geslaagde bruidsvlucht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Tijl
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 12:49
Locatie: Belgie
Contacteer:

geslaagde bruidsvlucht?

Bericht door Tijl »

Goeiedag mede-imkers,

Een beginnersvraagje:

Aangezien de koningin van onze kast gedood werd (waarschijnlijk tijdens het controleren), werden verschillende doppen aangezet. De nieuwe koningin zou nu zeker al geboren moeten zijn (het is een goeie 15 dagen geleden dat de oude koningin het loodje legde). Vandaag was een prachtige dag, dus waarschijnlijk heeft ze haar bruidsvlucht gedaan. Hoe kan ik aan het vlieggat merken dat de nieuwe koningin aan de leg is? Is het verstandig om even te piepen of is dit onverstandig?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groeten,

Tijl
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: geslaagde bruidsvlucht?

Bericht door de vos roger »

Hallo Tijl,
de kans zit er in dat er reeds een jonge koningin in je kast loopt.
Maar of ze vandaag al haar bruidsvlucht zal gedaan hebben zou ik sterk betwijfelen,daar is het nog wat te vroeg voor vrees ik.
Ik zou toch eens voorzichtig de kast openen en kijken of er uitgelopen doppen zijn.Zo ja dan zou ik de rest van de doppen opruimen als de bijen het nog niet zelf deden.Als je binnen veertien dagen je bijen met stuifmeel ziet toekomen dan zit het goed .
groetjes

roger
Tijl
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 12:49
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: geslaagde bruidsvlucht?

Bericht door Tijl »

Bedankt voor je antwoord Roger! Misschien dat ik zaterdag wel eens kijk naar de doppen!

Groetjes,

Tijl
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geslaagde bruidsvlucht?

Bericht door Dirk Blanken »

Tijl,
Je kan ook luisteren 's avonds bij de kast als je tuters en kwakers hoort moet je de dag erop tegen de avond of 's avonds het volk door, en de doppen breken waarbij je een paar koninginnen in kan laten lopen.
Ook zou je daarbij een extra kastje bijen afkunnen nemen zodat als de paring bij je grote kast niet lukt je een reserve koningin hebt.
Zeker weten dat je in beide gedeelten koninginnen hebt laten inlopen.
Als dat niet lukt ev in het kleine kastje een paar doppen laten zitten zodat die later kunnen uitlopen.
Zo,n klein kastje zwermt niet dus kan je rustig een paar doppen laten zitten( het vliegt nl af en heeft practisch geen vliegbijen daarom het vlieggat verkleinen tot twee cm.)
Dirk


dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 126 gasten