vuile vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
vuile vliegplank

Bericht door Menkveld » vr 24 okt 2008, 23:14

Hallo,
ik zag vandaag dat de bijen de vliegplank hebben bevuild, licht bruine vlekken en stippen. Een dag of 5 geleden was het nog schoon.
Wat moet ik er mee??

Evert

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door berry » za 25 okt 2008, 10:20

Het is niet te hopen voor je maar het lijkt er op dat je nozema in je kast hebt.
Ik had twee jaar geleden de zelfde symtomen.

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Dirk Blanken » za 25 okt 2008, 18:37

Evert,
Een ev. foto zou meer uitsluitsel kunnen geven.
Jij bent zeer precies wat betreft de bijen denk ik aan de hand van je eerdere berichten en in welke mate bevuild is wel van belang.
Bijen kunnen nu nog uitvliegen en zullen dan niet in de kast of op de vliegplank poepen.
Bij maar een paar poepjes kan die veroorzaakt zijn door een paar bijen die niet konden vliegen en hoge nood hadden.
En dan is er niets aan de hand.
Ik heb zelf nog nooit nosema in het najaar gehad maar een volk wat nu nosema heeft komt hoogstwaarschijnlijk niet door de winter.
Je kan hier niets meer aan doen.
Als je geen rare dingen gedaan hebt zoals oud vuil vochtaangetrokken voer geven dan kan je je zelf ook nog niets verwijten.
Vlak voor de winter moet je er voor zorgen dat ze schoon voer zonder enige verontreiniging krijgen zodat de bijen zonder extra belasting de wintertros kunnen gaan vormen.
Je kan het nu alleen nog maar goed volgen, de vliegplank 's morgens vroeg goed schoonmaken en weer droog en kijken of hij weer vuil wordt.
Blijf berichten hoe het verder gaat.
Dirk

dertiende

bee-watch
Berichten:45
Lid geworden op:di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door bee-watch » za 25 okt 2008, 19:27

Een vuile vliegplank op dit tijdstip van het jaar kan eveneens duiden op beroving van het volk indien de bijen tgv van CCD zouden zijn verdwenen.
Soms treed dan beroving op waarbij er wel degelijk strepen en vuiligheid op de vliegplank te vinden is.
Overdag lijkt het erop dat er druk gevlogen wordt, maar dat zijn dan insluipers.
Controleer 's-ochtends of er nog een volk aanwezig is, er zijn dan nog geen rovers.
Dat kan door kijken onder de dekplank of kleedje afhankelijk wat wordt gebruikt.
Een klopje tegen de kast geeft ook een idicatie van de volkssterte.
Er wordt regelmatig gemeld dat er niet wordt gevlogen/beroofd op CCD volken maar dat is beslist niet (altijd) het geval.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door jjmvaningen » za 25 okt 2008, 20:14

Menkveld schreef:
ik zag vandaag dat de bijen de vliegplank hebben bevuild, licht bruine vlekken en stippen. Een dag of 5 geleden was het nog schoon.
Wat moet ik er mee??


Los van de oorzaak (nosema, losgelaten stuifmeel, roofsporen) is het handig op de betreffende vliegplank(en) schoon te maken met een doekje met spiritus ('s ochtendsvroeg of 's avonds laat als de bijen niet vliegen). Als het een besmetting is (nosema) dan ruim je in ieder geval de sporen op, en voorkom je verdere verspreiding.

groet, Jacques

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door martin b » za 25 okt 2008, 20:37

Laatst vertelde iemand me nog dat het geven van waterige suikerwater, wat zou helpen. De bijen worden dan schoongespoeld. Of het zo is weet ik niet, heeft iemand hier ervaring mee[?]

martin

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 26 okt 2008, 10:47

Omdat ik de plaatselijke situatie ken, lijkt beroving me hier niet van toepassing. Ook het voeren van vervuild voer is hier niet gebeurd. Ik denk ook dat je, wat er nu ook aan de hand is, er niets aan kunt/moet doen. Schoonmaken van de vliegplank met spiritus lijkt me niet verstandig. Ik weet zeker dat Evert met een beetje sodawater de boel weer schoon krijgt. Zodra de plank weer schoon is, kan er ook goed worden bijgehouden hoe snel deze weer vervuild raakt. Het "klopje tegen de kast" terwijl je zelf al het oor tegen de kast hebt liggen geeft inderdaad een goede indicatie van hoe het volk er aan toe is. Als het volk even kort opbruist is het meestal wel goed in orde.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Menkveld » zo 26 okt 2008, 16:47

Dag allemaal,
hierbij een foto van de vliegplank. Ik ben niet 100 % zeker van hoe lange tijd dit is, maar ik herinner me niet dat ik dit eerder zag. Ik ga normaal 1 a 2 keer per week de lade bekijken en schoonvegen. groet Evert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door Jan Kruit » zo 26 okt 2008, 17:02

Zo te zien is het een ketting poep spoor.
Dit zijn tekenen van een nosema besmetting.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

berry
Berichten:81
Lid geworden op:di 27 dec 2005, 11:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuile vliegplank

Bericht door berry » ma 27 okt 2008, 12:54

Als er al zoveel op de vliegplank zit dan zal de binnenkant van de kast wel helemaal volzitten.

Dit volkje is ten dode opgeschreven.
Kast schoonmaken met soda en daarna schoonbranden.

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten