is het vroeg. Als ze een tekort aan voer hebben in juli, is dat nefast voor de opkweek van de lang levende winterbijen.
Je kan ze leegslingeren (niet aangeraden) maar dan moet je ze wel meteen voeren. Ik zou ze 5 kg geven.
Het voeren is een discussie op zich, ik probeer de zomerbijen nog het voer te laten opslaan dus ik geef ze voor september al 8 a 10 kg, dat spaart energie voor de langlevende bijen
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
- Contacteer:
^ zie hierboven. Altijd een afweging!
Ik zie er geen issue mee om laat in sep of okt nog zachtjes bij te voeren. Maar je neemt een risico want het weer kan tegenzitten, idealiter dus vroeger, tegen september mid wil je eigenlijk je handjes er van af nemen. Ik heb door de jaren geleerd dat er in mijn omgeving heel wat balsemien staat, daarom kan ik het inderdaad zo laten. Soms ook nog een veld ingezaaid door de boer, maar ik ken mijn omgeving voldoende dat ik het zo wat inschat.
Dat komt met de jaren, gok ik. Als.het toch te laat is, ga je normaal ook geen kilos voer te weinig hebben he.
Dan leg je gewoon een pak voerderdeeg of borstplaat klaar om op mooie dagen in de kast te steken.
Ik zie er geen issue mee om laat in sep of okt nog zachtjes bij te voeren. Maar je neemt een risico want het weer kan tegenzitten, idealiter dus vroeger, tegen september mid wil je eigenlijk je handjes er van af nemen. Ik heb door de jaren geleerd dat er in mijn omgeving heel wat balsemien staat, daarom kan ik het inderdaad zo laten. Soms ook nog een veld ingezaaid door de boer, maar ik ken mijn omgeving voldoende dat ik het zo wat inschat.
Dat komt met de jaren, gok ik. Als.het toch te laat is, ga je normaal ook geen kilos voer te weinig hebben he.

Dan leg je gewoon een pak voerderdeeg of borstplaat klaar om op mooie dagen in de kast te steken.
You make your own paradise