Hoever moeten bijenvolken opgesteld zijn van buren in Vlaanderen? In dit geval van een school

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Hoever moeten bijenvolken opgesteld zijn van buren in Vlaanderen? In dit geval van een school

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Korte schets:

Mijn bijen staan (Vlaams Brabant, België) naast een schooltje. Ongeveer 6 meter van de grens van het schoolplein en met een 8 meter hoge redelijk dichte beukenhaag...maar ook nog met veel hoge bomen en (dichte) struiken voor die beukenhaag.

Tot de corona kwamen de kleuters elk jaar langs en was er nooit een probleem.....Maar nu hebben ouders plots geklaagd dat er 'gevaarlijke' bijen staan staan in de buurt waar hun kinderen spelen. Bij mij weten is er nog nooit een steek gevallen, maar sommige ouders hebben geklaagd bij de directie dat ze het gevaarlijk vinden.

Ik vind het een beetje jammer omdat er nog nooit iets is voorgevallen (en dat ook niet snel zal gebeuren denk ik).
Ik werk zelden in de bijen als de leerlingen er zijn.
De vlieggatn staan allemaal van de school af.
Er is is die torenhoge haag/bomen/groen van meters dik.

Ik vind het wat gezocht.

Maar wie weet hoever bijen uit de grenslijn moeten staan?
Zijn daar de wettelijke regels voor?
Ik heb het dus niet over de openbare weg. Dat speelt hier niet. Ze staan wel 100 meter van de openbare weg.

MVGR.

JP
JP
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoever moeten bijenvolken opgesteld zijn van buren in Vlaanderen? In dit geval van een school

Bericht door mick »

Ze mogen zelfs tegen de perceelsgrens staan, als ze maar 20 meter van de deur verwijderd staan, tenzij er een haag, schutting van 2 meter tussen staat, dan mag het op 10 meter van de deur.
Specifiek over speelpleinen of scholen staat bij mijn weten niets geschreven.

Even wat opgezocht:

De basisregel is deze van de 20 meter. Een bijenkast staat in regel met de wet wanneer deze op 20 meter van de deur van de woning staat. Je eigen deur moet je niet in de gaten houden. Het gaat hier in de eerste plaats om de deur van woning van je buren. En vanzelfsprekend gaat het in deze om de achterdeur …
De afstand van 20 meter tot de achterdeur van het huis van je buur en waar deze dus verblijft, kan ook beperkt worden tot 10 meter.

Voorwaarde hier is wel dat er een schutting staat tussen de tuinen van minstens 2 meter hoog. Men omschrijft de schutting in de wet als zijnde een ‘dichte’ schutting. U hoeft hier niet te denken in termen van betonnen platen of dichte houten panelen.

Een haag die zodanig is ontwikkeld dat deze een zekere privacy biedt en je er niet echt meer kan doorzien is een voldoende afscheiding die bovendien, als je creatief bent met je keuze van haagplant, ook nog eens goed kan zijn voor (honing)bijen en andere insecten.

Bovendien voorziet de wet geen minimum afstand tussen de scheidingslijn van je perceel en je kast. Al lijkt het mij wel evident dat u de vliegopening richt naar uw perceel … U moet het eventuele conflict ook niet in de hand gaan werken …
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Re: Hoever moeten bijenvolken opgesteld zijn van buren in Vlaanderen? In dit geval van een school

Dank Mick!!

Waar komt dit uit??

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de dichtsbijzijnde deur wel op 40? m afstand ligt.
We zullen het na gaan meten.

Nu is de school mss. geen gewone buur, aan de andere kant ik houd er enorm rekening mee. Zogezegd werken we zelden in de bijen als de kindjes buiten zijn en staan de vlieggaten van de school af en is er nog een hele dikke 20 m metershoge groenstrook/haag.

MVGR.
JP
mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door mick »

https://vlaamsbijeninstituut.be/de-bije ... ns-de-wet/

Die hebben deze info ook het het wetboek gehaald hoor.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dank Mick!!
JP
Plaats reactie