zwermpje 26 september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » vr 26 sep 2008, 21:28

Rond 16:00 belde Hennie Kroese me met een zwermmelding.
Ter plekke bleek dat de bellers de zwerm telefonisch weer aardig overschat hadden. Dat gebeurt wel vaker. Volgens mij is men vaak zo onder de indruk van het fenomeen dat ze daarmee ook de grootte van de zwerm ongemerkt naar boven bijstellen.
Het bleek ik dit geval maar om hooguit 2 soeplepels te gaan. Niet de moeite waard om te verenigen (voor zo weinig ga ik de boel niet verstoren), maar op zich ook onvoldoende om zelfstandig zo laat in het jaar nog goed door de winter te komen.
Nu had ik nog een leeg 5 raams warmbouw dubbelwandig goed geisoleerd kastje staan (2 x hout van 1,8 cm met daartussen nog 2 cm piepschuim). Daar zit het zwermpje nu in op 1 half uitgebouwd raampje.
Ik ben van plan om het zwermpje 3 ramen ruimte te geven (waarvan 1 met voer). Op positie 1 en 5 doe ik dan een raampje met hout. Ik zet het volkje bij huis zodat ik het met gemak kan voeren .
Een klein volkje waarvan waarschijnlijk dus ook nog een koninginnetje bevrucht moet worden. Ik ben benieuwd. Gaat dit nog lukken?

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door macwlem » vr 26 sep 2008, 22:03

Hallo Albert,

Gezien de komende twee tot drie dagen mooi weer, zou je nog kunnen denken aan verenigen middels de krantmethode. Ik denk dat de bijen zo meer kans maken dan op enige andere manier.

Groet,
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 26 sep 2008, 23:03

Ik zou zeggen geef het nog een kans....altijd leuk een experimentje. Je kunt ook denken: het volk heeft niet voor niets gezermd. Het zag schijnbaar een kans om zich (nog) te reproduceren.
Ik heb laten zien in een andere rubriek dat een moer uit een van mijn volken op xx september nog op de vleugels is gegaan. En er zijn nog steeds darren die vliegen......
Mijn tip is veel voeren en met een week nog eens zien. Als ze nog aan de leg komt....dan kun je haar versterken met extra bijen. Drie ramen is voldoen om door de winter te krijgen.
Gewoon een of twee ramen bijen afslaan (in de avond) voor het volkje. Bijen lopen dan sterselend naar binnen als het goed is.
Heb je gezien of er een moer aanwezig is??

JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » za 27 sep 2008, 09:21

macwlem schreef:Ik denk dat de bijen zo meer kans maken dan op enige andere manier.

Hoi Willem, ik denk dat je gelijk hebt als het gaat om het zwermpje, maar ik vraag het me af voor het ontvangende volk. Overdag is het wel mooi, maar 's nachts is het koud. Op dat ontvangende volk komt dan op het krantje een welhaast lege kast met een paar soeplepels bijen. Dat lijkt me dan te weinig om risico voor te nemen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » za 27 sep 2008, 09:41

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Je kunt ook denken: het volk heeft niet voor niets gezermd. Het zag schijnbaar een kans om zich (nog) te reproduceren.

Is het vanzelfspekend Jelte, dat reproductie de drijveer is geweest? Kan het niet liggen aan een ongelukje met de oude moer?
Heb je gezien of er een moer aanwezig is??
Niet direct, maar gezien het stertselen nadat ik het zwerpje ter plekke in het kastje had gestort, en omdat na een poosje alle bijen de hangplek verlieten en zich orienteerden op het vlieggat van de kast, twijfel ik er niet aan dat er een moertje bij zit.
Het zwermpje hing in de struiken aan de rand van een kinderspeelplaatsje. Ik heb ter plekke vlot willen werken en niet de tijd genomen om de moer te vinden.
Tot nog toe heb ik, op 1 x na, altijd direct de moer mee gehad. Die ene keer van niet hadden omwonenden voordat ik er was met de tuinslang op de zwerm gespoten waardoor de bijen inmiddels veel minder op 1 plek gelocaliseerd zaten.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door wilde » za 27 sep 2008, 19:24

Door een ongeluk met de oude moer zullen ze niet zwermen, maar slechts een vervangende koningin kweken. Dergelijke volken zou ik overigens nooit aanhouden. Het is alleen leuk vanwege de curiositeit, maar nauwelijks nuttig. Volken die laat zwermen nemen zeer veel risico. Zulke opportunisten wil ik niet, omdat ze zelfstandig nooit het voorjaar zullen halen. Hetzelfde geldt overigens voor zeer kleine nazwermpjes in de (voor)zomer. Die wil ik ook niet, want dergelijke volken geven eindeloos zwermen, weten van geen ophouden en leveren niets op dan ellende. Die ruim ik dus op. Alleen grote nazwermen houd ik aan. Thuis zie ik het dikwijls ook al aan de hoeveelheid doppen.
Ik laat mijn volken allemaal zwermen, dus niet alleen de korven, en luister na een dag of 10 naar tuters en kwakers. Als ik die hoor, of direct na een nazwerm, maak ik ze open en verwijder ik alle doppen waarbij diverse moeren kunnen inlopen. Ik houd me ook niet aan de regel die in alle boekjes staat: wacht tot na 17:00 uur, want er zou een nazwerm kunnen komen. Het is me nog nooit gebeurd. Onzin dus.
Zie ik in zo'n volk 20 rijpe doppen, dan lijkt het een erg productief volk, maar liever heb ik ze niet in die kwaliteit. Volken met 5 tot 10 doppen prefereer ik en die zwermduivels houd ik dus liever niet aan, maar je hebt het niet altijd voor het zeggen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » zo 28 sep 2008, 10:59

wilde schreef:Zulke opportunisten wil ik niet, omdat ze zelfstandig nooit het voorjaar zullen halen.

