Beginnen als imker.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
LarsMan1222
Aantal volken: 0
Contacteer:

Beginnen als imker.

Bericht door LarsMan1222 »

Goedenavond, mijn naam is Lars, ik ben 20 jaar en ik woon in Nijeveen. Via YouTube heb ik interesse gekregen in het houden van bijen. Helaas heb ik geen idee hoe ik hiermee moet beginnen. Op internet lees ik veel over cursussen, maar die kosten al snel een paar honderd euro, en ik kan daar verder weinig duidelijke informatie over vinden. Zou iemand mij misschien een beetje op weg kunnen helpen met uitleggen hoe ik mezelf goed kan informeren voordat ik spullen ga aanschaffen? Ook is dit voor het eerst dat ik iets zoals een forum gebruik.
Orakel
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Re: Beginnen als imker.

Bericht door Orakel »

Hallo Lars,
12 en 13 juli zijn weer de landelijke imkerijdagen. Dat is een mooie gelegenheid om eens te kijken bij een imkervereniging in je omgeving. Daar kun je dan ook terecht met je vragen en een indruk opdoen hoe het allemaal in zijn werk gaat. Zij kunnen je t.z.t. eventueel ook op weg helpen met materiaal en kennis.
Herman
JEL
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Bericht door JEL »

LarsMan1222 schreef: wo 25 jun 2025, 21:09 Goedenavond, mijn naam is Lars, ik ben 20 jaar en ik woon in Nijeveen. Via YouTube heb ik interesse gekregen in het houden van bijen. Helaas heb ik geen idee hoe ik hiermee moet beginnen. Op internet lees ik veel over cursussen, maar die kosten al snel een paar honderd euro, en ik kan daar verder weinig duidelijke informatie over vinden. Zou iemand mij misschien een beetje op weg kunnen helpen met uitleggen hoe ik mezelf goed kan informeren voordat ik spullen ga aanschaffen? Ook is dit voor het eerst dat ik iets zoals een forum gebruik.
Ik zelf ben zonder cursus begonnen, en heb een hoop informatie tot me kunnen nemen door middel van lezen. Wel weet ik dat ik met een cursus me twee cursussen aan beginnersfouten had kunnen besparen.
l'apiculteur
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door l'apiculteur »

Ik ben begonnen mer een 2e hands kast en free bees,
zonder cursus.

De kast staat bij huis en ik opserveer veel, kijken wat er voor de vliegplank gebeurt en met een transparant plastic onder het deksel kan ik de groei van het volk volgen.

Mijn info haal ik van youtube,
en vergeet dit forum niet :wink:
Vivre en France - maar geboren in Nederland
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

https://www.bijenhouders.nl/members/meppel/

Deze vereniging is in de buurt van Nijeveen. Ze hebben een bijenpark en doen ook mee aan de open dag op zaterdag 12 juli 2025 van 10:00 - 14.00. Neem daar eens een kijkje.
Jaspervdpoet
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica, buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaspervdpoet »

Ben ook begonnen zonder cursus. Kan prima vooral als je jong bent. Vooral veel filmpjes kijken en een jaar plan maken voor dat je begint. Dus denk aan type zwermverhindering, manier van mijten verdelgen en welk type kast wil ik houden. Om te beginnen zou ik filmpjes van Ben som de Cerff, Jan Leusink of Vinofarms (engels kijken). Dan heb je al een aardig idee waar je aan moet denken bij het imkeren. Het is niet gewoon een kast neerzetten, 2 keer per jaar er honing uit halen en verder niks. Je moet in het hoogseizoen als beginner er echt wel elke week inkijken.
Brecht
Imker sinds: 2025
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Brecht »

Dag Lars,

Leuk om te horen dat je interesse hebt in imkeren! Ik ben er dit jaar zelf ook mee begonnen, na heel wat YouTube-video’s te bekijken en boeken te lezen. Mijn advies? Verdiep je zeker nog wat verder via video’s en boeken, en als je de kans hebt: bezoek eens een imker in je buurt. Een gesprek met een ervaren imker kan echt verhelderend zijn.

Maar boven alles: gewoon beginnen! Als je voelt dat dit iets voor jou is, en je bereid bent er tijd en energie in te steken, dan leer je het meeste al doende. Boeken geven een goede basis, maar de echte kneepjes van het vak ontdek je pas in de praktijk.

Als er imkers bij jou in de buurt zijn, kijk dan zeker of je iemand als mentor kan vinden. En stel gerust vragen, zoveel je wil – de meeste imkers delen hun kennis met veel plezier heb ik zelf ondervonden (dit forum is ook een goede leidraad als je vragen hebt).

Veel succes en vooral veel plezier met deze prachtige hobby!
LarsMan1222
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bericht door LarsMan1222 »

Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik zal zeker even langs de opendagen gaan. Welke boeken raden jullie aan om te lezen?
Plaats reactie