Eigenlijk helemaal mee eens. Ik kan het echter niet over mijn hart verkrijgen om ze niet te voeren. Als ze overhoopt toch met voldoende omvang het voorjaar halen dan verenig ik ze alsnog, maar gaat deze koningin niet door. Normaal gesproken heb ik natuurlijk maar een hele kleine kans dat dat gebeurt.
Ik houd me ook niet aan de regel die in alle boekjes staat ... (rijpe doppen niet verwijderen voor 17:00 vanwege kans op nazwerm) ... Het is me nog nooit gebeurd. Onzin dus.

Dat scheelt een hoop planning op zo'n dag.
Door een ongeluk met de oude moer zullen ze niet zwermen, maar slechts een vervangende koningin kweken.

Dit is eigenlijk ook zo'n regel uit de boekjes. Is deze wel zondermeer altijd waar?

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Bart Maes » zo 28 sep 2008, 12:17

Door een ongeluk met de oude moer zullen ze niet zwermen, maar slechts een vervangende koningin kweken.


"Dit is eigenlijk ook zo'n regel uit de boekjes. Is deze wel zondermeer altijd waar?", schrijft Albert.

Als je er nu van uit gaat dat door bv. een verkeerde handeling van een raampje in de kast de koningin geplet wordt en het volk beschikt nog over een broednest met BIAS (broed in alle stadia), dan kunnen de bijen nog een nieuwe koningin gaan kweken.

Wat is verder een 'zwerm'? Een groep bijen die werksters, (soms) darren en altijd een koningin bevat. Denk maar aan het grote zwermen in de zomer, als natuurlijke voortplantingscyclus bij onze honingbijen.

Een hongerzwerm bestaat ook: een gans volk dat het nest verlaat en betere oorden opzoekt om tenslotte niet te verhongeren. Maar ook hier is een moertje aanwezig.

Gaat een volk waarvan de koningin verongelukt is gaan zwermen? Dan zou het een groep bijen betreffen die zonder koningin gans het nest of een stuk van het nest verlaten? Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat ze dit doen.

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » ma 29 sep 2008, 09:40

Door een ongeluk met de oude moer zullen ze niet zwermen, maar slechts een vervangende koningin kweken.
Hoe gaat dat eigenlijk?
- Maken ze dan maar 1 redcel? Lijkt me nogal risicovol, want als die ene mislukt ..., of
- Maken ze meerdere redcellen en maken ze het overschot dood zodra er een geschikte moer is uitgelopen (of zelfs bevrucht)?
In het laatste geval kan er wellicht ook wel eens wat fout gaan (waardoor een onbedoelde zwerm met jonge moer), of gebeurt dergelijks echt nooit?

Gister heb ik het zwermpje wat suikerwater (3:2) gegeven. Ik zag soms wat stuifmeel binnenkomen, maar dat zegt (neem ik aan) nog weinig.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Dirk Blanken » ma 29 sep 2008, 19:14

Albert,
Heb je de koningin al gezien, ik zou haar willen zien voor al die moeite.
Maar belangrijker is uit welk volk het zwermpje komt, want dat heeft nu geen koningin of ook een onbevruchte of de oude koningin is nog aanwezig bij stille moerswisseling.
Als je alleen normale ingewinterde volken hebt staan en geen minikastjes dan vind ik het vreemd dat er maar ongeveer 300 bijen meegaan.
Als de koningin omgekomen is bij een inspectie dan zetten ze zeker meerdere redcellen aan.
Rijpe darren zijn er praktisch niet meer al zijn er dit jaar laat nog vrij veel darren en is er nog geen echte darrenslacht geweest.
Van de 20 darren die ik bij mooi weer laat stulpen is er een enkele bij die half volwassen is waarbij het achterlichaam zich verhard bij het stulpen maar echt rijp sperma heb ik al een week niet meer gezien.
Wat wil je het is bijna oktober.
Ik controleer mijn volken nog een keer ergens in augustus en als ik dan niet iets raars mee maak laat ik ze allemaal verder dicht.
Dan zijn er in het voorjaar een paar moerloos of darrenbroedig.
Als je wat meer volken ingewinterd hebt maak je je daar niet druk om.
Automatisch doen de afwijkingen van normaal dan niet meer mee.
Soms heb ik in het voorjaar een moerloos volk wat wonderbaarlijk heeft overwinterd.
Ik geef ze dan een reserve koningin en ik sta er dan van versteld hoe ze zich dan herstellen.
Maar waarschijnlijk zijn dat volken die tijdens de late herfst of in de winter de koningin hebben verloren met toch nog veel winterbijen.
Albert succes met je experiment al denk ik dat het mischien zou lukken met een oude koningin maar met een jonge koningin geef ik je weinig kans.
Dirk




dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten